باید از دندانپزشکی به سمت سلامت دهان و دندان حرکت کنیم
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، سعید نمکی در سیوهشتمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی اظهار داشت: تا زمانی که تغییر رویکرد ایجاد نکنیم و دندانپزشک را بهعنوان مدیر سلامت دهان و دندان تلقی نکنیم، همواره با مشکل روبرو هستیم و این تغییر را باید از حوزه آموزش آغاز کنیم.
وی تصریح کرد: آموزش دندانپزشکی باید با رویکرد اجتماعی انجام شود و دانشکدهها و دانشجویان باید حضور بیشتری در بین مردم و اجتماع داشته باشند. دو سال پیش دریکی از روستاهای استان کردستان حضور پیدا کردم، اما بزرگترین و غمانگیزترین آفت نظام سلامت آنجا بود که در این روستاها در دهان هیچ مرد و زن بیشتر از 30 ساله، دندان طبیعی و سالم نبود و دانشکده دندانپزشکی سنندج، حتی یکبار هم در آن روستا حضور پیدا نکرده بود.
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه آموزش دندانپزشکی در کشور بدون در نظر گرفتن جامعه انجام میشود، افزود: آموزشهای دندانپزشکی، از جامعه جدا است و در حوزه سلامت دهان و دندان، کار اساسی نکردهایم چون شاخص DMF (تعداد دندانهای پوسیده، کشیده و پرشده) بهبود نیافته است. سال 57 در کشور شاخص مرگ نوزادان 130 در هر هزار تولد زنده بود که امروز به 9 در هر هزار تولد زنده رسیده و یا شاخص مرگومیر کودکان از حدود 120 در هر هزار تولد زنده به 13 رسیده و میزان مرگومیر مادران باردار ناشی از عوارض حاملگی از 245 در هر 100 هزار تولد زنده به 19 در هر 100 هزار تولد زنده کاهشیافته است، اما چرا در شاخصهای سلامت دهان و دندان پیشرفت چندانی نداشتهایم؟ چون دانشکدههای دندانپزشکی بهعنوان مدیر نظام بهداشتی در جامعه حضور نداشتهاند.
نمکی یادآور شد: نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان یکی از مشکلات کشور است چون به آموزشهای جامعهنگر و تربیت نیروهای رده میانی با رویکرد بهداشتی، توجه نکردهایم. اولین تقاضای من از دکتر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت این بود که باید نیروهای رده میانی با رویکرد بهداشتی برای دهان و دندان تربیت کنیم که آموزشهای همگانی در بخش بهداشت دهان و دندان تقویت شود و اگر در موضوع پیشگیری، تلاش کرده و گروههای هدف مانند دانشآموزان مدارس را تعریف کنیم، موفقیتهای زیادی داشتهایم. هرقدر بر روی تربیت نیروهای بهداشتی برای بهداشت دهان و دندان، آموزش همگانی و سیستم ارجاع در نظام شبکه، هزینه کنیم، کار درستی انجام دادهایم.
وی تصریح کرد: آقای داگلاس نورس که یکی از تئوریپردازان توسعه و برنده جایزه نوبل است، اعتقاد دارد که اگر میخواهید ببینید که یک جامعه در حال پیشرفت است یا خیر، بهجای توجه به چاههای نفت، مدارس آن را ببینید و اگر در مدارس، دانش آموزان دانشپژوه و فهیم داشته باشیم، قطعاً کشور درحالتوسعه و پیشرفت است. بنابراین بهترین محیط برای انجام کار بهداشت دهان و دندان، مدرسه است.
سرپرست وزارت بهداشت، افزود: مادر من یک زن قالیباف بود، اما از زمان کودکی، مراقبت از دندان را به بنده آموخت و تمام سالهای عمرم بهجز در موردی که سنگی در غذا، باعث آسیب به دندانم شد، روی یونیت دندانپزشکی ننشستم و این آموزش و مراقبت را مدیون مادرم هستم.
نمکی با اشاره به ضعف ارتباطات بین رشتهای در حوزه دندانپزشکی، تأکید کرد: ارتباطات بینرشتهای در دندانپزشکی بسیار کم است و آموزشها باید با کمک سایر گروههای آموزشی ارائه شود و میتوان کارهای مشترکی انجام داد.
وی در خصوص سهمیههای پذیرش دانشجویان در رشتههای مختلف ازجمله دندانپزشکی، گفت: قوانینی در کشور وجود دارد که به حوزه آموزش، آسیبهای زیادی میزند و برخی متوجه نیستند که دفاع از برخی افراد به معنای دادن مدرک تحصیلی به آنها نیست؛ بنابراین باید در مورد سهمیهها و تعداد دانشجویان رشته دندانپزشکی، بازنگری کرده و از توسعه ناموزون جلوگیری کنیم. البته باید بهگونهای مدیریت کنیم که مردم در عرصه دندانپزشکی کشور، احساس ناامنی نکنند که برای این کار باید به پیشگیری اهمیت بیشتری دهیم و از سوی دیگر، در اصلاح تعرفهها و نظام بیمهها اقداماتی انجام دهیم.
سرپرست وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: به یکی از کشورهای اروپایی سفر کرده بودم و یکی از همکاران پزشکی ایرانی ما که در آن کشور سکونت داشت، کارت باشگاه ورزشی بسیار مجهزی داشت و عنوان میکرد که کارت باشگاه از سوی بیمه به او دادهشده و در آن کشور، اگر به تعداد مشخصی در باشگاه ورزشی حضور پیداکرده و اقدام به تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند، در سال آینده، حق بیمه کمتری دریافت میکنند، بنابراین بیمهها باید پیشگیری و توانبخشی را بپذیرند چون به نفع آنها است و از هزینههای آنها کاسته میشود.
انتهای پیام/4087/خ
انتهای پیام/