دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1397 - 18:02
دیاکو حسینی در گفتگو با آنا:

نشست ورشو، شوی تبلیغاتی تنها میان آمریکا و رژیم صهیونیستی است

کارشناس مسائل آمریکا نشست ورشو را در صورت برگزاری تنها یک شوی تبلیغاتی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست.
کد خبر : 355024
96-10-c07-312.jpg

به گزارش حوزه آمریکا و اروپای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سه‌شنبه معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نشست ورشو که در اواخر بهمن برگزار خواهد شد، شامل موضوع صلح در خاورمیانه خواهد بود و تمرکز روی موضوع خاصی ازجمله ایران ندارد. با توجه به اینکه پیش از این آمریکا روی این نشست برای مهار ایران مانور زیادی داده بود، این صحبت‌ها یک عقب‌نشینی آشکار برای واشنگتن بود.


البته عقب‌نشینی‌های آمریکا در مقابل ایران منحصر به این موضوع نبوده و نشستی که قرار بود در جلسه شورای امنیت در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محوریت ایران برگزار شود با مخالفت متحدان آمریکا روبرو شد تا درنهایت واشنگتن موضوع آن را تغییر دهد.


روز گذشته سفارت جمهوری اسلامی ایران در اردن در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از منابعی آگاه اعلام کرد که به‌احتمال زیاد نشست ضد ایرانی ورشو لغو شود. با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان، ازجمله کشورهای اروپایی و در رأس آن فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند که برگزاری این نشست هیچ کمکی به بهبود اوضاع در منطقه نخواهد کرد و به این دلیل در آن شرکت نخواهند کرد، لغو آن به دلیل فرار از رسوایی دور از ذهن نبود.


برگزاری نشست ضد ایرانی ورشو موضوع گفتگوی دیاکو حسینی، رئیس میز آمریکای مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با خبرگزاری آنا شد تا درباره دورنمای این نشست گفتگو کنیم.


نشست ورشو به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید


آنا: با توجه به انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال لغو نشست ورشو توسط آمریکا که این روزها منتشر می‌شود و یا تغییر موضوع نشست که این روزها توسط برخی منابع آمریکایی شنیده می‌شود، آیا می‌توان گفت که نشست ورشو برگزارنشده به یک شکست خواهد انجامید؟


حسینی: آمریکا این نشست را علیه ایران برنامه‌ریزی کرده بود و تلاش می‌کرد با کشورهایی که همسویی دارد، یک اجماع بین‌المللی علیه کشورمان ایجاد کنند؛ اما با گذشت زمان و عدم همراهی بسیاری از متحدان آمریکا و حتی کشورهای دیگری چون روسیه، برآیند اوضاع نشان‌دهنده عدم موفقیت راهبرد آمریکا در برگزاری نشست دارد، البته فعالیت‌های دیپلماتیکی که ایران در روزهای بعد از اعلام برگزاری نشست ورشو آغاز کرد و اعتراض‌هایی که به مقام‌های لهستانی داشت، باعث شد مقام‌های این کشور نسبت به پیامدهای بد آن آگاه شوند. همچنین اشاره به روابط دوجانبه و همچنین وضعیت امنیتی در منطقه باعث شد که برگزاری نشست با توجه به اعلام اهداف اولیه به نتیجه نرسد. آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که از برگزاری چنین نشستی با موضوع ایران به نتیجه ملموسی نخواهند رسید و همین موضوع باعث شده تا تلاش کنند به نحوی یا موضوع این کنفرانس را تغییر دهند و یا آن را لغو کنند.


کشورهای عربی دوست ندارند مقابل ایران بایستند


آنا: از ابتدای اعلام برگزاری نشست ورشو صحبتی مطرح شد که این نشست می‌تواند یک موضوع حاشیه‌ای برای صلح رژیم صهیونیستی و اعراب باشد. نظر شما چیست؟


حسینی: با توجه به اینکه برای اولین بار کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی دور یک میز و زیر یک سقف قرار می‌گیرند، این موضوع می‌توانست یک نقطه عطف به حساب بیاید. آمریکا تلاش می‌کرد با ایجاد ایران‌هراسی، کشورهای عربی را متحد کرده و در موضوع فلسطین به یک مصالحه دست پیدا کند. در مقابل اما کشورهایی مانند عمان، کویت و عراق هیچ‌گاه نمی‌خواستند در مقابل ایران قرار بگیرند و همین باعث شد که در جبهه عربی نیز یک شکاف حاصل شود و کارکرد نهایی نشست در این موضوع با دشواری روبرو شود. آمریکا متوجه شده است که با این شرایط با یک ناکامی بزرگ روبرو خواهد شد و تلاش می‌کند با تغییر عنوان نشست کمی از تبعات شکست آن بکاهد.


آمریکا موضوع ایران را از دستور کار نشست خارج نخواهد کرد


آنا: آمریکا چقدر تلاش می‌کرد در یک مجمع بین‌المللی یک اپوزیسیون واحد را علیه ایران اعلام کند؟


حسینی: از ابتدای اعلام برگزاری این نشست این قضیه مطرح شد و جزو یکی از اهداف آن بوده است؛ ولی تغییر عنوان کنفرانس از موضوع ایران به امنیت منطقه، چیزی را تغییر نمی‌دهد و واقعیت این است که آمریکا مهم‌ترین مسئله منطقه را ایران می‌داند و بنابراین این انتظار هم می‌رود که فارغ از اینکه عنوان رسمی و اعلام‌شده این کنفرانس هر چه باشد، از طرف آمریکایی‌ها علیه ایران در این نشست صحبت خواهد شد. بنابراین من فکر می‌کنم این تغییر عنوان هم باعث نمی‌شود که آمریکایی‌ها مسئله ایران را از دستور کار این نشست خارج بکنند و از پیامدهای آن هم مصون بمانند.


نشست ورشو چیزی را تغییر نخواهد داد


آنا: به‌عنوان آخرین سؤال برآورد خودتان از برگزاری این نشست، البته اگر برگزار شود، چگونه است؟


حسینی: من فکر می‌کنم این نشست کاملاً بی‌نتیجه خواهد بود. این نشست چه هدفی می‌تواند داشته باشد؟ اگر هدف این است که یک اجماع بین‌المللی علیه ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ایجاد کند، در آن صورت هیچ‌گونه توافقی حتی در بین کشورهای عربی و حتی کشورهای اروپایی در رابطه با ماهیت فعالیت‌های منطقه‌ای ایران وجود ندارد؛ بنابراین این کنفرانس نمی‌تواند آن اجماعی را که موردنظر آمریکا ایجاد کند، بلکه می‌تواند منجر به دامن زدن اختلاف‌نظر خود اروپایی‌ها و خود کشورهای عربی در رابطه با مسائل مربوط به ایران بشود. بنابراین من فکر می‌کنم اگر برگزار شود، صرفاً یک شوی تبلیغاتی دونفره بین آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود و درنهایت نمی‌تواند چیزی را بر روی زمین تغییر بدهد.


انتهای پیام/4093/ 4122/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته