دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1394 - 17:29
گزارش گشت‌زنی خبرنگاران و مسئولان شهری برای یافتن موش در تهران:

در به در به دنبال موش در خیابان‌های شلوغ پایتخت

داستان وجود میلیون‌ها موش در تهران سال‌هاست که ورد زبان عامه شده و دهان به دهان تعریف می‌شود. یکی می‌گوید، 20، یکی 30 و حتی برخی می‌گویند که 50 میلیون موش در تهران زندگی می‌کند که اگر خدایی نکرده زلزله‌ای بیاید و دیوار خانه‌ها بریزد همه مردم شهر را خواهند خورد.
کد خبر : 35491

آرزو میرزاخانی-گروه اجتماعی/ تهران، چهارشنبه، 4مردادماه، سنه 1394، خبرنگاران و برخی مسئولان شهری در به در به دنبال موش در خیابان‌های شهر می‌گردند تا نشانه‌ای از زندگی این جانور مضر شهری در جوی‌ها و خیابان‌های مرکزی شهر بیابند. از بهارستان گرفته تا کوچه‌ پس کوچه‌های مولوی و شوش را زیر پا می‌گذارند اما گویا قوه تشخیص موش‌ها هم این روزها دیگر مثل قدیم‌ نیست و از آمدن این جمعیت جستجوگر مطلع شده بودند که حتی یکی از آنها هم رخی نشان نداند تا حدقل سرنخی شود برای مبارزان با موش شهری ....


یک میلیون و 800 موش تهران کجا پنهان شده‌اند؟


مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران که متولی اصلی مبارزه با این جانور در شهر است آخرین آمار وجودی موش‌های تهران را یک میلیون و 800 قطعه اعلام می‌کند و در بازدیدی که به همراه خبرنگاران از خیابان‌های شهر دارد، می‌گوید: به دقت نمی‌توان جمعیت این جانور را تعیین یا سرشماری کرد اما بر اساس تخمین‌هایی که زده شده در آخرین آمار این تعداد مشخص شده است.


رضا قدیمی همچنین از یافته شدن 120 هزار لاشه موش مرده در پنج ماهه نخست امسال در پایتخت خبر می‌‌دهد که توانسته‌اند با استفاده از روش‌های شیمیایی و مکانیکی آنها را از بین ببرند. به باور او یافت این تعداد لاشه موش مرده موفقیت بزرگی محسوب می‌شود اما با این وجود شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از پس کشتن بیش از یک میلیون موش بربیاید و در این راه آموزش مردم و به خصوص اصنافی که اغذیه فروش هستند در این راه بسیار حائز اهمیت است.


به گفته او کاهویی که اغذیه فروشان به داخل جوی‌های آب شهر رها می‌کنند پادزهری برای موش‌هایی است که شهرداری با مشقت توانسته به آنان سم بخوراند و بنابراین آموزش این اغذیه فروشان در خصوص نحوه جمع‌آوری پسماندشان و به خصوص باقی‌مانده کاهویی که استفاده می‌کنند اهمیت زیادی دارد.


رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط‌ زیست شورای شهر تهران نیز که در این بازدید خبرنگاران را همراهی می‌کرد، درباره معضل وجود موش در پایتخت تاکید می‌کند: موش جانوری است که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد و بنابراین یکی از وظایف اصلی شهرداری مبارزه با این جانور مضر شهری است. پاسخ‌های مردمی اما نشان می‌دهد که جمعیت این جانور نسبت به سال‌های گذشته در پایتخت کاهش یافته است و بر اساس آماری که مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری ارائه داده است، امسال با کاهش 7 درصدی موش‌ها در تهران مواجه بوده‌ایم.


رحمت‌اله حافظی یادآور شد: این در حالی است که در سال‌های گذشته آمارهای بسیار ضد و نقیضی در خصوص وجود موش در خیابان‌های شهر تهران گزارش شده و حتی برخی گفته‌اند که تهران بیش از 30 میلیون موش دارد. اما آمارها نشان می‌دهد که این عدد صحیح نیست و در نهایت موش‌های تهران به بیش از 2 میلیون نمی‌رسد.


خیابان‌های اصلی شهر تهران از جمله بازار شوش و مولوی امروز اما هیچ موشی نداشت. حتی یک موش هم نه در خیابان یافت شد، نه در زیر جوی‌ها و آبراهه‌ها. هرچند کاسبان محل از وجود موش‌های بسیار در اطراف دکان‌هایشان ناراضی بودند. یکی از آنان به آنا می‌گوید: صبح‌ها که دکان را باز می‌کنم آنچنان موش از گوشه و کنارش بالا و پایین می‌رود که تصور می‌کنی صفی از مورچه است که در کنار دیوار راه می‌رود.


او درباره اقدامات شهرداری برای مقابله با موش‌ها می‌گوید: اینها فقط ادا در می‌آورند. کدام مبارزه؟ ما که تمام طول روز این جا هستیم و مامور شهرداری در حین مبارزه با موش نمی‌بینیم.


قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل در پاسخ به او می‌گوید: اغلب مبارزه با موش‌ها نیمه‌های شب و پس از پایان ساعت کاری صورت می‌گیرد و مطمئنا به همین علت است که شما مامور شهرداری در حین مبارزه با موش را نمی‌بینید.


موش‌ها دوست دارند در خانه‌ خودشان بمیرند


اما انگار ماموران سم‌پاشی شهرداری همیشه هم شب‌ها کار نمی‌کنند که در حین گشت‌زنی امروز به سه نفر از آنان برخوردیم. یکی از آنان که در حال گذاشتن سم در جوی‌ بود در خصوص نحوه عملکردشان و اینکه چرا سم‌هایی که گذاشته می‌شود به چشم دیده نمی‌شود، به آنا گفت: در کار ما اصطلاحی وجود دارد که می‌گویند«نه دست باید بردارد، نه چشم باید ببیند». یعنی سمی که می‌گذاریم باید طوری باشد که به چشم دیده نشود و با دست هم نتوان آن را برداشت.


او آغاز مبارزه شیمیایی با موش‌های یک منطقه را از روز یکشنبه هفته آینده اعلام می‌کند و می‌گوید که در ابتدا تله‌گذاری در مکان‌های مشکوک را انجام می‌دهند و فردای آن روز تله‌ها را چک می‌کنند. در صورتی که مطمئن شوند موشی در آن منطقه است عملیات سم‌گذاری را آغاز می‌کنند و در نهایت آخرین روز هفته دهانه تله را مسدود می‌کنند.


به گفته این مامور شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران، لاشه‌های موشی که در شهر پیدا می‌شود تنها 20 درصد از موش‌های مرده واقعی است زیرا این جانور تشخیص می‌دهد که در لانه خودش بمیرد و به همین علت خیلی دقیق نمی‌توان گفت چه تعداد لاشه در مدت زمانی مشخص در منطقه‌ای یافت شده و چه تعداد موش مرده است.


او درباره نحوه عملکرد سمی که به موش‌ها خورانده می‌شود نیز توضیح می‌دهد و می‌گوید: خوردن این سم باعث می‌شود تا ویتامین k، در بدن این جانور از بین رفته و به مرور باعث خونریزی داخلی شده و او را بکشد.


برای قضاوت باید منتظر آمارهای جدید ماند


حافظی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط‌ زیست شورای شهر تهران در خاتمه این بازدید، به آنا می‌گوید: اگر بخواهیم پاسخ دقیقی در خصوص جمعیت موش‌ها در شهر تهران بدهیم یا قضاوتی داشته باشیم باید منتظر آمارهای جدیدی باشیم که قرار است شرکت ساماندهی مشاغل ارائه دهد و سرشماری مجدد کلونی‌ها آغاز شده و قرار است تا پایان آذرماه به پایان برسد.


وی اضافه می‌کند: در صورتی که همین روند مقابله و مبارزه با موش ادامه و نظارت شورای شهر و اصحاب رسانه‌ هم وجود داشته باشد، به نظر می‌رسد به نتایج خوبی در زمینه کاهش جمعیت موش‌ها در تهران داشته باشیم. البته همراهی مردم نیز در این خصوص اهمیت زیادی دارید زیرا اگر این همراهی وجود نداشته باشد، نمی‌توان به نتیجه مطلوبی دست یافت.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته