دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1397 - 16:41
دکتر ولایتی در همایش طب سنتی:

بنای طب نوین بر طب سنتی و تلاش بزرگان ایرانی اسلامی است

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنای بسیاری از طب نوین براساس طب سنتی و تلاش بزرگان ایرانی اسلامی بوده است و باید این جایگاه محفوظ باشد.
کد خبر : 354855
1.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی در همایش «طب سنتی، یک دهه فعالیت آکادمیک نقد گذشته، افق آینده» گفت: طب ایرانی و اسلامی  براساس جهان‌بینی توحیدی بنا شده و پزشکی جدید غربی براساس جهان‌بینی مادی  است.


وی با تأکید بر اهمیت طب سنتی به موضوعات روحی و متناسب با افراد افزود: موضوع طب سنتی بر اساس منطق و جهان‌بینی توحیدی و نظم منسجم و هماهنگ حاکم بر مخلوقات است، در‌حالی‌که طب جدید غربی بر اساس جهان‌بینی مادی و نظم تصادفی بنا شده است. راه نجات طب غربی از بن‌بست کنونی  بازگشت به جهان‌بینی توحیدی و منطق حاکم بر جهان هستی است و طریق به کمال رسیدن طب سنتی بازنگری در آن بر اساس پیشرفت‌های جدید پزشکی است.


رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: معنویات در طب ایرانی و اسلامی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و باید توجه داشت که علت ماندگاری شیخ‌الرئیس این است که کتاب قانون او بر اساس منطق است.


دکتر ولایتی تصریح کرد: بنای بسیاری از طب نوین بر اساس طب سنتی و تلاش بزرگان ایرانی اسلامی بوده است و باید این جایگاه محفوظ باشد. بر اساس بعضی تصورات ابتدایی برداشت از طب سنتی فقط مصرف گیاهان دارویی است در‌حالی‌که علم جراحی امروز مدیون طب ایرانی و اسلامی است. به عنوان مثال برای اولین‌ بار زکریای رازی از الکل و پنبه برای ضدعفونی کردن محل جراحی استفاده کرد و کاشف الکل بود و از پروسس‌شده روده بز نخ بخیه ساخت و با آن جراحی‌های بزرگ را انجام داد.


وی ادامه داد: در گذشته این‌طور نبود که برای جراحی فقط به مصرف گیاهان دارویی بسنده کنند بلکه به همراه هر سپاه و نیروی رزمی گروهی جراح بودند و زخم‌های مهلک را با بخیه کردن معالجه و برای جلوگیری از عفونت از ضماد استفاده می‌کردند. برای اولین‌ بار شیخ‌الرئیس و بعضاً سید اسماعیل جرجانی آب مروارید را با جراحی چشم معالجه کردند. 


این همایش با حضور میهمانان خارجی و بین‌المللی از کشورهای چین و کشورهای اروپایی و همچنین نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی و  طب سنتی سازمان بهداشت جهانی به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.


در این همایش همچنین از کتاب طب ایرانی نیز رونمایی شد.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته