دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1394 - 15:29

رئیس‌جمهوری آمریکا از ژاپنی‌ها عذرخواهی کرد

دولت ژاپن اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا از توکیو به دلیل جاسوسی واشنگتن از سیاستمداران ژاپنی که به‌وسیله «ویکی‌لیکس» افشا شده بود، عذرخواهی کرده است.
کد خبر : 35476

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، «یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت امروز چهارشنبه گفت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن بدون آنکه درباره جزئیات جاسوسی چیزی بگوید، گفت: متاسفم، زیرا این موضوع جنجال زیادی در ژاپن به پا کرد.


براساس این گزارش، «سوگا» افزود: نخست‌وزیر به «اوباما» گفت اگر مردم ژاپن نسبت به این‌گونه فعالیت‌ها نگرانی شدیدی نشان دهند، این موضوع می‌تواند به روابط اعتمادساز میان دو کشور لطمه بزند.


«آبه» در این گفت‌وگوی تلفنی، نگرانی جدی خود را نسبت به تکرار این موضوع به‌وسیله دولت امریکا ابراز کرد.


«سوگا» تاکید کرد: دو طرف توافق کردند تا درباره موضوعات اقتصادی بین‌المللی با یکدیگر همکاری کنند. افت شدید شاخص سهام در بازارهای جهانی به‌دلیل وضعیت نگران‌کننده اقتصادی چین، از محورهای مهم گفت‌وگوهای «اوباما» و «آبه» بود.
«آبه» پیشتر در گفت‌وگو با «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز نسبت به اتهامات جاسوسی از مقام‌های ژاپنی ابراز نگرانی کرده بود.


اسناد تازه‌ای که سایت «ویکی‌لیکس» منتشر کرده است نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا از دولت و شرکت‌های خصوصی ژاپن جاسوسی کرده است. اسناد فاش شده حاکی است آژانس امنیت ملی آمریکا دستکم از 35 هدف در ژاپن از جمله مقام‌های دولت «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور، جاسوسی کرده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته