دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
باقری:

نمایشگاه عکس چهل‌ سالگی انقلاب در آستانه دهه فجر برگزار می‌شود

 مدیر خانه عکاسان ایران حوزه هنری گفت: نمایشگاه عکس چهل‌ سالگی انقلاب در دو بخش تاریخی و ایران امروز برگزار می‌شود.
کد خبر : 354605
IMG12001794.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از حوزه هنری، سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران درخصوص برنامه‌های این مرکز در چهلمین سال پیروزی انقلاب گفت: خانه عکاسان ایران در چهل‌ سالگی‌ انقلاب، کار خود را با برپایی نمایشگاه‌هایی آغاز کرد. نمایشگاه عکس چهل‌ سالگی انقلاب در آستانه دهه فجر برپا می‌شود.


مدیر خانه عکاسان ایران بیان کرد: سلسله فعالیت‌های ویژه چهل‌ سالگی انقلاب از سوی این مرکز با برپایی چند نمایشگاه عکس کلید خورد، اما مهم‌ترین فعالیت‌های خانه عکاسان حوزه هنری در راستای پرداختن به چهل‌ سالگی پیروزی انقلاب با برپایی نمایشگاه عکس در بهمن‌ماه و دهه فجر در دو بخش با عنوان «‌رنج‌ها و گنج‌ها» و «ایران امروز» شکل می‌گیرد. بخش اول و تاریخی این نمایشگاه برش‌هایی از مقاطع مهم تاریخ انقلاب از سال 1342 تا 1357 را به نمایش می‌گذارد.


باقری افزود: آثار بخش تاریخی نمایشگاه عکس ویژه چهل سالگی انقلاب علاوه بر برپایی در حوزه هنری مرکز، در سطح استان‌های کشور نیز به‌طور هم‌زمان به نمایش گذاشته می‌شود. 60 فریم عکس برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است و تلاش شده با زیرنویس عکس‌‌ها، این مقاطع مهم انقلاب اسلامی به‌صورت داستانی روایت شود.


وی افزود: بخش دیگر این نمایشگاه به حال و هوای ایران امروز می‌پردازد. به این ترتیب سبک زندگی، امید، شادی و حال و هوای مردم ایران در عرصه‌های گوناگون علی‌رغم همه فشارها و دشمنی‌های چهل ساله در این نمایشگاه به تصویر کشیده می‌شود. این 40 عکس از میان حدود 3000 فریم انتخاب شده است. این بخش به‌صورت ویژه در کنار بخش تاریخی برای نمایشگاه‌های بین‌المللی تدوین شده است و در این بخش از نمایشگاه تلاش کردیم تا تصویر دروغینی که رسانه‌های غربی و صهیونیستی در دنیا از مردم ایران روایت کرده را پاسخ دهیم.


باقری در خصوص عکاسان نمایشگاه «رنج‌ها و گنج‌ها» گفت: آثار این نمایشگاه از حدود 100 عکاس تهیه شده است. عکس‌‌های انقلاب متعلق به عکاسان مشهور ایرانی و خارجی هستند. این آثار با رایزنی‌هایی از خبرگزاری‌ها، آرشیو‌های عکس و عکاسان حرفه‌ای خریداری شده‌اند. همچنین عکس‌هایی هم که به بخش حال و هوای ایران در چهل‌ سالگی پیروزی انقلاب می‌پردازد نیز از عکاسان بنام خبری و مستند و هنری برای برپایی این نمایشگاه خریداری شده است.


وی با اعلام برپایی نمایشگاه در برخی کشورهای منطقه و اروپایی گفت: به مناسبت چهلمین سال پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی ایران یک نمایشگاه عکس بین‌المللی از سوی خانه عکاسان حوزه هنری با عنوان «ایران 57 تا 97» برپا می‌شود. این نمایشگاه که شامل 100 عکس از مجموع دو بخش تاریخی و ایران امروز است، در کشورهایی همچون ترکیه، لبنان و سوریه به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین برای برپایی این نمایشگاه در عمان، قطر و چند کشور اروپایی نیز در حال رایزنی هستیم.


باقری با تأکید بر ادامه برپایی نمایشگاه‌های مربوط به چهل‌ سالگی انقلاب حتی در سال آینده گفت: نگاهِ خانه عکاسان ایران به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ایام دهه فجر ختم نمی‌شود، چرا که چنین رویداد مهم، توان و ظرفیتی بیش از این‌ها دارد. در واقع جشن تولد 40 سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در قالب یک دهه نمی‌گنجد و در نتیجه برنامه‌های ما که از آغاز سال 97 شروع به‌کار کرده است تا نیمه سال 98 نیز در ایران و دیگر کشورهای جهان ادامه خواهد داشت. همچنین طبق تقاضای دیگر نهادها و سازمان‌های کشور در نظر داریم تا آثار نمایشگاه‌های ویژه چهل‌ سالگی انقلاب را به سفارش ایشان چاپ و در اختیارشان قرار دهیم و به این ترتیب به برگزاری حداکثری این نمایشگاه کمک کنیم.


باقری با اعلام خبر چاپ و انتشار مجموعه مجلد کتاب‌های آثار نمایشگاهی خانه عکاسان ایران مربوط به چهل‌ سالگی انقلاب در بخش‌های گوناگون گفت: به همین مناسبت خانه عکاسان ایران با همکاری انتشارات سوره مهر، پنج جلد کتاب عکس شامل مجموعه آثاری از عکاسان و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی منتشر خواهد کرد. این پنج جلد با موضوعات جنگ ایران و عراق، انقلاب اسلامی، نبرد گروه‌های مقاومت با گروه‌های تکفیری در منطقه، خانواده‌های شهدا و سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب است. بخشی از عکس‌های کتاب‌های مذکور پیش از این در نمایشگاه‌های گوناگون از سوی خانه عکاسان ایران به نمایش گذاشته شده است. بی‌شک آثار موجود در این پنج جلد با توضیحات و عکس‌های متنوع و گسترده‌تری ارائه خواهد شد.


وی در پایان گفت: خانه عکاسان ایران در نظر دارد تا مجموعه کتاب‌های عکس خود را در موضوعات گوناگون گسترش دهد. به این ترتیب جلدهای دیگری در آینده به این مجموعه پنج جلدی اضافه خواهد شد.


گفتنی است، اطلاعات دقیق آیین افتتاحیه و برپایی نمایشگاه عکس «رنج‌ها و گنج‌ها» به‌زودی اعلام خواهد شد.


انتهای پیام/4072/4100/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته