شهرداری حاضر به ایجاد سیستم جدید جمعآوری پسماند بیمارستانی نیست
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مدیریت پسماند موضوعی است که با گسترش شهرنشینی و میزان مصرفگرایی اهمیت آن دوچندان میشود. در بازه زمانی مختلف مدیران شهری روشهای مختلفی را برای دفع این پسماندها انجام میدادند.
در میان انواع پسماندها که هر کدام آسیبها و خطراتی برای محیطزیست بهدنبال دارند، پسماندهای بیمارستانی بهدلیل عفونی بودن در درجهبندی بهعنوان پسماند خطرناک دستهبندی میشود.
با توجه به خطرناک بودن این نوع پسماند، دفع و مدیریت آن نیز نیازمند توجه ویژهای از سوی سازمانهای متولی است که از لحاظ اجرایی، این مسئولیت در جهت بیخطرسازی زبالههای بیمارستانی بر عهده وزارت بهداشت و در بحث گردآوری و امحا برعهده شهرداری و سازمان مدیریت پسماند است.
در این بین بروز برخی ناهماهنگیها و عدم حضور یک نهاد بالادستی دارای ضمانت اجرایی، سلامت شهروندان را با خطر مواجه میکند.
محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص وضعیت دفع پسماندهای بیمارستانی اظهار کرد: قانون مدیریت پسماند بهطور واضح وظایف را مشخص کرده و براساس آن وظیفه مدیریت پسماند پزشکی بر عهده تولیدکننده است و براساس ضوابط و آییننامههایی که پسماندها را از هم تفکیک میکند وزارت بهداشت به وظایف خود عمل میکند.
وی با بیان اینکه تقریباً 100 درصد بیمارستانهای موجود در تهران به جز یکی دو بیمارستان مجهز به دستگاههای بیخطرساز بوده و در محدودهای که قانون مشخص کرده عملیات بیخطرسازی غیرسوز را انجام و تحویل سیستم جمعآوری شهری قرار میدهند، افزود: در ادامه این فرآیند که همان جمعآوری آن است انحصاراً سازمان مدیریت پسماند مسئول است.
متولی تفکیک از مبدأ و بیخطرسازی پسماندهای بیمارستانی وزارت بهداشت است
معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به احتمال بروز خطاهای انسانی و ماشینی به بیان نقاط اختلاف و تعارض وزارت بهداشت و شهرداری(که سازمان مدیریت پسماند متولی آن است) پرداخت و گفت: تفکیک از مبداء درون بیمارستان و بیخطرسازی در محل بیمارستان توسط وزارت بهداشت صورت میگیرد ولی بروز مواردی این اقدامات را خنثی میکند.
حدود 11 هزار واحد درمانی خرد داریم که برخی از آنها زبالههای خود را بیخطر نمیکنند
وی تصریح کرد: مثلاً مواردی که در خصوص تفکیک و بیخطرسازی مطرح شد مربوط به بیمارستانهاست و این در حالیست که ما حدود 11 هزار واحد درمانی خصوصی خرد همچون مطب و مراکز جراحی محدود داریم که برخی از اینها زبالههای عفونی تولید میکنند و بدون بیخطرسازی، آن را تحویل مدیریت پسماند میدهند.
فرهادی با بیان اینکه شهرداری تنها یک ناوگان برای جمعآوری پسماندهای بیمارستانی در نظر گرفته و ایجاد یک سیستم جدید برای چنین مراکزی را بهواسطه عدم صرفه اقتصادی راهاندازی نمیکند، افزود: این اقدام پسماندهای بیخطر شده و تفکیک نشده را مخلوط و اقدامات صورت گرفته را ذایل میکند.
معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت مورد دیگر اختلاف میان وزارت بهداشت و شهرداری را تعرفه یکسانی دانست که از سوی مدیریت پسماند برای جمعآوری پسماندهای بیخطر و تفکیک نشده صورت میگیرد و اذعان کرد: این موضوع به مرور این گرایش را برای مراکزی که فرآیند بیخطرسازی را انجام میدهند ایجاد میکند تا بهمنظور جلوگیری از استهلاک دستگاهها و صرف هزینه برای نیروی کار گرایش به سمت عدم بیخطرسازی پیدا میکنند.
پسماندهای بیخطرشده به پسماند عادی تبدیل میشوند
وی در ادامه به ادعای مدیریت پسماند مبنی بر مشکل داشتن دستگاههای بیخطرساز بیمارستانها اشاره کرد و اینکه این دستگاهها عملاً پسماندهای بیمارستانی را بیخطر نمیکند، گفت: ضمن احترام به سازمان مدیریت پسماند و زحماتی که میکشند، ما اعتقاد داریم قانونگذار در آییننامهها و در قانون، هیچ جایگاهی برای مدیریت پسماند برای چنین اظهارنظری قائل نیست.
سازمان مدیریت پسماند از نظر قانونی جایگاهی درباره اظهارنظر نسبت به دستگاههای بیخطرساز بیمارستانها ندارد
فرهادی تصریح کرد: ناظر چنین فرآیندی معاونت بهداشت وزارت بهداشت است و ناظر عالی سازمان حفاظت محیطزیست است. هر دو بر این باور هستند که براساس ماده 69 اکثریت پسماندهای بیمارستانی بیخطر شده و پس از آن تبدیل به پسماند عادی میشوند و شهرداری میتواند آنها را به مانند پسماندهای شهری مدیریت کند.
مدیریت پسماند زبالههای بیمارستانی بیخطرشده را با زبالههای عفونی مخلوط میکند
معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به تمایل این مرکز برای همسویی با شهرداری برای برخورد و اخذ بیشترین تعرفه از مطبها و درمانگاههایی که پسماندهای خود را بیخطر نمیکنند گفت: با توجه به اینکه مدیریت پسماند بهواسطه مسائل اقتصادی حاضر به ایجاد سیستم جدید جمعآوری پسماند بیمارستانی برای مراکز بیخطرکننده و مراکزی که این تفکیک را انجام نمیدهند نیست، بنابر این زبالهها بهصورت غیربهداشتی دفع شده و با وجود جلسات و نامهنگاریهای مکرر واکنشی از سوی مدیریت پسماند دریافت نکردهایم.
مدیریت پسماند اقدامی در راستای ایجاد سیستم جدید برای جمعآوری مراکز درمانی که زباله خود را بیخطر نمیکنند انجام نمیدهد
وی با بیان اینکه ما چیزی را که وظایفمان در قانون و ضوابط برای تفکیک و بیخطرسازی مشخص کرده انجام داده و آن را به عوامل اجرایی تحویل میدهیم، افزود: ما مراکزی که زبالههای بیمارستانی خود را بیخطرنکرده تحویل شهرداری میدهند تکلیف به انجام کردیم و در تلاش هستیم تا با اعمال فشار بر آنها از طریق نظام اعتباربخشی و نظارت معاونتهای بهداشتی دانشگاههای علومپزشکی سراسر کشور از جمله تهران با اینگونه مراکز برخورد کنیم و حتی در مورد برخی از آنها برخورد قضایی هم انجام شده است.
فرهادی تصریح کرد: تا تکمیل فرآیند نظام اعتباربخشی و با توجه به اینکه برخوردهای قضایی در وهله اول به تعطیلی این درمانگاهها منجر نشده و این موضوع به تداوم تولید زبالههای عفونی میانجامد، شهرداری تهران باید یک سیستم مجزا را برای این دست مراکز درمانی در نظر بگیرد.
معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در پایان ضمن اشاره به اختیارات شهرداری در دریافت هزینه و عوارض بالا از این مراکز در سیستم جدید جمعآوری پسماند مراکزی که زبالههای عفونی خود را تفکیک نمیکنند نسبت به هرگونه همکاری با شهرداری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.
انتهای پیام/4105/ 4122/ن
انتهای پیام/