دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حسن‌بیگی: اقتصاد مقاومتی استفاده از فرصت‌های خارجی به سود اقتصاد داخلی است

عضو ارشد شورای سیاستگذاری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی گفت: نگاه اقتصاد مقاومتی استفاده از فرصت‌های خارجی به سود اقتصاد داخلی است، بنابراین در صورتی می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم که در داخل استحکام لازم را داشته باشیم.
کد خبر : 3544

به گزارش گروه اقتصادی آنا،‌ ابراهیم حسن‌بیگی در تبیین معنای اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در مقابل تکانه‌ها و تهدیدات خارجی مقاوم است و ارزش‌مداری، انعطاف و پویایی، آینده‌نگری، درونزایی و برون نگری، عدالت محوری، مردم پایه و دانش بنیان بودن و رقابت‌پذیری از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.


وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی ارتقای مستمر بهره‌وری و نوآوری را به همراه دارد و فساد‌‌ ستیزی و رعایت الگوی مصرف از ویژگی‌های آن است. در واقع الگوی اقتصادی متناسب با اقتضائات بومی ما است که عالمانه طراحی شده و هدف آن پیشرفت توأم با عدالت است.


عضو ارشد شورای سیاستگذاری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: از الزامات برجسته اقتصاد مقاومتی، می‌توان به رویکرد و مدیریت جهادی اشاره کرد که امیدواریم با اجرای این سیاست‌ها، کشور به خودکفایی و امنیت اقتصادی بویژه در اقلام راهبردی برسد و همچنین از وابستگی به نفت رهایی پیدا کند.


رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در پاسخ به این پرسش که منظور از درون‌زا و برون‌نگر بودن اقتصاد مقاومتی چیست و آیا این دو در تضاد با هم نیستند، اظهارکرد: این دو تضادی با هم ندارند؛ درونزا بودن یعنی اتکای اقتصاد به توانمندی‌های داخلی از جمله نیروی انسانی جوانان و متخصص و نیز موقعیت ژئوپولیتیکی و منابع بی‌نظیر اعم از نفت، گاز، معادن و دیگر ظرفیت‌های متنوعی است که در داخل کشور از وجود آنها برخوردار هستیم و منظور از درونزا بودن توجه به این عوامل است.


حسن بیگی در ادامه تأکید کرد: اقتصاد ما باید متکی بر ظرفیت‌های داخلی باشد و البته برون‌نگری هم یعنی دارای اقتصاد بسته‌ نبوده و متناسب با توانمندی‌های داخلی به دنبال استفاده درست از فرصت های خارجی آن باشیم.


وی برداشت عده‌ای از اقتصاد مقاومتی به معنای کشیدن دیوار به دور کشور و عدم ارتباط با جهان و روی آوردن به اقتصاد ریاضتی را نادرست برشمرد و گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید به صورت تمام و کمال از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و عمده نگاهمان معطوف به داخل باشد و در کنار آن نباید از محیط خارجی روی‌گردان باشیم.


عضو ارشد شورای سیاستگذاری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: نگاه اقتصاد مقاومتی استفاده از فرصت‌های خارجی به سود اقتصاد داخلی است. بنابراین در صورتی می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم که در داخل استحکام لازم را داشته باشیم.


حسن بیگی در ادامه عنوان کرد: طراحی الگوی اقتصاد مقاومتی، حاصل رصد محیط خارجی به معنای شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها و همچنین ناشی از تجربیات سی و چند سال گذشته در حوزه اقتصاد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته