دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1397 - 10:04
بهرام قاسمی:

شاهنامه نقش اسطوره‌ای در تاروپود ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت زادروز فردوسی، شاهنامه را نقش اسطوره‌ای در تاروپود کشور دانست.
کد خبر : 353959
636752087445512081_lg.jpg

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در پیامی زادروز فردوسی بزرگ را پاس داشت.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «یکم بهمن زادروز پارسی‌گوی بزرگ فردوسی است. شاهنامه وی نقش خیال‌انگیز و شاهکار حماسه و اسطوره‌ای است که در تاروپود ایران‌زمین سخت درهم‌تنیده شده است. شاهنامه عشق‌نامه است. نامه عشق است و عشق‌نامه‌ای سرشار از نگاره‌های خیال‌انگیز، حماسی و اندیشه‌های پرمغز و نغز، زیبایی‌های پُر رمز و راز، میهن‌دوستی، نوع‌دوستی، جوانمردی، فتوت و آزادگی است. آوازه فردوسی که امروز مرزهای جغرافیایی، قومی و نژادی را درنوردیده و جهان گیر شده، به‌دلیل نقش بی‌رقیب، بی‌نظیر و بی‌بدیل او در به تصویر کشیدن برترین فره انسانی و اخلاقی در چهره شخصیت‌های نجیب شاهنامه است».


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی ادامه داد: «شهروندان شاهنامه، گرچه آمیزه‌ای از جنس خیال، حماسه، افسانه و اسطوره‌اند، اما در گذر از صافی تخیل هنرمندانه، خلاق و اعجاز سخن شاعر، به جزئی جدایی‌ناپذیر، نامیرا و زنده در فرهنگ و یاد و یادگارهای ایرانی بدل شده‌اند. آنان در هرلحظه و همه لحظه‌ها با ما و در ما زندگی و زیست می‌کنند. رستم خیال ما، قرن‌هاست سوار بر رخش، دیوان متجاوزان و غارتگران وطن و اخلاق را به غُل و زنجیر می‌کشد. در سلوک و فرهنگ اهورایی شاهنامه، کُرنش و تسلیم در مقابل زورآوران، قُلدرمآبان، آسان خواران واژه‌ای بیگانه، بی‌معنی، مهجور و نامفهوم است».
قاسمی افزود: «بلندای نام ایران، وامدار شاهنامه است. خیال ایران بدون شاهنامه خیالی محال و به ترس آلوده و بیمناک است. باید به احترام ۳۰ سال رنج این اسطوره و شاعر دل‌خسته و خلوت‌گزیده برای حفظ فرهنگ و هویت و غیرت ملی ایران، همگان در برابر او و رمز و رازهایش سر تعظیم فرود آریم. فردوسی در دوران تنهایی و درد بی‌پناهی تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین، تنها و به‌تنهایی با شاهنامه به جنگ و ستیز و نبردی بی‌امان با تباهی و تبهکاری و فساد برمی‌خیزد. او در لحظه‌لحظه‌های تنهایی و غربت غریبانه طولانی، عزت و سرفرازی به تاراج برده ایرانیان را در واژه‌واژه‌های شاهنامه بازآفرینی می‌کند. کاخ بلند، باشکوه، پر شوکت و بی‌گزندی که این شاعر بلندآوازه از نظم پی‌افکنده، قرن‌های متمادی است که در برابر گزند باد و بوران اهریمنان تاریخ مصون مانده و سند افتخاری برای هویت ملی، فرهنگ و تمدن ایران‌زمین شده است. یک‌هزار و هفتاد و سومین زادروز نادره فرهنگ و ادب، حکیم ابوالقاسم فردوسی گرامی باد».


انتهای پیام/4033/4093/


انتهای پیام/

برچسب ها: بهرام قاسمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته