دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1394 - 12:55
در گفت‌وگو با آنا

ناصر نوآموز: فساد امروز فوتبال ماحاصل مدیریت غلط گذشته است/ کفاشیان چاره‌ای جز خندیدن ندارد

رییس‌سابق فدراسیون فوتبال گفت: آنهایی‌که کفاشیان را به گوشه رینگ برده‌اند، بدانند که با رفتن او هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
کد خبر : 35368

ناصر نوآموز در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: «مگر با رفتن محمد دادکان از فدراسیون فوتبال چه مشکلی از این فوتبال حل شد. رفتن او جز اینکه چند مشکل دیگر بر مشکلات این فوتبال کرد هیچ ثمره‌ دیگری نداشت. بهتر است نگاهی به دلایل افت فوتبال‌مان داشته باشیم. اینکه کفاشیان سال‌هاست با سیاست خنده کارها را جلو می‌برد به این خاطر است که او چاره‌ای جز زدن این لبخندها ندارد. او در سیلاب مشکلات گیر کرده‌ است و طبیعتا باید شیوهایی را برای رفع مشکلات خود حداقل در مقابل دوربین ها اتخاذ کند.»








فدراسیون فوتبال نهادی مستقل است و نباید وزارت ورزش در فعالیت های درون آن دخالت کند. چرا تغییرات عمده ای در بین مدیران ارشد فدراسیون با فشارهای غیرمنطقی وزارت ورزش رخ داد. باید بپذیریم که دخالت های وزارت ورزش در فوتبال کاملا غیرمنطقی است

وی افزود: «آن روزی که بدون توجه به ساختار موجود در فوتبال کشور مسئولان تصمیم گرفتند، لیگ را حرفه ای کنند باید به مسائل عمده ای توجه می‌کردند. امروز 16 باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران فعالیت میکنند. از میان این باشگاهها چند تیم روی پای خودش ایستاده است؟ کدامیک از آنها مدارس پایه کاملی دارند و یک بازیکن نونهال که در این تیم ثبت نام می کند که می تواند مدارج ترقی را تا انتها طی کند؟ آیا این باشگاه ها خرج دو سال را در حسابشان دارند که در مقابله با مشکلات ناگهانی زمین نخورند و بدهی بالا نیاورند؟»


نوآموز خاطرنشان کرد: «مشکلات در فوتبال زیاد است، اما ما دائما دنبال تغییر رئیس فدراسیون فوتبال هستیم و می گوییم با برکناری کفاشیان تمام نابسامانی های فوتبالمان برطرف می شود. نمی آییم تحلیل کنیم که کفاشیان چرا نمی تواند فوتبال را رونق دهد. چرا کفاشیان پیش از آنکه مسئولیت فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد مدیر موفقی بود. ممکن است خیلی‌ها در جواب بگویند او از جنس فوتبال نیست. این جواب قانع کننده ای نیست چون کفاشیان پس از این همه سال حضور در فوتبال اشراف کاملی به این ورزش دارد.»


وی ادامه داد: «چرا به این قضیه فکر نمی کنیم که فدراسیون فوتبال نهادی مستقل است و نباید وزارت ورزش در فعالیت های درون آن دخالت کند. چرا تغییرات عمده ای در بین مدیران ارشد فدراسیون با فشارهای غیرمنطقی وزارت ورزش رخ داد. باید بپذیریم که دخالت های وزارت ورزش در فوتبال کاملا غیرمنطقی است. بلاهایی که نصیب پرسپولیس و استقلال شده است حاصل همین دخالت ها است. هیات مدیره هایی تشکیل شده که قابلیت اجرایی پایینی دارند. آن هم با شعار آمدن افرادی که از جنس باشگاهشان هستند و روزی برای تیم محبوبشان بازی می کردند.»


رییس سابق فدراسیون فوتبال با تایید صحبت های دادکان مبنی بر تعطیلی فوتبال ایران به مدت دو سال، بیان داشت: «این تعطیلی به سود فوتبال کشور است. بدون به‌هم ریختن بافت فرسوده باشگاه های کشور نمی توان مشکلات امروز باشگاه های ایرانی را حل کرد. یک باشگاه باید زیرساخت های لازم را داشته باشد. به راهی رفته ایم که به جای صدور بازیکن به کشورهای اروپایی برای تیم ملی مان بازیکنان دورگه جذب می کنیم. دلیلش هم مشخص است. ما به صورت غیراصولی بازیکن تولید می کنیم و در نتیجه بازیکنان بزرگی را در فوتبال کشور نداریم.»








ما دائما دنبال تغییر رئیس فدراسیون فوتبال هستیم و می گوییم با برکناری کفاشیان تمام نابسامانی های فوتبالمان برطرف می شود. نمی آییم تحلیل کنیم که کفاشیان چرا نمی تواند فوتبال را رونق دهد

وی افزود: «شاید راه‌حل چنین مشکلی بازگرداندن اهالی فوتبال به راس قدرت باشد اما این کار به تنهایی مشکلی را حل نمی کند. باید ابزار لازم را برای پیشرفت در اختیار فوتبالی ها قرار داد. باید فرصت را به کسانی داد که قصد دارند باشگاه ها را خصوصی کنند. باشگاه داری نیازمند صرف هزینه است و کسانی که می خواهند پول خود را در فوتبال خرج کنند نیاز به امنیت دارند. چنین امنیت مالی در ورزش ایران دیده نمی شود.»


نوآموز تاکید کرد: «به همین دلیل است که فوتبال امروز ما دچار فساد شده است. کارهایی بدون برنامه و فاقد آینده نگری انجام گرفته و نتیجه آن حضور بازیکنان 50 درصدی در لیگ برتر است. بازیکنانی در این فوتبال حضور دارند که اصول اولیه بازی کردن را بلد نیستند. مقصران هم شناخته شده اند. پول زیادی به فوتبال آمده که صاحبان منصب نمی دانند آن را چگونه هزینه کنند. امروز شاهد این هستیم که والدین باید ماهیانه 500 هزار تومان خرج مدرسه فوتبال فرزندشان کنند که بروند این ورزش پرطرفدار را یاد بگیرند در حالی که چنین امکاناتی باید رایگان باشد. بچه ای که با پول فوتبال یاد بگیرد اگر فوتبالیست بزرگی شود فقط با دریافت به موقع پولش خوب بازی می کند.»


وی در پایان تصریح کرد: «مسئولان فوتبال این مملکت با مدیریت غلط خود شرایطی را فراهم کردند که باشگاه های بزرگی چون شاهین، پاس، عقاب، تهرانجوان و ... دیگر در این فوتبال نیستند. در دوره دومی که رئیس فدراسیون فوتبال بودم تیم ملی در پکن قهرمان شد، استقلال و پاس به قهرمانی باشگاه های آسیا رسیدند. آن هم با بودجه 4 میلیون تومانی که مقداری از آن باقی ماند. قبول دارم که تورم ارزش 4 میلیون تومان آن روز را 100 برابر کم کرده است اما هنوز هم می شود با ساختاری اصولی به روزهای خوب گذشته برگشت. کافیست سیستم موجود در ورزش کشور را به صورت کامل تغییر داد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته