دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با ثبت رکوردی بی‌سابقه:

تزریق گاز از سکوی 13B پارس جنوبی به پالایشگاه خشکی آغاز شد

برای نخستین بار در تاریخ صنعت فراساحل کشور، پس از 10 روز کاری از راه‌اندازی نخستین سکوی فاز 13 پارس جنوبی، گاز برداشت‌شده از موقعیت مخزنی به پالایشگاه رسید.
کد خبر : 353599
فاز 13.jpg

به گزارش حوزه نفت و نیرو گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شرکت ملی نفت ایران، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی گفت: پس از انجام آخرین عملیات باقیمانده در راه‌اندازی خط لوله دریایی این سکو، باهمت و تلاش بی‌وقفه کارکنان عملیاتی این بخش، پس از ده روز کاری از شروع هوکاپ و راه‌اندازی سکوی 13B، گازترش استحصال‌شده از موقعیت مخزنی این سکو در ساعت ۲۳ روز پنجشنبه، ۲۷ دی ۹۷ به سمت خشکی ارسال و با طی مسیر ۹۰ کیلومتری خط، پس از دو ساعت در پالایشگاه دریافت شد.


به گفته پیام معتمد، گازترش استحصال‌شده از سکوی 13B به چهارمین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 13 تزریق‌شده و با توجه به تمهیدات لحاظ شده در این ردیف از ساعت ۳ بامداد جمعه، ۲۸ دی‌ پس از فراوری به شبکه سراسری گاز ارسال شد.


وی با یادآوری رکوردزنی اخیر عملیات راه‌اندازی همزمان دو سکوی فاز 13 در کمتر از 4 روز کاری افزود: بدون شک ثبت رکوردهای تازه دریایی در طرح توسعه فاز 13، نقطه قوتی در کارنامه درخشان پارس جنوبی خواهد بود.


با توجه به پيشرفت مناسب طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، پیام معتمد پیش‌بینی کرد به‌زودی ارسال گاز از دومین عرشه دریایی این طرح به پالایشگاه خشکی آغاز شود.


وی با اشاره به افزایش حجم فعالیت‌های این طرح برای رسیدن هر چه سریع‌تر به اهداف توسعه آن افزود: مطابق با برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان بهمن‌ماه سال جاری نیمی از اهداف توسعه این طرح با برداشت روزانه 1 میلیارد فوت مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز غنی از مخزن مشترک پارس جنوبی با قطر محقق خواهد شد.


واحد دانه‌بندی گوگرد فاز ۱۳ به بهره‌برداری رسید
واحد دانه‌بندی گوگرد پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی در راستای تحقق اهداف زیست‌محیطی و ایجاد امکان صادرات گوگرد تولیدشده در این طرح، در سرویس قرار گرفت.


مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اعلام راه‌اندازی واحد دانه‌بندی گوگرد پالایشگاه فاز 13 گفت: پس از گذشت کمتر از یک ماه از تولید گوگرد مذاب، با بهره‌برداری از این واحد رکورد دیگری در فعالیت‌های توسعه‌ای فاز 13 پارس جنوبی به ثبت رسید.


معتمد به نقش مؤثر این واحد در حفاظت از محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: تولید گوگرد دانه‌بندی شده بر اساس استانداردsudic، پس از یک ساعت از راه‌اندازی اولین پکیچ  گوگرد دانه‌بندی محقق شد.


وی تولید محصولات منطبق با استانداردهای معتبر بین‌المللی را منجر به تداوم صادرات به بازارهای جهانی عنوان کرد و ضمن اشاره به تخصص و تعهد تیم پروژه فاز ۱۳ پارس جنوبی افزود: در اولین ردیف بازیافت گوگرد پالایشگاه فاز 13 رکورد کمترین فلرینگ ‌گاز اسیدی از ورود گازترش به پالایشگاه تا زمان تولید گوگرد مذاب را شاهد بودیم.


گفتنی است همزمان با عملیاتی شدن هر چهار ردیف شیرین‌سازی پالايشگاه طرح توسعه فاز ١٣، همه واحدهای زيست‌محيطی این پالايشگاه نیز در چرخه بهره‌برداری قرارگرفته‌اند.


انتهای پیام/4094/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته