دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1394 - 10:38

آمانو: توافق محرمانه با ایران با معیارهای فنی آژانس سازگار است/ آژانس به بیش از 10 میلیون دلار بودجه اضافی احتیاج دارد

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که محتوای توافق ایران و آژانس برای حل و فصل ابهامات باقی مانده محرمانه است، اما اطمینان داد که روش‌های در نظر گرفته‌شده در آن از نظر فنی اطمینان‌بخش هستند.
کد خبر : 35347

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، «یوکیا آمانو» دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق جامع میان ایران و قدرت‌های جهانی را «بازی برد برد برای همه» توصیف کرد و گفت: فرصت مناسبی برای حل موضوع هسته‌ای ایران به وجود آمده است که باید از آن استفاده کرد.


براساس این گزارش، «آمانو» روز گذشته (سه‌شنبه) در جلسه شورای حکام گفت: آژانس برای ایفای نقش خود در توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی به بیش از 10 و نیم میلیون دلار بودجه اضافی احتیاج دارد.


وی افزود: تاکنون هزینه‌های اضافی راستی‌آزمایی و بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران با مشارکت کشورهای عضو و خارج از بودجه سالانه آژانس تأمین شده است. همچنین مبلغ 800 هزار یورو در ماه که آژانس برای این کار دریافت کرده بود، آخر ماه جاری میلادی پایان می‌یابد.


از سوی دیگر «آمانو» در نشست خبری پس از جلسه شورای حکام، گفت: توافق محرمانه میان ایران و آژانس برای حل و فصل ابهامات باقی مانده و به ابهاماتی دامن زده است، ولی من براساس تعهدات حقوقی نمی‌توانم جزئیات این توافق را آشکار کنم.


باوجود این، دبیرکل آژانس تأکید کرد که روش‌های توافق‌شده میان دو طرف از نظر فنی به‌طور کامل قابل اتکا و با استانداردهای فنی آژانس سازگار هستند.


به‌تازگی خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش کرده بود که براساس توافق محرمانه، کار نمونه‌برداری از منطقه نظامی «پارچین» واقع در شرق تهران به‌وسیله بازرسان ایرانی انجام خواهد شد.


دبیرکل آژانس تأیید کرد که ایران روز ۱۵ آگوست گذشته پاسخ‌های مکتوبی به سئوالات آژانس درباره ابهامات باقی‌مانده ارائه کرده است که آژانس در حال حاضر مشغول بررسی آن‌ها است. آژانس پس از بررسی پاسخ‌های ایران، تا ۱۵ سپتامبر (24 شهریور) سئوالات تازه‌ای را به ایران ارائه خواهد کرد و سپس روند تعامل کارشناسان دو طرف آغاز خواهد شد.


به‌گفته «آمانو»، آژانس متعهد است که گزارش نهایی خود در این باره را تا 15 دسامبر (24 آذر) منتشر کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته