دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش هفتگی همسایه بورس/13

شادی خودرویی‌های بورس در بزم افزایش 30 درصدی قیمت

گزارش «همسایه‌بورس» به موضوع تأثیر افزایش قیمت خودرو در رفتار سهامداران، اوضاع جهانی قیمت فلزات و شایعات پیرامون تسعیر ارز بانکی‌ها با نرخ نیمایی می‌پردازد.
کد خبر : 353461

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در یک نگاه کلی، می‌توان تحرکات بازار سهام در هفته گذشته را به چند دسته تقسیم کرد. گروه اول که همچنان در پی معاملات دو گروه پرحاشیه بانکی و خودرویی هستند.


این دو گروه در طی هفته‌های اخیر قادر به جذب نقدینگی فراوانی شدند، گروه دوم با توجه به فرارسیدن زمان انتشار گزارشات عملکردی نه ماهه با بررسی عوامل بنیادی سهم‌ها در پی انجام معاملات هستند و آخرین گروه معامله‌گرانی هستند که توجه آنها به سمت موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها جلب شده بود.


به نظر می‌رسد انتشار گزارشات فصلی می‌تواند رهنمای مناسبی برای جهت دهی به نقدینگی موجود به سمت گروه‌های ذکر شده باشد. شاخص کل بورس ارواق بهادار تهران در هفته گذشته با رشد 766 واحد معادل (0.46 درصد) به 165595 واحد رسید.


احتمال عملکرد ضعیف چاشنی بازی جدید


بالاخره پس از مدت‌ها انتظار برای دریافت تایید افزایش نرخ محصولات خودرویی به سر آمد و در نهایت خودروسازان افزایش نرخ 30 درصدی را دریافت کردند. این خبر موجب شد تا اکثر نمادهای این گروه در ابتدای هفته با رشد تقاضا و افزایش قیمت همراه شوند اما در ادامه با فروکش کردن هیجانات، این گروه در مدار منفی مورد معامله قرار گرفت.


نماد «خودرو» پس از بازگشایی با افت قیمت 6.18 درصدی همراه بود و در ادامه روزهای هفته منفی معامله شد. باتوجه به فرارسیدن زمان انتشار عملکرد فصل پاییز، انتظار عملکرد ضعیفی از این گروه می‌رود که موجب افزایش زیان انباشته خواهد شد که خود بهانه‌ای برای شروع بازی جدید در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خواهد شد.


گروه بانکی


نمادهای زیر مجموعه گروه بانکی که در طی چند وقت اخیر مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند، بار دیگر در پی انتشار زمزمه‌هایی مبنی بر موافقت بانک مرکزی با اعمال تسعیر ارز بانک‌ها با دلار نیمایی(8400 تومان) ، موجب شد تا نمادهای این گروه در بین نمادهای با بیشترین ارزش و جحم معاملات چشم‌نوازی کند؛ اکثر نمادهای این گروه در روزهای معاملاتی هفته، مثبت معامله شدند اما در این بین نماد «وپست» با صف خرید به کار خود پایان داد.


گروه پتروپالایشی


گمانه‌زنی‌ها در خصوص ارائه گزارشات مناسب گروه پترو پالایشی موجب شد پس از مدت‌ها نمادهای این صنایع بار دیگر در کانون توجه قرار گیرند. در طی هفته گذشته نمادهای «شبریز»، «شبندر» «شپنا» و «شتران» با تغییر روند معاملاتی خود، در مدار مثبت مورد تقاضا قرار گرفتند. در بین نمادهای شیمیایی نیز  نمادهای گروه تولید کننده اوره و متانول از وضعیت مناسبی برخوردار بودند.


گروه فلزات اساسی


نمادهای گروه فلزات اساسی که در چند وقت اخیر از توجه و هیجانات بازار به دور بودند، با نزدیک شدن به روزهای پایانی انتشار عملکرد سومین فصل سال، بار دیگر معاملات مثبت را تجربه کردند. نمادهای تولیدکننده فولاد در این بین از وضعیت بهتری برخوردار بودند. نماد «فملی» با توجه به افت قیمت مس در شروع به کار بازارجهانی، منفی پیگیری شد.


بازار جهانی


بازارهای جهانی که در ابتدای هفته با توجه به آمار تجارت خارجی چین با افت قیمت‌ها بازگشایی شد، اما در تاریخ تهیه این گزارش(بعد از ظهر روز چهارشنبه) با انتشار خبر تزریق 83 میلیارد دلاری نفدینگی بانک مرکزی چین به بازار این کشور، بار دیگر قیمت محصولات جهانی سبز رنگ شد. قیمت مس در محدود 5959 دلار و روی و سرب به ترتیب 2558 و 1974 دلار بوده است. قیمت ورق در سی آی اس همچنان در محدوده 460 تومان معامله می‌شود و در نهایت قیمت نفت نیز با اندکی افزایش به 60 دلار رسید.


دیگر گروهای بازار


در روزهای ابتدایی هفته با افت شاخص و نمادهای بزرگ بازار، نقدینگی به سمت سهم‌های کوچک سوق داده شده بود.  از گروه دارویی نماد «دعبید» که در ابتدای روزهای هفته با صف خرید همرا بود، در روز پایانی هفته در مدار منفی مورد معامله قرار گرفت.


نمادهای گروه کاغذی همچنان در سقف قیمتی خود معامله می‌شدند. نمادهای گروه غذایی و سیمانی نیز با افزایش تقاضا در روزهای پایانی به استقبال هفته بعد رفتند.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته