دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1397 - 13:29
در روز هوای پاک صورت گرفت؛

رکاب زدن حناچی تا بهشت بدون پاسخگویی به رسانه‌ها

شهردار تهران در روز هوای پاک با بی‌توجهی به رسانه‌ها با موتور برقی و دوچرخه خود را به بهشت رساند.
کد خبر : 353451
59874.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- میثم خاکپور؛ 29 دی‌ماه، روز ملی هوای پاک که نمادی از دعوت شهروندان برای مشارکت در بهبود وضعیت آلودگی هوا و محیط زیستشان است، امسال با دو اتفاق جالب از سوی یکی از متولیان اصلی هوای پاک در پایتخت همراه بود؛ اول حضور شهردار تهران در مراسم هوای پاک به دور از هرگونه هیاهوی رسانه‌ای با وجود توصیه پزشک فک و دندان ایشان مبنی بر عدم فعالیت فیزیکی و ورزشی و دوم اختلال در اعزام قطارها در یکی از شلوغ‌ترین خطوط متروی تهران به‌دلیل سرمای هوا و یخ‌زدگی کابل‌های برق بود.


شهردار تهران به‌مناسبت روز ملی هوای پاک در اظهار‌نظری در فضای مجازی اظهار کرد: «بايد بدانيم كه حال شهرمان خوب نيست. هوای شهرمان خوب نيست و تنها با برگزاری ويژه برنامه‌های روز يا هفته هوای پاک حالش خوب نخواهد شد و نيازی به دعوت برای حضور در اين برنامه‌های نمادين نيست. همه شهروندان بايد به سهم خود در تحقق اين مهم تلاش كنند و اين تلاش نبايد به روز و هفته خاصی محدود شود.»


این در حالی بود که شخص شهردار که عدم لزوم برگزاری دعوت برای چنین برنامه‌هایی را اعلام می‌کند، خود نیز طی اطلاعیه‌ای در روز گذشته حضور در برنامه روز هوای پاک را لغو کرد.


این عدم حضور شهردار به‌خاطر جراحی فک و دندان وی منتفی می‌شود، البته با وجود اعلام قبلی به‌خاطر عدم حضور شهردار، طی خبری در سایت شهرداری تهران نسبت به حضور شهردار تهران بر‌اساس زمان‌بندی که پیش از این لغو شده بود، اعلام می‌شود.


هر چند با وجود این‌که زمان زیادی از رسانه‌ای شدن خبری مبنی بر اعمال تعرفه بر تردد شهروندان در تونل‌ها و اتوبان‌های شهر تهران نمی‌گذرد، اما رئیس شورای اسلامی شهر تهران نسبت به ساماندهی فعالیت رسانه‌ای شهرداری تهران در این‌باره تذکرهای لازم را داده بود.


به‌نظر می‌رسد این عدم هماهنگی در فعالیت رسانه‌ای این‌بار از سوی شهردار تهران آن هم در روز هوای پاک مطرح می‌شود که مانعی برای اطلاع‌رسانی صحیح رسانه‌ها است. روزی که مهم‌ترین هدف آن صرفاً برگزاری نمادین این برنامه‌ها نیست، بلکه علت اصلی نامگذاری این روز و سایر روزهای مرتبط با محیط‌زیست، آگاه‌سازی اقشار مختلف نسبت به اهمیت مشارکت همه‌جانبه در حفظ محیط‌زیست است؛ چنین بی‌توجهی آن هم از سوی رأس هرم مدیریت شهری پایتخت، انعکاس رسانه‌ها و تنویر افکار‌عمومی را در ارتباط با این روز ناکام می‌گذارد.


این مشکلات و نواقص در روز هوای پاک به مترو پایتخت هم رسید. صبح امروز به دلیل شکستگی یکی از نگهدارنده‌های بالا‌سری، خط 5 متروی تهران که یکی از پر‌تردد‌ترین خطهای مترو محسوب می‌شود، با اختلال مواجه شد.


حمل‌و‌نقل ریلی درون شهری که در حال حاضر روزانه حدود 2 ميليون و 500 هزار سفر داشته و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیر‌ساخت‌های حمل‌و‌نقل پاک محسوب می‌شود، در روزهایی که سرمای هوا خود را بیش از گذشته به مردم نشان داده و آن هم در روز هوای پاک که نماد و نشانه‌ای برای مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست و هوای پاک است، چنین اتفاقی رخ داد.


شاید بروز چنین ناکارآمدی در حوزه اطلاع‌رسانی و اجرایی را بتوان هشداری برای بروز ناتوانی در مدیریت شهری دانست که نه تنها تعمیر و نگهداری نامناسب تجهیزات مترو در روزهای سرد سال آن هم در روز هوای پاک که می‌بایست ترویج‌کننده شهروندان برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و روی آوردن به حمل‌ونقل عمومی باشد، به وقوع می‌پیوندد، بلکه از سوی دیگر شهردار تهران که باید به‌واسطه حضور خود در مراسم‌های مرتبط با این روز و صحبت‌های نافذ خود بیش از گذشته افکار‌عمومی را به سمت مشارکت همه‌جانبه در مدیریت شهری متمایل کند، طی یک ناهماهنگی رسانه‌ای با موتور برقی، خود را به محل برگزاری مراسم روز هوای پاک در بوستان لاله رسانده و مسافتی را به دور از هر نوع دغدغه پاسخگویی به رسانه‌ها و تلاش‌هایش برای ارتقای سهم حمل‌و نقل عمومی تا بهشت رکاب می‌زند.


به نظر می‌رسد تجدید نظر در شیوه و نحوه اطلاع‌رسانی برنامه‌های مدیریت شهری پس از تذکر رئیس شورای شهر و اظهار گلایه‌های وی در این‌باره امری اجتناب‌ناپذیر است.


انتهای پیام/4105/خ
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته