دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1397 - 10:51
صالحی:

اعتماد مردم به نهادهای اصلی کمتر از ۵۰ درصد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامعه نسبت به شرایط اخلاقی خوش‌بین نیست، گفت: بیش از ۵۰درصد مردم بر این باورند که در جامعه موضوعاتی نظیر دروغ وجود دارد.
کد خبر : 353387
سید+عباس+صالحی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عباس صالحی صبح امروز در گردهمایی معاونان اجتماعی ناجا با اشاره با اقدامات گسترده ناجا در بحث ایجاد امنیت در کشور اظهار کرد: ناجا در اغتشاشات سال گذشته توانست با کمترین هزینه بیشترین فایده را کسب کند و ما از مأموران ناجا در بحث ایجاد نظم و امنیت تشکر می‌کنیم و پلیس تا به امروز هزاران شهید را تقدیم مردم کرده است.


وی ادامه داد: امنیت اجتماعی می‌تواند یک جامعه را با ثبات نگه دارد و اینکه چطور می‌شود امنیت اجتماعی را پدید آورد با دو رویکرد مواجه هستیم؛ رویکرد اول بحث سخت‌افزارانه است که این رویکرد از قدیم بوده و همچنان نیز ادامه دارد؛ بی‌تردید نمی‌توان این نگاه را نادیده گرفت لذا این رویکرد نمی‌تواند ثقل امنیت اجتماعی باشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امنیت اجتماعی محصول اتفاقات اقدامات نرم‌افزارانه است و امنیت جامعه محور موضوعی است که بتوانیم از توانایی خود جامعه استفاده کنیم و تهدیدها و مخاطراتی در جامعه وجود دارد تهدیدزدایی صورت گیرد؛ نقش ناجا نقشی ناظر بر جامعه امن خواهد بود.


صالحی تصریح کرد: نیروی انتظامی را باید به عنوان ناظم جامعه امن ببینیم؛ برای یک جامعه امنیت محور پاره‌ای از ویژگی‌ها اهمیت دارد؛ امنیت اخلاقی یکی از مؤلفه‌های ما در این موضوع است و از طرفی جامعه امن با مشارکت ایجاد خواهد شد؛ همچنین جامعه امن به جامعه‌ای گفته می‌شود که در آن اعتماد وجود داشته باشد.


وی اظهار کرد: هر کدام از شاخص‌های ما در جامعه کمتر باشد با جامعه امن فاصله خواهیم گرفت و کار ناجا را برای حفاظت از امنیت سخت‌تر می‌کنیم؛ در شاخص‌ها فاصله‌هایی با استاندارها داریم و تحقیقات نشان می‌دهد که شاخص‌های ما مناسب نیست و باید تلاش را مضاعف کنیم؛ در حوزه امنیت اخلاقی فاصله زیادی داریم و مطالعات در رصدهای اجتماعی نشان می‌دهد که جامعه نسبت به شرایط اخلاقی خوش‌بین نیست لذا کار ما و نیروی انتظامی برای حفاظت از امنیت دشوار خواهد شد؛ بیش از ۵۰ درصد مردم بر این باورند که در جامعه موضوعاتی نظیر دروغ وجود دارد و نیمی از مردم بر صداقت معتقدند.


وزیر ارشاد با بیان اینکه بحث مشارکت نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های ایجاد جامعه امن است، افزود: موضوع دیگر ما بحث اعتماد مردم به یکدیگر و مسئولان است و از جامعه اسلامی انتظار می‌رود تا مردم به نهادهای اصلی کشور اعتماد بالای ۵۰ درصدی داشته باشیم که این اتفاق را در حال حاضر شاهد نیستیم؛ ما در فضای اعتماد دچار اختلالاتی هستیم و امیدواریم تلاش‌های ما در بحث ایجاد جامعه امن جواب دهد لذا کار مأموران ناجا در بهبود شرایط موجود دشوار است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شناخت علمی از جامعه می‌تواند ما را در بهبود شرایط جامعه کمک کند؛ در این زمینه وزارت فرهنگ اقداماتی را انجام داده و در تلاشیم تا همکاری خود با ناجا را افزایش دهیم.


صالحی خاطرنشان کرد: برای سال آینده طرح‌هایی را داریم که پیمایش آرزوهای جوانان ایرانی جزء این برنامه‌هاست؛ بحث تعامل با رسانه‌ها نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد و اطلاع‌رسانی قطعاً به ایجاد امنیت کمک خواهد کرد.


وی گفت: در حال حاضر جریان استکبار جهانی بر بستر شایعات و نگرانی‌ها حرکت می‌کند و قصد دارد مردم را نگران کند لذا رسانه‌ها باید هوشیار باشند تا با آگاه‌سازی مردم توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: موضوع پیشگیری نیز می‌تواند تأثیر به‌سزایی در ایجاد جامعه امن داشته باشد و ما از تلاش‌های وافر مأموران ناجا در ایجاد امنیت تشکر می کنیم.


انتهای پیام/۴۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته