دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1397 - 11:45
صالحی در صحن علنی مجلس:

16 هزار سند وقفی بازخوانی دقیق شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 16 هزار سند وقفی بازخوانی دقیق و در سامانه اسناد بارگذاری شده است.
کد خبر : 350636
_MID8821..jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عباس صالحی امروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سؤال سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان و 16 نفر از نمایندگان مبنی بر اینکه دلیل نبود شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه چیست، اظهار کرد: وقف پشتوانه تمدن تاریخ ایرانی اسلامی است و توجه به نظام وقف می‌تواند به تقویت مسیر این فرهنگ در آینده کمک کند.


وی اضافه کرد: نظر به اینکه نیازمند آن هستیم که حوزه اسنادی وقف را شفاف کنیم و بازخوانی و استنادسازی در این موضوع داشته باشیم. کارهای قابل توجهی در حال انجام است. در حوزه بازخوانی اسناد و بارگذاری و قرائت سندها، 16 هزار سند وقفی بازخوانی دقیق و بارگذاری شده است. این مسیر باید با سرعت بیشتر ادامه یابد و اسناد در سامانه اسناد قرار گیرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نیات واقفین هم به طور ویژه و خاص مورد توجه قرار گرفته است و لیست‌برداری روشنی از اسناد انجام شده است، اما این مسیر از لحاظ دقت لازم‌تر ادامه دارد. بحث شفافیت نظام اسنادی و نیات واقفین و احصای آن اهمیت خودش را دارد و ما آن را دنبال می کنیم.


صالحی با بیان اینکه نظام قراردادها در حوزه سازمان وقف به طور جدی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: 800 هزار قرارداد با مستأجران در سامانه قراردادها وجود دارد و قراردادی که تغییر یا تمدید می‌شود در سامانه وارد خواهد شد.


وی گفت: میزان وصولی هر قرارداد را در سامانه قراردادها حال در قالب پذیره و یا اجاره باشد که برای عموم قابل مراجعه است که این قراردادها به چه صورت تنظیم شده و مقدار وصولی‌ها چگونه بوده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هرکدام از این قراردادها در حوزه نیات واقفان چه میزان ثبت شده است، مورد تأکید است، گفت: اگر موقوفه‌ای در نیت واقف در پنج سهم و حوزه بوده، به طور خودکار و مشخص اجرای واریز خودکار آن در فضای نیات واقفان در هر پنج حوزه عملیاتی می‌شود. 


صالحی با بیان اینکه در حوزه بقاع متبرکه هم در حوزه هیئت امنا با ایجاد سازوکاری که منجر به اعتماد محلی و منطقه‌ای منجر شود، حرکت کردیم، تصریح کرد: با این نگاه هر بقعه یک نظام و سازمان مستقل است که قراردادها و ترازهای مالی آن هم در سازمان مالی به طور کامل ضبط شده و این سازمان‌های مالی  بقاع امکان انتشار این اطلاعات و ارجاع نهادهای مورد نظر دارد.


وی با بیان اینکه نظام بقاع را با هیئت امناهای معتبر با یک سازمان حقوقی مالی شفاف دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: نکته دیگر در بحث‌های حقوقی بقاع این است که نظام حسابرسی پیوسته‌ای را داشته باشیم و داریم و هم سازمان حسابرسی دفتر رهبری به طور پیوسته مستقر است و  خواهد بود همچنین سازمان بازرسی کل کشور و سازمان درونی وزارتخانه نظارت‌های مستمری را دارند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییر ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در دوران جدید صحبت‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه بر شفافیت نظام مالی تأکید شود. نظام وقف بر اعتماد اجتماعی استوار است باید بتوانیم با شفافیت بیشتر نظام فرآیندی خود را به گونه‌ای عرضه کنیم تا فرصتی برای آنکه جامعه اهتمام به وقف بروز و ظهور کند.


صالحی اظهار کرد: نظام وقفی در عین اینکه باید به حوزه نیات واقفان توجه کند، باید مردم و جامعه را هم به عنوان یک نظام ارتباطی در نظر بگیرد، لذا سختگیری‌های بی‌مورد و نظام‌های سلیقه‌ای در نظام ارتباط وقف و مردم اختلال ایجاد خواهد کرد.


وی گفت: روابط با مردم باید در محیط‌های بقاع به گونه‌ای باشد که حداکثر مدارای ممکن در نظام وقفی اتفاق افتد. توجه به جدی گرفتن نیات واقفان در این زمینه بسیار مهم است و باعث اعتماد مردم خواهد بود. 


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته