دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چهل سالگی انقلاب؛

موسوی‌خوئینی‌ها چرا رفتار انقلابی امام موسی صدر را تحریف کرد؟

امام موسی‌صدر در شهریور 1357 مقاله‌ای در حمایت از انقلاب اسلامی ایران نوشت و بعد از آن بود که به دستور قذافی ناپدید شد.
کد خبر : 353330

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، موسوی‌خوئینی‌ها در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اتهاماتی را درباره امام موسی‌صدر عنوان کرده است. وی درباره شخصیت امام موسی‌صدر در لبنان سخنانی را به میان آورده است.


خوئینی‌ها گفته است، آقاموسی صدر، تا آنجا که رفتار ظاهری‌اش نشان می‌داد، هیچ نوعی همراهی با انقلاب نداشت. به نظرم می‌آید که اساساً در آن زمان ایشان نظرش این نبوده که نهضتی که در ایران شروع شده به یک نتیجه خاصی می‌تواند، برسد. 


این سخنان مرد خاکستری اصلاحات جنجال زیادی در کشور آفرید. وی که کمتر در سه دهه اخیر و بعد از رحلت امام خمینی(ره) مصاحبه یا اظهار نظر سیاسی داشته است، با این صحبت‌ها واکنش‌های زیادی در فضای سیاسی جامعه ایجاد کرد.


درس‌های گروهک فرقان در مسجد جوزستان توسط خوئینی‌ها


بررسی سوابق موسوی‌خوئینی‌ها نشان می‌دهد، او هم دارای نقاط تاریکی در زندگی سیاسی خود است. در زمانی از یکی از افراد برجسته گروهک فرقان در دادگاه سؤال شد که چگونه به این فضای افراطی رسیدید و افرادی مانند شهید مطهری و مفتح را ترور کردید؟ این فرد برجسته گروهک تکفیری فرقان، گفته بود که حضور در کلاس‌های تفسیر قرآن موسوی‌خوئینی‌ها در مسجد جوزستان تهران او را به این وادی کشانده است!


اتهاماتی که خوئینی‌ها به امام موسی‌صدر وارد کرد را باید از دریچه تفسیر تاریخی و افرادی که در بطن ماجرا بودند، مورد کنکاش قرار داد. سیدموسی صدر در 14 خرداد سال 1307 که در قم متولد شده  از 9 شهریور  1357 در لیبی مفقوده شده است و هیچ نشانی از وی وجود ندارد. به دلیل روحیه آزادی‌خواهی امام موسی‌صدر، وی در سال 1338 و به توصیه‌ آیت‌الله بروجردی، حکیم و شیخ مرتضی آل یاسین و وصیت سید‌عبدالحسین شرف‌الدین رهبر متوفی شیعیان لبنان به این کشور سفر کرد.


امام موسی صدر در خاطرات خود عنوان کرده که در زمان ورود به لبنان با صحنه‌های عجیبی مواجه می‌شود. مردان شیعه بیکار  بودند یا برای سایر مذاهب و ادیان دیگر بیگاری می‌‌کردند، زنان اهل تشیع برای اندکی درآمد، کلفتی خانه‌های مسیحیان را برعهده داشتند. صدر به این موضوع فکر کرد که باید تحول عظیمی در مقابل این موارد صورت گیرد.


موسی صدر پدر سازنده حزب‌الله لبنان


فقر فرهنگی قبل از آغاز فعالیت صدر به حدی بود که برخی از مسلمانان لبنان مراسم عقد و ازدواج و ترحیم خود را در کلیسا بر پا می‌کردند و امواتشان را در گورستان‌های مسیحیان دفن می‌کردند. صدر با تأسیس مراکز آموزشی متعدد خاص شیعیان حرکت بنیادی را آغاز کرد. وی با تأسیس جنبش اَمل،  در ترسیم خط و مشی مستقل الهام گرفته از آداب تشیع، ایمان و اخلاص در عمل و صدق در عقیده و گفتار، بازگشت به اصل خویشتن، زدودن آثار محرومیت و پیشرفت شیعیان لبنان سعی کرد. (ساختار سیاسی اجتماعی لبنان-ص۱۴۹)


مهم‌ترین اقدام امام موسی‌صدر در لبنان که با همراهی شهید چمران صورت گرفت، تأسیس جنبش «امل» در این کشور بود. بعد از حزب‌الله لبنان ریشه در همین گروه شبه نظامی داشت؛ صدر این گروه نظامی را برای مقابله با رژیم اشغالگر قدس به‌وجود آورد.


وی فعالیت‌های زیادی نیز از همان ابتدا برای انقلاب اسلامی انجام داد. در پی دستگیری امام خمینی(ره) بعد از 15 خرداد سال 1342، به دلیل نفوذ خود در اروپا به واتیکان سفر کرد تا بتواند آزادی ایشان را تسریع ببخشد. یکی دیگر از فعالیت‌های ارزشمند موسی‌صدر، ایجاد پایگاه در سوریه و لبنان برای رزمندگان و انقلابیون فراری از دست رژیم شاه بود. بسیاری از افرادی که بعدها در میدان هشت سال دفاع مقدس کمی اطلاعات نظامی داشتند، دوره‌های نظامی را در این پادگان‌ها آموزش دیده بودند.


حمایت امام خمینی(ره) از موسی صدر و عدم دیدار با قذافی


دیگر حمایت امام موسی صدر از انقلاب ایران، به دوره‌ای بعد از شهادت آقامصطفی خمینی بازمی‌گردد. وی در نامه‌ای به شهید باقر صدر، پسرعموی خود در عراق از وی خواست، بیشتر به امام خمینی(ره) در مبارزه علیه رژیم شاه کمک کند. اوج حمایت صدر از انقلاب اسلامی به دیدار وی با شاه در سال 1352 بازمی‌گردد. در بخشی از خاطرات شهید چمران در مورد این دیدار سخنی به میان آمده است. در این دیدار شاه به دلیل اینکه مواضع صدر در مقابل رژیم پهلوی بسیار جدی بود، از وی خشمگین می‌شود.


امام موسی صدر در اول شهریور  1357 در یادداشت به نشریه لوموند؛ انقلاب اسلامی را انقلابی با ندای پیامبران معرفی می‌کند و از این  زمان، پروژه از بین بردن وی کلید زده شد. او در این مقاله، امام خمینی(ره) را منادی پیامبران معرفی می‌کند. مشابه این حرف‌های خوئینی‌ها را سیدجلال‌الدین فارسی نیز زده است. این دو فرد و جریان وابسته به آنها از قدیم با موسی صدر و چمران مشکل داشتند.


امام خمینی(ره) هم در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۸ در دیدار با سفیر سومالی درباره مسائل مختلف از جمله امام موسی صدر صحبت کردند. ایشان فرمودند: و اما راجع به آقای صدر؛ ما از آن وقت که نجف بودیم و این قضیه واقع شد تا وقتی که پاریس رفتیم و بعد هم به ایران آمدیم، دنبال این قضیه بودیم. آقای صدر در ایران متولد شده است و ایرانی است، با من سوابق زیاد دارد و بعد از اینکه ایرانی است، رفته است به لبنان؛ و ما علاقه داریم، هم به اینکه ایرانی است و هم به اینکه در لبنان رئیس مجلس شیعی بوده است. علاقه داشتیم به اینکه این معما را حل بکنیم و مکرراً با لیبی اتصال پیدا کردیم. بلکه قطب‌‏زاده را یک دفعه فرستادیم به لیبی دنبال این مطلب و بعد هم که اینجا آمدیم، هم سفیر لیبی که آمد پیش من، راجع به این مسئله صحبت کردم و هم نخست‏‌وزیر که آمد حل این معما را از ایشان خواستم و مع‏‌الأسف تاکنون برای ما این معما حل نشده است. امیدوارم که با کوشش دولت ایران و سایر اقشار علاقه‌ مند به اسلام، این معما حل بشود.


در همین زمان بود که افرادی مانند جلال‌ فارسی، محمد منتظری و چپ‌گرایان انقلاب اسلامی درصدد بودند که دیدار امام با معمر قذافی را صورت دهند، ولی امام خمینی(ره) به دلیل معلوم نبودن وضعیت موسی صدر این دیدار را نپذیرفت و در خاطرات احمد خمینی آمده است که امام هیچ زمان رفتارش نسبت به قذافی خوب نشد. حالا باید افرادی مانند موسوی‌خوئینی‌ها و جلال‌الدین فارسی به جای فرافکنی، بگویند وضعیت صدر به کجا رسیده است؟


انتهای پیام/4082/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب