دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1397 - 08:57
ظریف:

ایران و عراق مصمم به همکاری با یکدیگر هستند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که کشورمان و عراق مصمم به همکاری با یکدیگر در منطقه هستند.
کد خبر : 352343
636662390379594158.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف با انتشار سلسله توئیت‌هایی گزارشی از برنامه‌ها و دیدارهای فشرده دو روز نخست سفر رسمی خود به عراق و گفتگو با مقامات عالی عراقی و شخصیت‌های برجسته سیاسی-مذهبی و مقامات سابق این کشور و نیز حضور در جمع صدها تاجر و کارآفرین ایرانی و عراقی به همراه ۶ وزیر دولت عراق ارائه کرد.


وی در توئیتر خود نوشت: گردش در عراق همیشه خوشایند است. دیروز افتخار دیدار با نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی و وزیر امور خارجه محمدعلی الحکیم برای بحث درباره نحوه توسعه بیشتر روابط دوجانبه ازجمله تجارت را داشتم. درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله جنگ در یمن و سوریه هم تبادل‌نظر کردیم.


وزیر امور خارجه کشورمان در یادداشتی دیگر افزود: علاوه بر این، از بخت مناسب برای تبادل دیدگاه با عمار الحکیم رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی و سایر رهبران سرشناس عراقی، از ایاد علوی گرفته تا دوستانی از ائتلاف‌های نصر و صدر، برخوردار شدم. بعد از ضیافت شام شنبه در بغداد با رهبران ائتلاف اصلاح، شب گذشته نیز افتخار صرف شام با رهبران ائتلاف سازندگی (دیگر ائتلاف مهم عراق) برای گفتگو درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای را داشتم. هر دو حزب، از اختلاف‌های قومی و فرقه‌ای عبور کرده‌اند.


ظریف در توئیتی دیگر تصریح کرد: امروز من همراه با ۶ وزیر عراقی برای صدها نفر از شرکت‌کنندگان در کنفرانس تجارت مشترک ایران-عراق سخنرانی و روش‌های توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه را بررسی کردیم. با اجرای چشم‌انداز مشترک، افق دو برابر شدن حجم تجارت سالانه پیش رو است.


وی درباره دیدارش با شخصیت‌های مذهبی عراقی نیز گفت: همانند سفرهای قبلی‌ام، افتخار داشتم از فرصت برای تعامل با نمایندگان بازیگران متعدد در «موزاییک غنی» عراق اعم از مسیحی‌ها، ایزدی‌ها، صائبی‌ها، ترکمن‌ها، کردها و اعضای وقف سنی استفاده کنم.


ظریف تصریح کرد: از دیدار با الحبوسی رئیس مجلس عراق و انجام گفتگوهای مبسوط، سازنده و دوستانه با ایشان و ۲۰ نفر از همکارانش در شورای نمایندگان عراق خرسند شدم. افتخار دیداری پرمحتوا و صرف شام را با رئیس‌ جمهور برهم صالح برای بحث درباره همکاری‌های بیشتر و تعامل سازنده درباره کشورهایمان داشتم. ایران و عراق مصمم به همکاری با یکدیگر برای ایجاد منطقه‌ای قدرتمند هستند.


وی در خاتمه نوشت: جدا از این‌ها، افتخار دیدار با نخست‌وزیران اسبق نوری المالکی و ایاد علاوی و اعضای ائتلاف او ازجمله رئیس سابق پارلمان سلیم جبوری را داشتم. سفر من گفتگو با رهبران و جریان‌های مختلف سیاسی در عراق را ممکن کرد. 


به گزارش آنا، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان برای سفری چهار روزه و در رأس هیئتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی به عراق سفر کرده است.


انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته