دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سه خبر از جشنواره

افتتاحیه هفدمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در موسسه محک

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روز چهارشنبه 4 شهریور ماه با برگزاری ویژه برنامه‌ای توسط هنرمندان نمایش‌های آیینی در موسسه محک افتتاح می‌شود.
کد خبر : 35231

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد اطلاع رسانی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی،‌ مراسم افتتاحیه هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی صبح فردا چهارم شهریور ماه با حضور جمعی از هنرمندان در موسسه محک با برگزاری ویژه برنامه‌های نمایش‌های آیینی و سنتی برپا می‌شود.


خیمه شب بازی، ‌سیاه بازی و اجرای نمایش آیینی از جمله برنامه‌های این ویژه برنامه خواهد بود.


مراسم اهدای جایزه «جلال ستاری» امروز برگزار می‌شود


جلال ستاری اسطوره‌شناس ایرانی است که بیش از 100 جلد کتاب تالیف و ترجمه کرده است. وی یکی از پیشگامان اندیشه معاصر ایران به شمار می‌رود.


سومین دوره اهدای جایزه «جلال ستاری» امروز ساعت 20:00 در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر در پنجمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.


هر ساله به سه نفر از پژوهشگران شرکت کننده در سمینار نمایش‌های آیینی و نستی این جایزه اهدا می‌شود. پیش از پژوهشگرانی همچون پروفسور جان بل از دانشگاه کلمبیا امریکا،‌ پروفسور مارگاریتا کاری تی گینا و میخایلوف از مسکو،‌ رقیه بهزادی از ایران، سودابه فاضیلی از ایران و ...


پنجمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی امروز سوم شهریور ماه در مجموعه تئاتر شهر به کار خود پایان می‌دهد.


اجرای نمایشی بر اساس آیین زار در جشنواره آیینی و سنتی


جواد صداقت نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» را در فضای جنوب ایران و بر اساس آیین «زار» به صحنه می‌برد.


نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» به کارگردانی مشترک جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به صحنه می‌رود. جواد صداقت با بیان اینکه نمایشنامه این اثر، متن برگزیده دوره قبلی جشنواره بوده است گفت: «این نمایشنامه را خوانده بودم و با تعدادی از دوستان و اساتیدم در مورد آن صحبت کرده بودم، زیرا ابتدا قصد داشتیم آن را به صورت کارگاهی اجرا کنیم.»


وی در ادامه خاطرنشان کرد: «بازی زبانی مهمترین ویژگی‌ این کار است، ویژگی‌که نویسنده هم بر آن تاکید دارد، از سوی دیگر بعد معنوی این اثر برایم بسیار جذاب بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم آن را دراماتورژی و برای جشنواره آیینی سنتی اجرا کنم.»


صداقت با اشاره به این‌که این نمایش را با استفاده از فضای جنوب ایران اجرا می‌کند عنوان کرد: «این کار در فضای جنوب ایران است و اساس آن را «زار» قرار دادیم و بر اساس آن جلو رفتیم. در نمایشنامه 13 کاراکتر وجود دارد که ما آن را تبدیل به دو کاراکتر کرده‌ایم که بصورت بازی در بازی اجرا می‌شود به نوعی خوانش پوششی می‌شوند.»


این کارگردان بوشهری حضور در جشنواره هفدهم نمایش‌های آیینی سنتی را نخستین تجربه کارگردانی خود در این جشنواره دانست و بیان کرد: «امسال نگاه خوبی به کارگردانان و هنرمندان جوان شد و این مسئله برایم بسیار قابل توجه است. رد پای کارهای بومی در بسیاری از کارهای هنرمندان بوشهر دیده می‌شود، اما متاسفانه توجه چندانی از سوی مسئولان استان به این نمایش‌ها نمی‌شود. امیدوارم این توجه در وسعتی بزرگ تر، با برگزاری هر سال جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی شکل بگیرد و اشاعه یابد.»


الهام ابنی و حشمت الله غضنفر بازیگران این نمایش‌ هستند.


هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 تا 10 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته