اورژانس تهران بالاتر از استانداردهای جهانی است/ بهبود عملکرد 115
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه؛ دیدن یک تصادف و یا حادثه ناگواری که برای دیگران رخ میدهد و شما گذری آن را میبینید، ممکن است تا روزها روح و روانتان را آزار دهد. حالا تصور کنید بر اساس شرایط کاریتان مجبور باشید هر روز در سختترین شرایط زندگی یک خانواده و در هنگام بیماری در کنار آنها قرار بگیرید و آنها را آرام کنید.
خیلی راه دوری نروید؛ اگر کمی به مشاغلی که در جامعه به ارائه خدمات عمومی میپردازند دقت کنید، متوجه میشوید که سفیدپوشان اورژانس یکی از فداکارترین و در عین حال مظلومترین قشرهای جامعه هستند که هر روز باید در کنار مردم قرار بگیرند و نقش یک پزشک را برای آنها ایفا کنند. حالا ممکن است در این میان توهین هم بشنوند و کتک هم بخورند. با این حال صبورند و شرایط خانواده بیمار را درک میکنند.
در این بین با پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران که همزمان با روز پرستار دعوت خبرگزاری آنا را پذیرفت و ساعاتی را پشت میز مصاحبه با خبرنگاران اجتماعی آنا نشست به گفتگو پرداختیم که ماحصل آن بهدلیل مفصلبودن مصاحبه در دو قسمت منتشر میشود.
صابریان در مصاحبه 2 ساعتهاش با خبرگزاری آنا از اقدامات انجامشده و برنامههای آینده خود برای بهتر کردن شرایط اورژانس تهران گفت. وی از تلاشهایش برای بهتر شدن شرایط کاری تکنسینهای اورژانس، از مشکلات اورژانس، مزاحمتهای تلفنی، نرمافزار 115 و برنامههای ویژه برای مساعدسازی برنامههای چهارشنبهسوری صحبت کرد.
تغییرات اساسی اورژانس در تهران
رئیس اورژانس تهران در ابتدای گفتگوی خود با خبرگزاری آنا با بیان اینکه از آبان ماه سال گذشته به مجموعه اورژانس تهران اضافه شده و در این مدت تقریباً کارهای خوبی انجام شده است، اظهار کرد: زمانیکه بنده این سِمت را پذیرفتم، فرسودگی زیادی در کل منابعی که اورژانس داشت، مشاهده میشد. لوازم و تجهیزات پایگاهها بسیار فرسوده و قدیمی و غیرقابل استفاده بود و فضای پایگاهها در شأن نیروهای اورژانس نبود.
وی افزود: ساختمانهای اورژانس سالها بود که بازسازی نشده بود. از لحاظ تملک هم با توجه به اینکه اورژانس تهران از نظر بودجه مشکل دارد، برای سالهای متوالی خریدی صورت نپذیرفته و به همین دلیل بازسازیها نیز انجام نمیشد. آمبولانسها نیز از این فرسودگی مصون نبودند و در واقع 120 آمبولانس بسیار فرسوده داشتیم که مردم از خدماتدهی آنها رضایت نداشتند.
رئیس اورژانس تهران اضافه کرد: در واقع وقتی به مجموعه اضافه شدم، اولویتم این بود که این آمبولانسهایی که حداقل به مردم خودمان خدمات میدهند، بازسازی شوند. حدود 40 دستگاه آمبولانس را سال گذشته توانستیم قراردادش را ببندیم و بازسازی کنیم. حتی موتورهای این خودروها را هم تعمیر و آنها را قابلاستفاده کردیم. هرچند که این تغییرات برای اورژانس بهشدت هزینهبر بود و با توجه به اینکه نوسان قیمتی هم داشتیم، با مشکلات زیادی روبرو شدیم. ولی بههرحال انجام شد.
این مقام مسئول ادامه داد: پایگاههایی که در اورژانس داشتیم، تا جایی که امکان داشت، از نظر بنا و نما بازسازی شدند. استحکام آنها را تقویت و وسایل موردنیاز را تا آنجا که توانستیم خریداری و جایگزین کردیم.
صابریان با بیان اینکه در روزهای اول وقتی برای بازدید به پایگاهها میرفتیم، خواسته کارمندان بیشتر مسائل رفاهی از جمله تلویزیون، تخت تمیز و یا دستگاه تصفیه آب بود، اظهار کرد: پس از انجام اقدامات فراوان در آخرین بازدیدی که داشتم درخواست همکارانم متفاوت بود. آنان از بنده درخواست کردند تا دربهای پایگاهها ریموتی شود که هم در سرعت عملیاتشان و هم در حفظ ظاهر مجموعه مؤثر است. همه کارها انجامشده، تمام وسایل تقریباً نو شده، 70 درصد تملک و دارایی اورژانس تهران در سال گذشته عوض شده، یعنی جنس جدید خریداری کرده و قدیمیها را برداشتیم. این اتفاق خوبی بود و اینها نشان داده که تلاش ما نتیجه داشته است.
اورژانس مشکل مالکیت ملکی دارد
رئیس اورژانس تهران با اشاره به اینکه بیشتر فضاهای اورژانس در حال حاضر استیجاری است، ادامه داد: اگر تملک این فضاها با خود ما بود، میتوانستیم اقدام بهتری انجام دهیم. ولی با توجه به اینکه پایگاههای اورژانس اغلب در مکانهایی قرار دارد که ملکیت آن با اورژانس نیست و سندش مشکلدار است، دست ما در بسیاری از جاها بسته است.
وی ادامه داد: برای این کار امید داریم که بتوانیم تعاملاتی با ستاد بحران یا خانههای بهداشت داشته باشیم و افرادی که تملک این مراکز را دارند در بحث تعمیرات به ما کمک کنند. البته برای خود پرسنلشان هم فکر میکنم قابلیت خوبی باشد.
صابریان با اعلام اینکه امکانات خوبی برای بحث رفاهی نیروهای اورژانس در نظر گرفتهشده است، تصریح کرد: از نظر رفاهی اقدامات خوبی برای کارمندان اورژانس انجام شده و در مشهد و شمال کشور اقامتگاههای لوکس برای کارمندان اورژانس تدارک دیدیم.البته میزان استقبال کارمندان هم از این سفرها نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
وی افزود: تمام تلاش ما این است که برای پرسنل گزینههای رفاهی ایجاد کنیم. چه در بحث ورزشی یا چه در بحث زیارت و سیاحت باشد، کارهای مختلفی انجامشده است؛ البته باید کمی زمان بگذرد تا ببینیم نتیجه کارهایی که انجام دادهایم چه بوده است. هدف کلی از اینکه این تغییرات را ایجاد کردهایم این است که پرسنل ما با خیال راحتتری سر بالین بیمار حاضر شوند و مردم ما بتوانند خدمات بهتری را بگیرند.
رئیس اورژانس تهران معتقد است موقعی که افراد خودشان دچار استرس و اضطراب هستند، وقتیکه به بالین بیمار هم میرسند، آن کارایی لازم را نخواهند داشت. بههرحال خودشان دچار مشکل هستند و بهجای اینکه سعی کنند فرد را و آن بیمار را نجات دهند، یکگوشه ذهنشان همیشه درگیر مشکلات خودشان است و به همین دلیل تلاش میکنیم شرایط مناسبی در حد بضاعت اورژانس برایشان مهیا کنیم.
افزایش پایگاههای اورژانس
سال گذشته تعداد پایگاههایی که در تهران داشتیم 165 پایگاه بود، اما در حال حاضر حدود 192 پایگاه داریم که انشاءالله تا آخر سال اگر اتفاق خاصی نیفتد به 200 پایگاه میرسیم.این خبری بود که صابریان داد و در ادامه افزود: اگر آمار تغییر کند و به 200 پایگاه برسیمف در واقع میتوانیم بسیاری از قسمتهایی که درحالحاضر آمبولانس به آن نواحی دیر میرسد را پوشش دهیم و این موضوع اتفاق خوبی در اورژانس بهحساب میآید. اگر پایگاههایمان افزایش پیدا کند، تعداد آمبولانسها به 250 دستگاه میرسد. در حال حاضر حدود 230 آمبولانس در شهر تهران داریم. پیش از این تعداد آمبولانسها همیشه بین حدود 190 تا 200 نوسان داشته ولی در حال حاضر مدتی است که بالای 220 آمبولانس در اورژانس داریم و در حال استفاده از آنها هستیم. استقرارهایی که درحالحاضر در تهران توسط اورژانس پوشش میدهیم، تعدادش افزایش پیداکرده است؛ روزانه بین 8 تا 12 استقرار بهصورت متوسط در روزهای مختلف داریم که همه آنها بهبهترین نحو در حال انجام است.
شکایتی از استقرارهای اورژانس نداشتهایم
صابریان تأکید کرد: در یک سال گذشته شکایتی از دیر رسیدن اورژانس استقراری نداشتیم. اگر خاطرتان باشد قبلاً در ورزشگاه آزادی خیلی اوقات برای اشخاص اتفاقاتی میافتاد و اینگونه مطرح میشد که اورژانس دیر رسیده اما به دلیل افزایش استقرارها میزان گله و شکایت از آنها نیز کاهش داشته است.
اورژانس در پراسترسترین لحظه زندگی در کنار افراد قرار دارد
بعضاً دیده شده که در عملیاتهای اورژانس، برخی نیروهای اورژانس بهدلایلی از سوی بستگان مریض مورد تعرض رفتاری و زد و خورد قرار بگیرند.
این موضوعی است که رئیس اورژانس تهران بر آن تأکید دارد و معتقد است درصورتیکه تکنسینهای اورژانس در زمان انجام مأموریت با مشکلی روبهرو شوند یا از سوی بیمار و همراهانش مورد سوءقصد قرار گیرند، قانونی نداریم که بتوانیم از بچههایمان دفاع کنیم ولی بهمحض اینکه حادثهای میافتد، مدیر جانشین ناحیهای که آن قسمت را درگیر کرده، وارد شده و بخش حقوقی اورژانس تهران درگیر میشود و از آن فرد شکایت میشود. نیروی انتظامی میآید و آن فرد را بازداشت میکنند یا اقدام موردنیاز را انجام میدهند.
صابریان گفت: در حال حاضر تقریباً هشت پرونده باز داریم که در آن نیروهای اورژانس از سوی برخی همراهان بیمار کتک خورده یا مورد توهین قرار گرفتند و هنوز به نتیجه نرسیده است ولی تقریباً همه پروندههایی که داشتیم و اقدام کردیم و نهایی شده است، همهشان رأی به نفع اورژانس دادهاند.
وی که تمام دغدغهاش نیروهای اورژانس است در ادامه عنوانکرد: بچههای ما در بدترین زمان ممکن یک بیمار به مأموریت میروند. یعنی بر بالین بیمار میروند و در بسیاری از مواقع اتفاقی که نیروهای اورژانس را به مأموریت میکشاند، آن خانواده را دچار استرسی کرده که شاید بزرگترین استرس آنها در طول مدت زندگیشان است. در آن صحنه ممکن است افراد یکسری کارها و حرکاتی انجام دهند که اصلاً قابل توجیه نباشد ولی بچههای ما با این قضیه باید مواجه شوند.
صابریان از اتفاقی که چندی پیش برای نیروهای اورژانس رخ داد، خبر داد و گفت: حدود دو هفته پیش بود که دو تکنسین ما بر بالین بیماری حاضر میشوند. بیمار زنی 80 ساله با کانسر متاستاتیک بود که ارِست (ایست قلبی) کرده بود. زمانی که کارشناسان ما به منزل وی میرسند، این خانم فوت شده بود. بههرحال طبق وظیفه ذاتی که ما داریم بچهها اینتوبیشن (عملیات احیا) انجام دادند و CPR را بهمدت 55 دقیقه برای این خانم انجام دادند که متأسفانه بیمار به ریتم حیات برنگشت. اما یکی از فرزندان این خانم رفتار بدی با پرسنل ما داشت. به تکنسینهای ما حمله کرده، دستگاه AED را از آنها گرفته و ادعا کرده بود که باید آن را بررسی کند.
وی ادامه داد: رفتار این فرد سبب شد تقریباً چهار ساعت کُد ما از چرخه عملیات خارج شود. به خاطر اینکه اولاً درب را روی بچهها قفل کرده و وسایل و تجهیزات نیروهای ما را از آنها گرفته بود. این مرد دستگاه AED ما را نیز گرفته بود، درحالیکه همین دستگاه حیاتی، وسیلهای است که فکر میکنم حدود 40 تا 50 میلیون قیمتش باشد و به همین دلیل کُد نمیتواند آن را جا بگذارد و برود.
صابریان اضافه کرد: این ماجرا تقریباً پنج ساعت طول کشید و با رایزنی توانستیم که این وسیله را بگیریم و کُد را آزاد کنیم که تا مأموریت دیگری را دنبال کند اما در واقع باید بگوییم آن کُد با آن شرایطی که داشته، بعداز این مأموریت، شرایط روحی انجام کار را نداشته است. در واقع این تکنسینها ربات نیستند، یکسری انسان هستند که هم احساسات دارند، هم خشم دارند، هم ناراحت میشوند. بههرحال به این دو کارشناس چندساعتی به مرخصی رفتند تا توانستند خودشان را ریکاوری کنند و به فعالیت برگردند.
تمامقد پشت نیروهایمان میایستیم
رئیس اوژانس تهران وظیفه خود را حمایت از نیروهایش میداند. او در این خصوص ادامه داد: تنها کاری که در چنین مواقعی میتوانیم انجام دهیم، این است که از افرادی که برای تکنسینهای ما ایجاد مشکل میکنند، شکایت میکنیم و بعد در دادگاه از پرسنل خودمان دفاع بکنیم.
وی به بحث فرهنگسازی برای برخورد مناسب با نیروهای امدادرسان اشاره کرده و ادامه داد: نکته اینجا است که نحوه برخورد با پرسنلی که امدادرسان هستند، باید در کشور تغییرکند. باید این موضوع در بین مردم فرهنگسازی شود که کسی که بر بالین بیمار حاضر میشود، تا یک حدی میتواند کمکرسان باشد. بهعنوان یک پزشک با همراه برخی از مریضها صحبت میکنم و به آنها میگویم واقعاً همه کار در بازگشت حیات به افراد، دست ما نیست. ما تلاشمان را میکنیم، ولی اینکه موفقیتآمیز باشد یا نه را ما تعیین نمیکنیم. مهم فقط این است که تمام تلاشمان را انجام دهیم؛ ولی متأسفانه برخی افراد این دید را ندارند و انتظار دارند که حتماً همه مأموریتهای ما با موفقیت همراه باشد، درحالیکه با فرهنگسازی باید این نگرش تغییر کند.
در تهران از آمار جهانی رسیدن به بستر بیمار جلوتر هستیم
در اورژانس تهران، تقریباً بهطور متوسط طی 15 تا 16 دقیقه، آمبولانسهای ما به محل حادثه میرسند. هرچند باید گفت در ساعتهای مختلف این آمار تغییر میکند. در مورد موتورلانسها وضعیت فرق میکند و این موتورها حدود هفت تا هشت دقیقه بعد از اعلام مأموریت بر بالین بیمار حاضر میشوند.
این موضوع را صابریان با قاطعیت بیان کرد و در ادامه افزود: در استاندارد جهانی این آمار در شهرهای پرتراکم زیر 20 دقیقه است و ما در حال حاضر از استاندارد جهانی وضعیت بهتری داریم. در واقع باید برای رسیدن به بیمارهای مختلف، زمانهای مختلفی نیاز است؛ در برخی از موارد برای رسیدن به بیماری که دچار شکستگی است، شاید زمان رسیدن مناسب باشد اما برای حوادث قلبی - عروقی باید زمان را ذخیره کنیم تا به بیمار بهتر برسیم.
برای حل مشکلات اورژانس با همه ارگانها تعامل کردهایم
رئیس اورژانس تهران معتقد است: باید تمام موانعی را که بر سر راه اورژانس قرار دارد برطرف شود. برای حل مشکلاتی که این ارگان امدادرسانی با آن روبهرو است، با نمایندگان مجلس و دولت بارها مذاکره کرده و وضعیت کاری اورژانس را شرح دادهایم. حتی از آنها خواستهایم که با اورژانس همراه شوند و ببینند شرایط به چه نحوی است.
وی ادامه داد: امیدواریم این مشکلاتی که هنوز بهجامانده است با همت رئیس اورژانس کشور حل شود. در حال حاضر از دو ماه پیش بر روی بحث فرهنگسازی برای چهارشنبهسوری کاری میکنیم که انشاءالله بتوانیم بعد از چند سال نتیجهاش را ببینیم. در واقع تلاش میکنیم با فرهنگسازی، شرایطی را فراهم کنیم که بچهها بیشتر مراقب خودشان باشند.
نحوه برگزاری چهارشنبهسوری را آموزش میدهیم تا بچهها کمتر آسیب ببینند
صابریان تأکید کرد: همه سعی ما این است که نحوه برگزاری یک چهارشنبهسوری سالم را به بچهها آموزش دهیم تا برای خودشان و خانوادهشان و دیگران اتفاق ناگواری نیفتد. البته نتیجه فعالیت امروز بعد از چند سال مشخص میشود که این راهی که رفتیم درست بوده یا نه.
وی افزود: از اواسط آبان ماه سال جاری با هماهنگی وزارت آموزشوپرورش، آموزشهایی را برای دانشآموزان آغاز کردهایم. بهعنوان اولین قدم برای شروع فرهنگسازی و ارائه آموزشهای لازم، گروه سنی آسیبپذیر در حوادث چهارشنبهسوری را طبق آمار مصدومان سال گذشته بررسی کرده و بستههای آموزشی را متناسب با مقاطع سنی و تحصیلی مختلف تهیه کردیم و از آنجا که بیشترین مصدومان دانشآموز هستند، فرهنگسازی برای آنها را در اولویت کاری خود قرار دادیم.
این مسئول اورژانس اضافه کرد: از همین رو بستههای آموزشی را آماده کردیم تا به دانشآموزان در مقاطع مختلف ارائه کنیم. برخی از این آموزشها شامل دفاع از خود، عبرتآموزی و آموزههای مواجهه با سوختگی است که در قالبهای متنوع ارائه میشود. همچنین سیدیهای آموزشی هم در حال آمادهسازی است که بعد از آماده شدن در اختیار دانشآموزان قرار داده خواهد شد.
رئیس اورژانس خاطرنشان کرد: هدف ما این است که به بچهها آگاهی دهیم که استفاده از این وسایل باعث شده این اتفاقات بیفتد. اما در نهایت این خودشان هستند که تصمیم میگیرند چهکاری انجام دهند. فرهنگسازی یک قسمتش این است که از اتفاقی که افتاده باید عبرت بگیرید، باید ببینید چه نتیجهای داشته، در این صورت، خودشان به این نتیجه میرسند وسیلهای که فلانی به من پیشنهاد داده، وسیله خوبی نیست و باعث این اتفاق شده است. این خودش باعث میشود که خود بچههای ما کمکم به این نتیجه برسند که از چه وسیلهای باید استفاده کنند و از چه وسیلهای نباید استفاده کنند. چون نسل ما بههرحال عوض شده است. بچههای این نسل درواقع زیاد نصیحتپذیر نیستند و خودشان فکر و عمل میکنند؛ وظیفه ما در این میان آگاهی دادن است.
بودجه اورژانس با افزایش قیمت اجناس مصرفی همخوانی ندارد
کمی بودجه و مشکلاتی که پس از آن رخ میدهد نیز از دیگر مسائلی بود که رئیس اورژانس تهران به آن پرداخت.
وی گفت: از سال گذشته تا امسال نوسان قیمت واقعاً زیاد بود. قسمت اعظم مخارجی که در اورژانس داریم، مخارج وسایل مصرفی است که در اورژانس استفاده میشود. تمام وسایلی که از آن استفاده میکنیم در واقع وسایل مصرفی پزشکی است. بر اساس بودجهای که امسال برای ما در نظر گرفته شده و با توجه به افزایش قیمتها باید بگوییم امسال نسبت به سال گذشته قدرت خرید تعداد وسایل کمتری نسبت به سال گذشته را داریم. باوجود افزایش قیمتها در سال گذشته بهسختی توانستیم وسایل مصرفی را تهیه کنیم. استفاده از آتلهای یکبار مصرف و پتوی یکبارمصرف بهخودیخود هزینههای زیادی را به بار میآورد اما استفاده از این وسایل یک نُرم جهانی است و در تمام کشورهای پیشرفته جهان این اتفاق میافتد زیرا استفاده از این وسایل از هایپوترمی جلوگیری میکند.
صابریان در ادامه افزود: پتوهای یکبارمصرف چه در سرما و چه در گرما قابلاستفاده است. این نشان میدهد که چقدر هزینه مصرفی بالاتر رفته و نیاز بود که اینها دیده شود ولی در کل افزایشی که برای بودجه ما دادهاند، افزایش خوبی نبود و سال بعد باید ببینیم این تخصیص بودجه به چه نحوی انجام میشود. از سوی دیگر قیمت قطعات آمبولانسی بالا رفته است. با توجه به اینکه ما یک تعداد محدودی آمبولانس داریم، مجبوریم که اینها را مداوم سرپا نگهداریم. قطعاتش را به هر صورتی که شده باید تعویض و خودروها را آماده نگهداریم.
وی با اشاره به اینکه قیمتها افزایش زیادی داشته است، ادامه داد: این در حالی است که شیشه آمبولانس 315 که پیشازاین حدود سه تا چهار میلیون بوده، در حال حاضر به 43 میلیون تومان رسیده است. تأمین این هزینهها مقدور نیست و بیمه زیر بار تأمین این هزینهها نمیرود. اما باید گفت به نسبت افزایش قیمتها، بودجه ما تغییر چندانی نکرده، فکر میکنم بودجه اورژانس تهران فقط 20 درصد افزایش پیداکرده است.
اما صابریان با وجود همه این مشکلات ادامه داد: بههرحال بر اساس شرایطی که بوده این تصمیم گرفتهشده است ما هم تا آنجایی که بتوانیم سعی میکنیم با همین بودجهای که به ما اختصاص دادند کارکنیم و کاری زمین نماند.
نرمافزار 115 در همان مرحله ابتدایی باقی ماند
رئیس اورژانس تهران در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت نرمافزار 115 که سال گذشته از آن رونمایی شد، گفت: نرمافزار 115 در حال حاضر مشغول به کار است و عدهای از شهروندان از آن استفاده کرده و از طریق اپلیکیشن درخواست آمبولانس میدهند. هدف ما از راهاندازی این نرمافزار این بود که لوکیشن دقیق مصدوم را از طریق این برنامه بهدرستی پیدا کنیم. اما این اتفاق هنوز محقق نشده است. در شرایطی که اتفاقی میافتد، فردی زنگ میزند به اورژانس، این فرد ممکن است رهگذر باشد، ممکن است اصلاً اطلاعی از آن منطقه و لوکیشن نداشته باشد، دیتایی هم که میدهد در واقع دیتای خیلی دقیقی نیست. ممکن است مثلاً شمال به جنوب را برعکس بگوید، یک اتفاقی که خیلی ساده میتواند بیفتد، سپس کل انتقال بیمار و رسیدن آمبولانس، دستخوش تغییر میشود. اصلاً ممکن است آمبولانس خیلی دیر برسد به خاطر اینکه آدرس اشتباه داده شده است. ولی اگر این لوکیشن در اورژانس داده میشد، کاملاً نقطهزنی شده و محل دقیق حادثه مشخص میشد.
این نرمافزار توانش را داشت اما اجازه آن داده نشد
نرمافزار توان انجام آن کار را داشت ولی اجازههایش داده نشده بود.
این موضوعی است که صابریان از آن گله کرد و گفت: ما باید رایزنی میکردیم و اجازههایش را میگرفتیم که هنوز موفق نشدهایم. در واقع این برنامه یک زیرساخت خیلی قوی میخواهد چه ازنظر فیبر نوری چه در سطح کشور. چون دیتایی که به این طریق وارد میشود یک حجم بالایی دارد و به همین دلیل دیتاسنتر ما ممکن است دچار مشکل شود که تمام این موارد باید دیده میشد، ولی هنوز آن اتفاق انجامنشده است اما بااینوجود درخواست آمبولانس از طریق همان اپلیکیشن میتواند انجام شود.
برخی دیررسیدنهای اورژانس دلایل دیگری دارد
رئیس اورژانس تهران تأکید کرد: اگر اجرای این نرمافزار عملی میشد، دیگر نیازی نبود که مردم حتماً با اورژانس تماس بگیرند و وضعیتشان را مشخص کنند. ما موقعی که قرار باشد از طریق گوشی آن فرد یا تلفنی که دارد بتوانیم لوکیشن فرد را بگیریم، آمبولانس ما خیلی دقیق میتواند به آن نقطه برسد، بدون اینکه حتی آدرسی گرفته شود. خیلی از دیررسیدن آمبولانسها به خاطر این است که آدرس مناسبی به پرسنل ما داده نمیشود و چند بار مجبور میشوند با مرکز چک کنند و آدرس دقیق بگیرند.
اورژانس مزاحمهای ثابت و پروپاقرصی دارد
صابریان وقتی به بحث مزاحمتهای تلفنی اشاره کرد، لبخند تلخی زد و گفت: روزانه تقریباً 20 درصد تماسهایی که با اورژانس گرفته میشود، مزاحمت تلفنی است. بعضیها متأسفانه حرفهای نامربوط میزنند، بعضیها هستند که دیتای اشتباه میدهند، یعنی میگویند مثلاً من دچار مشکل قلبی شدهام.میرویم میبینیم آدرس اشتباه بوده، یا اصلاً چنین فردی وجود خارجی ندارد.
وی به مشتریان ثابت اورژانس نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بعضیها هم هستند که مشتری ثابت هستند. روزانه 60 تا 70 بار با اورژانس تماس میگیرند. غافل از اینکه موقعی که شما یک استیشن 115 را از چرخه خارج میکنید، یک فردی که نیاز داشته از خدمات 115 استفاده کند، مجبور میشود که پشت خط بماند و نتواند بهموقع از خدمات استفاده کند و همین مسئله ممکن است باعث مرگومیر یک فرد شود! به همین سادگی!
رئیس اورژانس تهران عنوان کرد: البته از این شمارههای ثابت که همیشه تماس میگیرند و مزاحمت ایجاد میکنند شکایت کردهایم ولی هنوز بهجایی که ما میخواستیم، نرسیدیم. اگر بشود که حتی یک برنامهای درست کنیم با این افراد مصاحبهای انجام شود و علت این تماسها را جویا شویم، شاید بتوانیم جلوی این تماسها را بگیریم.
صابریان اضافه کرد: باید با فرهنگسازی این قضیه به مردم تفهیم شود که کار اورژانس چیست؟ واقعاً چه مواقعی باید با اورژانس تماس گرفته شود. بعضی از افراد واقعاً تقاضاهای غیرمنطقی دارند. مثلاً فردی میگوید ما یک مریضی در خانه داریم، من بهمحض اینکه زنگ میزند روزانه چک میکنم، که شما آماده هستید برای مریض ما آمبولانس بفرستید یا نه؟این واقعاً غیرقابل انجام است. افراد مراجعه میکنند میگویند به ما کُدی بدهید که ما با آن کُد تماس بگیریم تا مستقیماً برای ما آمبولانس بفرستند. این کُد برای هیچکس وجود ندارد. هرکسی برای استفاده از خدمات اورژانس باید با 115 تماس بگیرد. من خودم اگر آمبولانس بخواهم با 115 تماس میگیرم. خواستهها متعدد و متفاوت است ولی باید فرهنگسازی شود. باید مشخص کنند که موقعی که ما یک آمبولانس را از چرخه خارج میکنیم، ممکن است فردی که میتوانست با رسیدن بهموقع به مرکز درمانی، جانش نجات پیدا کند، از بین برود.
پایان قسمت اول
انتهای پیام/4087/خ
انتهای پیام/