دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1397 - 14:09
دکتر اسکندری:

تأسیس مرکز نشر علمی و علم‌سنجی در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز ضمن حضور در انتشارات و چاپخانه رواق از خطوط چاپ این چاپخانه نیز بازدید کرد.
کد خبر : 352176
BS0K2364.jpg

به‌گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر صالح اسکندری رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز ضمن حضور در انتشارات و چاپخانه رواق از خطوط چاپ این چاپخانه نیز بازدید کرد.


رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سوابق طولانی و درخشان انتشارات و چاپخانه رواق گفت: در بدو فعالیت روزنامه فرهیختگان، امور چاپ و انتشار این روزنامه توسط انتشارات و چاپخانه رواق انجام می‌شد و علاوه بر آن از گذشته این چاپخانه پذیرای روزنامه‌های وزین کشور از جمله رسالت بوده است.


وی با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر اداره چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سالانه 400 عنوان کتاب و 600 عنوان شابک در مجموعه چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی چاپ و منتشر می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تغییراتی نیز در راستای به‌روزرسانی و توسعه اداره چاپ و انتشارات ایجاد می‌شود.


اسکندری از تغییر و تحول این سازمان به یک مرکز نشر علمی خبر داد و اظهار کرد: پیشنهادی از سوی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مبنی بر اینکه سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک مرکز نشر علمی زیر نظر مستقیم ریاست دانشگاه فعالیت کند، مطرح شده است که علاوه بر ارتقای وظایف جاری، مدیریت دانش و رتبه‌بندی علمی آموزش عالی کشور را نیز برعهده خواهد گرفت.


وی تصریح کرد: تمام نشریات علمی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در اداره چاپ و انتشارات دانشگاه به چاپ رسیده و تعداد زیادی از نشریات علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی نیز در این اداره چاپ و تولید می‌شود. چشم‌انداز ترسیم شده برای سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های انسانی و تکنولوژیک موجود و استفاده از آخرین متدهای روز دنیا برای علم‌سنجی و نشر علم است.


رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر نقش آینده‌پژوهی در صنعت چاپ و انتشارات بیان کرد: یکی از مسئولیت‌های سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی آینده‌پژوهی در حوزه رسانه‌های مکتوب و مجازی است.


به گفته اسکندری؛ اخیراً براساس اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی، تلویزیون دانشگاه آزاد اسلامی(تادا) در جهت اجرای عدالت آموزشی در آموزش عالی کشور تأسیس شده است.


وی با اشاره به ابلاغ تجهیز چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دکتر طهرانچی، گفت: براساس این ابلاغ تجهیز و خرید دستگاه‌های چاپ و به‌روزرسانی تجهیزات و  دانش فنی کارکنان در این حوزه و همچنین حرکت به‌سمت صنعت بسته‌بندی و پکیجینگ مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است که جلساتی در این‌خصوص با چاپخانه‌ها و اهالی صنعت برگزار شده است.


 نقش نوسانات وارادات کاغذ و بازار ارز در کاهش تیراژ 


شهاب قاسم‌پناه مدیر فنی انتشارات و چاپخانه رواق با اشاره به افول صنعت چاپ در کشور گفت: طبق اسناد موجود تا سال 88 تیراژهای قابل قبولی در سطح کشوری داشته‌ایم اما بعد از سال 90 به دلیل نوسانات ایجاد شده در بازار ارز و واردات کاغذ، این تیراژ بسیار کاهش یافته است.


وی با اشاره به تقدیر وزارت ارشاد از چاپخانه رواق در سالیان متمادی، افزود: انتشارات رواق بابت چاپ قرآن بر روی کاغذهای پوست پیازی برای نخستین‌بار در کشور و نیز اجرای چاپ گلاسه برای اولین‌بار در کشور، در طول سالیان متمادی مورد تقدیر وزارت ارشاد قرار گرفته است.


مدیر فنی انتشارات و چاپخانه رواق ادامه داد: این چاپخانه در سال‌های گذشته با چاپ 2 هزار تن کاغذ در ماه یکی از چاپخانه‌ها و انتشارات پیشرو در کشور شناخته شده است. اکنون به‌دلیل نفوذ فضای مجازی، افزایش و نوسانات قیمت کاغذ و مسائل اجتماعی حاکم بر جامعه، صنعت چاپ و نشر دچار افت شدیدی شده است.


قاسم‌پناه با تأکید بر بهره‌برداری از نیمی از ظرفیت تولید این چاپخانه تصریح کرد: چاپخانه و انتشارات رواق اکنون با سه ماشین چاپ پیشرفته، 10 روزنامه از جمله روزنامه هفت صبح، خراسان، گل، ذوالفقار ارتش را در 12 فرم هر شب به چاپ می‌رساند.


رئیس سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بازدید از قسمت‌های مختلف چاپخانه و انتشارات رواق، خواستار پیگیر همکاری‌های فی‌مابین شد.


انتهای پیام/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته