دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1397 - 11:11
بهرام قاسمی:

منتظر نظر دیگران برای پیشرفت موشکی نیستیم/ تکیه به جوانان داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن مغلطه‌آمیز خواندن موضع آمریکا در خصوص پرتاب ماهواره ایرانی، تصریح کرد که ما منتظر دیگران نیستم و بر توان داخلی تکیه داریم.
کد خبر : 352070
636752086237072024_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز طی نشست خبری با اصحاب رسانه‌ها که در وزارت امور خارجه برگزار شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.


وی با تبریک ولادت حضرت زینب (س)، روز پرستار و همچنین تسلیت فوت دو همکار مجموعه وزارت امور خارجه، از سقوط هواپیمای بوئینگ 707 که به کشته شدن تعدادی از هم‌وطنان در یک مأموریت اقتصادی و در راه خدمت‌رسانی منجر شد، اظهار تأسف کرد.


منتظر نظر دیگران برای پیشرفت موشکی نیستیم


قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه بعد از اعلام تصمیم ایران برای ارسال ماهواره به کمک ماهواره‌برهای داخلی، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام ایران را رد و سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز آن را نقض قطعنامه 2231 دانست، تصریح کرد: سخنان پمپئو مغلطه‌آمیز است و ایران به‌عنوان کشوری مستقل و بر اساس همه قوانین بین‌المللی فرصت پیشرفت و توسعه دارد. اقدامات ما در همین راستا است و ما مسئول نظر دیگران نیستیم. چند سال پیش در همین زمینه با کشوری اروپایی به تفاهماتی رسیدیم که متأسفانه یا خوشبختانه به تعهدات خود عمل نکرد؛ ما منتظر دیگران نیستم و با تکیه بر دانشمندان بومی، کار را انجام می‌دهیم چون طرف اروپایی به تعهد خود عمل‌ نکرده است. ما در زمینه امور هوافضا به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم.


وی افزود: این اقدام با قطعنامه 2231 هیچ منافاتی ندارد و اصولاً ساختار ماهواره‌هایی که در این حیطه در کشورمان روی آن‌ها کار می‌شود، با ساختار موشک‌های قاره‌پیما متفاوت است. عمدتاً سکوی پرتاب ماهواره‌ها با سکوی پرتاب موشک‌های نظامی متفاوت است و شباهتی به یکدیگر ندارند. ما برای رصد اقلیمی و ارتباطات جهانی به این فناوری بومی نیاز داریم؛ لذا کار در راستای مسائل علمی است.


اروپا در اجرای SPV ناتوان است


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره واکنش ایران به رفتار مخرب کشورهای اروپایی ازجمله هلند، دانمارک، فرانسه و لهستان اظهار کرد: ما در قبال هر اقدام بی‌جا در راستای حفظ شئون مردم ایران عکس‌العمل نشان خواهیم داد. تاکنون کارهایی صورت گرفته است و در آینده نیز اقداماتی انجام خواهیم داد و در زمان لازم در خصوص نوع اقدامات دیپلماتیک اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


وی همچنین در این خصوص که اروپا اقدامی عملی در راستای اجرای SPV انجام می‌دهد ولی در همین زمان تحرکات دیپلماتیک اروپای شرقی در مورد وضع تحریم و یا سخنان مقام‌های فرانسوی علیه فعالیت‌های موشکی ایران را شاهدیم و اینکه آیا اقدامات اروپا در راستای مکانیسم مالی، عملیاتی می‌شود؟ گفت: برداشت ما این است که اروپا علاقه‌مند‌ است این سازوکار عملیاتی شود ولی تأخیر زیادی دارد و نشان داده است که در اجرای این سازوکار توان لازم را ندارد. به این مفهوم که شدیداً تحت‌ فشار آمریکا قرار دارد و واشنگتن تلاش می‌کند با هر ابزاری، مانع همکاری دو طرف و اصولاً مانع اجرایی شدن این مکانیسم شود.


قاسمی با بیان اینکه ایران از ابتدا منتظر و معطل SPV نبوده، مسیر خود را دنبال کرده و منتظر تصمیمات اروپا نخواهد ماند، تأکید کرد: سوئیفت بدون دلار برای اروپا، آزمونی برای سرمایه‌گذاری ایران در اروپا است؛ اما از نظر ما تأخیر در اجرای آن زیاد است. کشورهای اروپایی برای عملیاتی کردن آن ناتوان هستند ولی باوجود تأخیر، شاهد علاقه‌مندی آنها برای به جریان انداختن این سازوکار مالی هستیم. پیگیری موضوع تمام نشده است، ادامه دارد و به دلایل بسیار زیاد ما و اروپا مسائلی را اعلام نمی‌کنیم، زیرا با عناد و خصومت آمریکا مواجه‌ایم.


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در گفتگو با اروپا به مسائلی فراتر از موضوعات هسته‌ای ورود پیداکرده‌ایم، گفت: بحث ما درباره سازوکار مالی در قالب برجام بوده است و ایران به هیچ موضوع دیگری جز برجام ورود پیدا نمی‌کند. ما با حوزه اروپا بحث‌های زیادی از گذشته داشته‌ایم و داریم ولی فقط در مورد سازوکار مالی و برجام گفتگو می‌شود. ایران و مذاکره‌کنندگان ایرانی با درایت لازم و با بهره‌گیری از همه فرصت‌ها، رسالت خود را دنبال کرده و منافع کشور را پیگیری می‌کنند.


برخلاف پمپئو و ترامپ، ظریف در روز روشن و علنی به عراق سفر کرد


قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه یکی از علل رأی اعتماد به وزیر امور خارجه بحث گسترش مناسبات منطقه‌ای بوده ولی سفرهای منطقه‌ای در حال حاضر زیر 50 درصد است و برنامه وزارت امور خارجه برای گسترش این راهکار دیپلماتیک چیست؟ اظهار کرد: در کلیت موضوع باید بگویم که سفرهای ما بیشتر در حوزه پیرامونی و منطقه‌ای بوده، چه در سطح وزارت خارجه و چه در سطح ریاست جمهوری. آقای روحانی بیش از 20 سفر به حوزه کشورهای آسیایی داشته‌اند؛ بنابراین، استنباط در مورد کم بودن سفرهای منطقه‌ای صحیح نیست و نمونه بارز آن سفر آقای ظریف به هند و عراق است که در رأس هیئتی سیاسی و اقتصادی صورت گرفته است.


وی با کنایه به رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا که به‌طور مخفیانه و شبانه به عراق سفر کردند، افزود: خوشبختانه برخلاف سفر برخی کشورها، سفر آقای ظریف نه در شب و نه پنهانی، بلکه در طول روز به‌صورت علنی صورت گرفته است و نقطه عطفی در رابطه دو کشور به شمار می‌آید.


قاسمی همچنین به دستاوردهای سفر ظریف به هند و اطلاع‌رسانی درباره دیدارهای صورت گرفته اشاره کرد و گفت: ازنظر ما سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به هند، یک سفر سازنده، مثبت، روبه‌جلو و با تفاهمات جدید بوده و دورانی جدید و اقدامی مفید در برهه کنونی را نوید می‌دهد. امیدواریم تفاهمات به‌عمل‌آمده، به مرحله اجرا درآید؛چراکه هند قدرت نوظهوری است و ایران و هند از رابطه قدیمی برخوردار هستند که امکان گسترش همکاری‌ها در همه سطوح فراهم است.


وزارت امور خارجه به انفعال متهم نشود


سخنگوی وزارت امور خارجه انفعال این نهاد در خصوص اخراج پنج دیپلمات ایرانی از اروپا و بازداشت یک دیپلمات دیگر در مقابل اروپا را رد و تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی به‌عنوان نهاد حاکمیتی، مجری سیاست‌های کلان نظام است و اقدامات خود را بر اساس مصالح و خواسته‌های جمهوری اسلامی به‌طور دقیق دنبال می‌کند و در زمان مقتضی، اقدامات لازم در راستای حفظ منافع کشور در پاسخ به اقدامات غلط کشورهای جهان و به‌خصوص اقدامات کشورهای کوچک اروپایی را انجام داده و خواهد داد. خشنود نیستم که در شرایط خاص، با وزارت امور خارجه که در صف نخست مبارزه با سیاست‌های خصمانه آمریکا است، برخورد شده و متهم به انفعال شود. نباید اقدامات وزارت خارجه به دلیل دعواهای سیاسی و منافع گروهی ضربه بخورد.


لهستان حق ندارد خلاف منافع ایران حرکت کند / چرا کنفرانس ورشو با محوریت فلسطین و یمن برگزار نمی‌شود؟


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در مورد بیانیه اخیر لهستان که برگزاری کنفرانس بین‌المللی را حق خود دانسته است، گفت: فکر می‌کنم که آمریکا و حاکمان ناپخته کاخ سفید، سیاست‌های خاصی در عرصه جهانی دارند و اقدامات اشتباهی را آغاز کرده‌اند. یکی از برجسته‌ترین این مواضع خصومت‌آمیز علیه مردم کشورمان کلید خورده و در راستای ایجاد بحران در روابط میان ایران و سایر کشورها شروع‌شده است. ازجمله می‌خواهند در میان اروپا شکاف ایجاد کرده تا در مسیر حرکت استقلال آن خلل ایجاد کنند. آمریکا با تکیه بر بعضی از کشورهای اروپایی مانند لهستان، در پس دعوت‌نامه‌های ارسالی، یک حرکت ضد ایرانی را دنبال کرده‌اند. کاردار این کشور احضار شد؛ انفعالی در این خصوص وجود نداشت و نکاتی که باید گفته می‌شد، اعلام شد. افزون بر این اقدامات، گفتگوهایی را در دستور کار قرار داده‌ایم و طی روزهای آینده جمع‌بندی کرده و اقدام می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم به بهانه‌های واهی و تحت عناوین موجه، در جهت تخریب وجهه ایران اسلامی اقدام شود.


وی افزود: قطعاً لهستان حق دارد کنفرانس برگزار کند، ولی حق ندارد در این کنفرانس در جهت خلاف منافع کشوری مستقل که دارای روابط دوجانبه و دیرینه با آن است، حرکت کند. حضور 120 هزار آواره لهستانی در آغوش پرمهر ایرانیان را در زمانی که از جهان رانده‌شده بودند، هنوز به یاد داریم و این برخورد از جانب یک کشور پذیرفته نیست. اگر آن‌ها حق دارند در موضوعی نشست برگزار کنند، باید پرسید چرا اگر موضوعی در حوزه خاورمیانه مطرح می‌شود، از فلسطین دعوت نشده و به این موضوع رسیدگی نمی‌شود یا به جنایات یمن پرداخته نمی‌شود؟ امیدواریم دولتمردان لهستان با واقع‌بینی، رویکرد خود را تغییر دهند و به مسیر منطقه بازگردند.


قاسمی همچنین به شایعه بازداشت یکی از افسران ناجا در فرودگاه مالزی اشاره و اظهار کرد: این موضوع، کذب و در ادامه تخریب وجهه نهادها، مقامات و شخصیت‌های ایرانی است که در فاز جنگ روانی علیه ایران قابل‌ تحلیل است. سردار درویشی رئیس بنیاد تعاون ناجا که  خبربازداشت وی شایعه شده است، هرگز سفری به این کشور نداشته و این موضوع از اساس کذب است.


رفتار اروپا در خصوص اعمال تحریم‌های جدید را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم


وی در مورد وضع اولین تحریم‌های اروپایی علیه ایران که بعد از برجام روی داد و احضار کارداران 6 کشور به وزارت امور خارجه تصریح کرد: به‌هرحال دیپلمات‌ها به وزارت امور خارجه می‌آیند و دیدار و تعامل وجود دارد؛ مثل دیدار با سه کاردار و سه سفیر اروپایی در وزارت خارجه. گفتگوهایی مطرح و درباره تحولات در حوزه‌های مختلف تعاملاتی مطرح می‌شود و ما هرگونه موضوعی را صرفاً در راستای منافع ملی بررسی می‌کنیم. به‌هرحال در چند موضوع گفتگو شد و قطعاً اقدام طرف اروپایی در اعلام تحریم موردقبول نبوده و حق خود را درباره عکس‌العمل به آن محفوظ می‌دانیم. به بیان دیگر، این رفتار اروپایی‌ها را به‌طور مسلم بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت.


بعد از گفتگو با طالبان بلافاصله با مقامات افغانستان صحبت کردیم


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که شاهد برخی صداهای متفاوت در افغانستان نسبت به ایران بوده‌ایم، نیز اعلام کرد: مذاکرات ما با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده، رابطه خوبی با دولت و ملت این کشور داریم و علاقه‌مند به ثبات و امنیت افغانستان هستیم. بعد از گفتگو با طالبان، بلافاصله با مقامات افغانستان در کابل گفتگو کردیم. با جدیت تمام امنیت افغانستان را دنبال می‌کنیم و در این مسیر، حتماً محوریت کار، دولت قانونی کابل است. باید گفتگوها انجام شود تا افغانستان در مسیر جلوگیری از تنش قرار گیرد.


قاسمی به سطح هیئت اعزامی طالبان به تهران و برنامه وزارت خارجه برای مجاب کردن طالبان برای گفتگو با دولت افغانستان اشاره کرد و گفت: از سطح هیئت و تعداد آن‌ها در حال حاضر اطلاعی ندارم. ما روابط خوب خودمان را با افغانستان ادامه خواهیم داد اما اینکه در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد و سطح تماس با طالبان چه خواهد بود، موضوعی است که در آینده روشن می‌شود.


آمریکا بی‌جا به منطقه ما آمده و باید برود


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران در مورد ادعای وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر حضور 2 هزار ایرانی در سوریه، انجام یک‌هزار عملیات علیه ایران در این کشور، خروج آمریکا از سوریه و اظهارات برایان هوک درباره عدم کمک مالی به سوریه تا زمان حضور ایران تأکید کرد: روشن است که سیاست آمریکا این است که زیرساخت کشورهای منطقه و جهان اسلام را تخریب کند. کاخ سفید در حال حاضر دچار سرگیجه شده و سخنان متناقض میگوید. ناتوانی آمریکایی‌ها در منطقه مشخص‌شده، چراکه اشتباه به منطقه آمده‌اند؛ بی‌جا آمده‌اند و باید بروند؛ اگر نروند به جبر تاریخ و با مقاومت مردم خواهند رفت.


وی تصریح کرد: سخنان صهیونیست‌ها بیان کذب است و فرافکنی و تلاشی برای جبران شکست پی‌درپی این رژیم در منطقه. آمار و ارقامی که صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند اگر در جدولی جمع شود و مورد تحلیل قرار گیرد، نتایج عجیبی به دست می‌آید. بر اساس این آمار باید گفت تسلیحاتی که صهیونیست‌ها برای بمباران سوریه استفاده کردند، بیشتر از تمام زرادخانه‌های جهان است! آن‌ها همیشه در حال دروغ‌پردازی هستند و جنگ روانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. ایران در سوریه حضور نظامی ندارد، به درخواست رسمی دمشق در جهت مبارزه با تروریسم حضور مستشاری دارد و آنچه علیه ما می‌گویند تلاش برای کتمان پیروزی مردم و دولت سوریه است


آن زمان که از پمپئو و دیگران بدخواهان انقلاب اسلامی خبری نباشد دور نیست


قاسمی در مورد اینکه از سفر پمپئو برداشت‌های مختلف می‌شود و برخی می‌گویند که وی بنا دارد بگوید که منطقه، دوست مشترکی به نام رژیم صهیونیستی و دشمن واحدی به نام ایران دارد، نیز گفت: نظر آمریکا مشخص است و رفتار این کشور و دولتمردان آن در منطقه از سر خیرخواهی نبوده و نیست؛ بلکه سعی می‌کند که منطقه را با ایجاد آشوب به سمت مواجهه کشورهای اسلامی با یکدیگر ببرد تا زیرساخت آن‌ها را نابود و امنیت تل‌آویو را تأمین کند اما آنچه در عمل می‌بینیم، اقداماتی است که باعث از دست رفتن منافع کشورهای منطقه شده است. دوره‌گردی پمپئو، تحریک به ایجاد خصومت علیه ایران است و با اتهامات واهی تلاش می‌کند جبهه‌ای واحد ایجاد کند ولی شکست خواهد خورد. آن زمان دور نخواهد بود که از پمپئو و دیگران خبری نباشد ولی ایران خواهد بود. جمهوری اسلامی با احترام به دیگر کشورها برای تأمین ثبات منطقه تلاش می‌کند. اسلاف پمپئو درگذشته با تارعنکبوت در مسیر باد چیزهایی نوشتند ولی آثاری از آنان نماند؛ ازاین‌رو باید از گذشته عبرت بگیرند.


شایعه استعفای ظریف با هدف سوداگری اقتصادی و با کمک آمریکا مطرح‌شده است


سخنگوی وزارت خارجه شایعه استعفای ظریف و خروج از برجام را رد و اظهار کرد: آنچه واضح است اینکه ما در یک جنگ روانی با هدف تضعیف نظام در کنار تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا قرار داریم. حوزه رسانه باید هوشیاری زیادی در مقطع فعلی داشته باشد. اخباری از این‌ دست دروغ است. زمانی که آقای ظریف در هندوستان برای مذاکره بودند، خبر استعفا منتشر و تکثیر شد. هدف کینه‌توزان در راستای تضعیف شخصیت‌های ملی است که برای پیش برد اهداف و منافع ملی تلاش می‌کنند. برخی سوداگران اقتصادی تلاش می‌کنند برای اثرگذاری بر بازار با کمک آمریکا، چنین شایعاتی را مطرح کنند.


انتهای پیام/4106/4093/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته