دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1397 - 16:21
خیزش نشاط اجتماعی/12

مشکلات اقتصادی نشاط را از مردم گرفته است/ صداوسیما بهتر عمل کند

یک جامعه‌شناس مهمترین عامل نبود نشاط اجتماعی را بیکاری دانست و گفت: مشکلات اقتصادی، نشاط را از مردم گرفته و رسانه ملی در این زمینه خوب عمل نکرده است.
کد خبر : 351910
5548.jpg

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص وضعیت نشاط اجتماعی در جامعه و چرایی نبود شادی بین برخی از مردم گفت: بحث نشاط اجتماعی از چند موضوع به هم پیوسته تشکیل شده است؛ به‌طوری که اگر هر کدام از این موضوعات به بهترین نحو ممکن برای مردم مهیا نشود، ما با نشاط اجتماعی روبه‌رو نخواهیم شد؛ یکی از مؤلفه‌های اصلی که منجر به نشاط اجتماعی می‌شود، وجود شغل مناسب برای هموطنان است؛ به‌طوری که اگر فردی کار یا شغل مناسبی در جامعه نداشته باشد، دیگر با نشاط و روحیه بالا وارد جامعه نخواهد شد و این روحیه، زمینه را برای بروز جرائم دیگر نظیر نزاع و سرقت نیز فراهم می‌کند؛ بنابراین اشتغال یکی از موضوعات اصلی در وجود نشاط در جامعه است.


وی ادامه داد: وقتی در جامعه ما جوانان از آینده خود مطلع نیستند و کاری که بتوانند با اتکا به آن ازدواج کنند، وجود نداشته باشد، سن ازدواج بالا می‌رود و خود این موضوع نیز منجر به بروز جرائمی مانند تجاوز خواهد شد؛ اما اگر شرایط ازدواج برای جوانان مهیا باشد و افراد در سن معین و ایده‌آل ازدواج کنند و خوشبخت باشند، در این صورت نشاط به جامعه برخواهد گشت؛ البته بازگشت نشاط به جامعه زمانبر خواهد بود و این اقدام با برنامه‌ریزی‌های مناسب نتیجه‌بخش خواهد شد و طبق تحقیقات انجام شده، بازگشت نشاط به جامعه حدود 10 سال طول خواهد کشید؛ البته اگر برنامه مناسبی در این مدت صورت گیرد.


این جامعه‌شناس تصریح کرد: بالا رفتن آمار طلاق نیز نشاط را از جامعه گرفته است؛ بالا بودن مخارج زندگی و افزایش بی‌رویه قیمت‌های کالاهای اساسی مردم، آرامش را از مردم گرفته و برخی از افرادی که امروز طلاق را انتخاب می‌کنند به‌دلیل ناتوان بودن از تأمین مخارج زندگی است؛ لذا ذهن این افراد درگیر بوده و به فکر دادن مهریه به بانوان هستند و دیگر نمی‌توانند بانشاط در جامعه حاضر شوند؛ در حال حاضر بسیاری از زندانی‌ها به‌دلیل مهریه در زندان هستند و دستگاه قضائی می‌تواند با تدابیری این مشکل را حل کند و در حقیقت قدمی در ایجاد نشاط در جامعه بردارد.


قرایی‌مقدم بیکاری را مهمترین عامل نبود نشاط در جامعه عنوان کرد و افزود: از طرفی به‌دلایل مختلف نظیر مشکلات اقتصادی و گرانی، مردم آستانه صبر خود را از دست داده‌اند و امروزه در شهر با کوچکترین اتفاق، مردم با یکدیگر درگیر می‌شوند؛ لذا اگر مشکلات مردم حل شود، آمار جرائم نیز کاهش خواهد یافت.


وی درباره راهکارهای برگرداندن نشاط به جامعه عنوان کرد: طبیعی است که اگر مشکلات اشتغال، بیکاری، ازدواج و مسکن و دیگر مشکلات مردم حل شود، قطعاً مردم با روحیه بالا وارد جامعه خواهند شد و با یکدیگر نیز روابط خوبی خواهند داشت اما امروزه روح ایثار در جامعه مرده است و همه افراد به‌دنبال رفع مشکلات خود هستند و هیچ فکری برای دیگران ندارند.


این جامعه‌شناس گفت: وجود امنیت اجتماعی نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در ایجاد نشاط در جامعه است و اگر مردم در شهر از نظر امنیت اجتماعی خیالشان راحت باشد، می‌توانند به راحتی به کارهای خود برسند اما در حال حاضر وضعیت سرقت در کشور ما چگونه است؟ بنابراین اگر وضعیت امنیت اجتماعی فراهم شود، نشاط به مردم برخواهد گشت.


قرایی‌مقدم ادامه داد: برای مثال صدا و سیما نیز می‌تواند نقش خوبی در این زمینه ایفا کند اما متأسفانه رسانه ملی ما برنامه‌های شادی که مورد قبول مردم باشد ندارد؛ از طرفی جوانان امروز ما صبح که از خواب بیدار می‌شوند، به فکر مشکلات گوناگون خود هستند؛ لذا نباید انتظار داشت که این افراد بانشاط بالا در جامعه حاضر شوند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی بیشترین دلیل  نبود نشاط در جامعه است و اگر مشکلات اشتغال، گرانی، مسکن و ازدواج افراد حل شود، بخشی از نشاط به جامعه برخواهد گشت که این اقدام زمان‌بر خواهد بود.


انتهای پیام/4110/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته