دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1397 - 15:51
غلامرضابیگی خبر داد:

نخستین پیش‌دفاع دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه آزاد کرمان

نخستین جلسه پیش‌دفاع دکتری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد.
کد خبر : 351603
40d645fa-3168-42aa-a5b6-abffec3e4388.jpg

مریم غلامرضابیگی مدیر گروه زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرمان از برگزاری نخستین جلسه پیش‌دفاع دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان خبر داد و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در مقطع دکتری از سال 1393 دانشجوی زبان و ادبیات فارسی پذیرفته و مرتضی عباسپور نخستین دانشجویی بوده که در این واحد پیش‌دفاع انجام داده است.


وی با بیان اینکه عنوان رساله ارائه شده بررسی جلوه‌های آرمانشهر در مدایح شاعران عصر نخست غزنوی بوده است، گفت: داوران داخلی محمد حجت و این جانب و داوران خارجی هوشنگ محمدی افشار از دانشگاه شهید باهنر و فاطمه معین‌الدینی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بودند که در نهایت با بررسی و پرسش و پاسخ حاضران در جلسه، رساله وی پذیرفته شد.


 مرتضی عباسپور  هم با قدردانی از داریوش کاظمی به‌عنوان استاد راهنما و مریم شایگان استاد مشاور بیان کرد: بخش مهمی از اشعار فارسی را به‌ویژه در قرن چهارم و پنجم مدایح تشکیل می‌دهند و شاید برخی این اشعار را فقط تملق و چاپلوسی امیران و صاحبان قدرت می‌دانند؛ اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان آرمان‌های ذهنی شاعران مدیحه‌سرا را در صفاتی که آن‌ها به ممدوح نسبت می‌دادند دریافت، هرچند ممکن است آن ممدوح متصف به این اوصاف نباشد.


عباسپور
وی توضیح داد: علاوه بر اینکه ظرف زمانی و موقعیتی که شاعران در آن قرار داشتند حتماً باید مورد تحقیق قرار گیرد، قدرت و نفوذ درباریان با محوریت حاکمان و اهمیت تغییر در رأس هرم قدرت هرچند اندک و تمکن مالی دربار و تسلط بی‌چون و چرای ایشان بر مال و جان مردم، نقش بسیار مهمی در چگونگی سروده‌های این عصر دارد. 


عباسپور یادآور شد: شاعران خود اهل خرد، دانش و حکمت بودند و با نکته‌پردازی‌های بسیار، آرمان‌خواهی ذهنی خود را به صورت غیرمستقیم در مدایح خود ذکر می‌کردند. 


وی متذکر شد: آنها تمثالی از یک حاکم آرمانی برای رسیدن به آرمانشهر ارائه می‌دادند تا هم مردم چهره واقعی حاکم را با آن مقایسه کرده و بسنجند و از طرف دیگر حاکم را به داشتن چنین صفاتی تشویق کنند تا آرمانشهری را که تصویرسازی کرده‌اند، بیافرینند.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته