دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1397 - 15:25
امروز صورت گرفت؛

رونمایی از طرح پژوهشگر دانشگاه تهران در وزارت علوم

 طرح پژوهشگر دانشگاه تهران با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.
کد خبر : 351578
photo_2019-01-12_16-39-02.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، طرح پژوهشگر دانشگاه تهران با عنوان «سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای مدیران، کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.


غلامرضا غفاری در این مراسم ضمن تأکید بر ارزش و اهمیت آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران فرهنگی اظهار کرد: با توجه به‌سرعت تغییر و تحولات جامعه مدرن و به‌خصوص در نهادی چون دانشگاه که در آن جوانان و دانشجویان حضور دارند، اهمیت امر آموزش و لزوم توانمندسازی دانشجویان فعال، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی روز به روز روشن‌تر می‌شود.
وی این طرح را از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی و موجب ایجاد فضایی بالنده، معرفت گرا و پرنشاط در دانشگاه‌ها دانست.


بهزاد هدهدی، پژوهشگر و مجری طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بیان کرد: در عصر حاضر دانشگاه‌ها به سازمان‌های علمی-فرهنگی-اجتماعی چندبعدی تبدیل‌شده‌اند که در توسعه همه‌جانبه و پایدار کشورها نقش مهمی داشته و در پاسخگویی به تحولات و نیازهای جامعه مسئولیت اساسی بر عهده‌دارند.


وی افزود: سازمان‌های فرهنگی که در عصر اطلاعات و ارتباطات و در فضای دانش‌محور، رقابتی، مشتری‌گرا، جهان جهانی شده کم‌وبیش مجازی و نیز ویترینی شده و دارای مخاطب آگاه و انتخاب‌گر فعالیت می‌کنند، برای موفقیت به دانایی، توانایی، خلاقیت و مسئولیت‌پذیری نیازمند هستند و این موارد در گرو نیروی انسانی توانمند و کارآمدی است که از شاخص‌های عمده کیفیت و عملکرد برتر یک سازمان است.


هدهدی در خصوص روش و نتایج انجام پروژه و یافته‌های پژوهش توضیح داد: پس از جستجوی اسناد در حوزه موردبحث، بیش از ۱۵۰ سند (مقالات علمی، پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا، کتاب و اسناد بالادستی) را برای استخراج مضمون‌ها و تم‌های اصلی در نظر گرفته شد. پس از مرور ادبیات علمی شایستگی و توانمندسازی کارگزاران فرهنگی و انجام فیش‌برداری با ارجاع به بیش از ۳۵۰ منبع و تحلیل ۴۸ مدل حاصل از پژوهش‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های گوناگون شایستگی و توانمندسازی، شایستگی مدیران دانشگاهی، شایستگی‌های فرهنگی مدیران دانشگاهی، شایستگی مدیران فرهنگی و شایستگی مدیران فرهنگی دانشگاهی، به استخراج مضمون‌های اصلی پرداخته شد.


وی ادامه داد: مرحله بعدی، استخراج معیارهای شایستگی مدیران و کارگزاران در رویکرد دینی و از متون اصلی اسلامی – قرآن و حدیث- بود. پس از بررسی و مطالعه قرآن مجید و تفاسیر مختلف و نیز کتب حدیث، الگوی سه‌بعدی با شاخص‌های ۴۲ گانه‌ای تدوین، دسته‌بندی و در جدولی تنظیم و ارائه گردید. در گام بعدی مضمون‌های سازمان‌دهنده انتزاعی یکپارچه‌ساز که از تلفیق یافته‌های پژوهشی و تقارن‌های معنایی و مضامین پایه‌ای آن‌ها به دست آمدند، ویژگی‌های ۱۷ گانه‌ای تدوین و دسته‌بندی شد.


هدهدی افزود: ویژگی این اسناد پژوهشی تنوع آن‌ها بود به این معنی که از دیدگاه‌های گوناگون مانند دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، دیدگاه خبرگان و متخصصان، دیدگاه مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها، آموزه‌های اسلامی و اسناد بالادستی به موضوع نگریسته بودند و این بخش با استفاده از مبانی نظری این پژوهش و الگوی طراحی‌شده، قریب به ۱۸۷ عنوان دوره‌های آموزشی، اهداف و سرفصل‌ها و مخاطبان هر دوره توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و توانمندسازی مدیران کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها تدوین شد تا زمینه عملیاتی شدن و تحقق هدف پژوهش را فراهم آورد. در پایان این مرحله برای نمونه ۱۵ دوره آموزشی نوین در قالب فرم‌های ویژه طراحی شد که شامل عنوان دوره، اهداف آموزشی، سرفصل‌ها و ساعات هر دوره است.


محمدهادی عسگری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: توانمندسازی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگی به‌عنوان کنشگران و بازیگران اصلی میدان دانشگاه، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است.


عسگری ادامه داد: یکی از راهبردهای اصلی معاونت فرهنگی دنبال کردن ایده دانشگاه اجتماعی و مؤثر است. بر این اساس حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باید به‌عنوان یک سازمان یاد دهنده و یادگیرنده حضور فعال و مؤثری در دانشگاه داشته باشد و در توانمندسازی عناصر دانشگاهی متناسب با مقتضیات روز جامعه و ویژگی‌های نسلی دانشجویان مشارکت فعال داشته باشد چراکه اعتقادداریم سیستم فاقد برنامه برای توانمندسازی و آموزش مستمر کارگزاران خود از توان نرم‌افزاری کافی برای مدیریت موقعیت‌ها و خلق فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها و سایر اقدامات ضروری دیگر برخوردار نخواهد بود.


انتهای پیام/4118/4123/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته