دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نظری:

کاریکاتور از بهترین ابزار فرهنگ‌سازی و آموزش جوامع است

برگزیده جشنواره کارتون و کاریکاتور هولوکاست گفت: کاریکاتور از بهترین ابزار فرهنگ‌سازی و آموزش جوامع است.
کد خبر : 351534
photo_2019-01-12_12-46-45.jpg

به گزارش حوزه هنر‌های تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، از جشنواره بین‌المللی کارتون جامعه ایمن، محمود نظری با بیان این‌ که کاریکاتور از بهترین ابزار فرهنگ‌سازی و آموزش جوامع است، گفت: تأثیرگذارترین هنر دنیا در عرصه بین‌الملل کارتون و کاریکاتور است؛ چراکه این هنر در یک لحظه می‌تواند یک پیام را به همه زبان‌های دنیا برساند.


این کاریکاتوریست و تصویرساز بیان کرد: کاریکاتور با طنز گزنده‌ای که دارد، می‌تواند از بُعد تأثیرگذاری بر جامعه و بینندگان بسیار مثبت عمل کند.


برگزیده نخستین جشنواره کارتون «جامعه ایمن» با تأکید بر این‌که کاریکاتور همواره هنر تاریخ‌سازی بوده است، ادامه داد: صراحت زبان کارتون، این هنر را به یکی از تأثیرگذارترین هنرهای بصری بدل ساخته و باید پذیرفت که در شرایط امروز ذهن مخاطبان به پیام‌های بصری گرایش بیشتری دارد تا پیام‌های نوشتاری.


نظری تصریح کرد: کارتون و کاریکاتور زبانی بین‌المللی دارد و سریع‌الانتقال است، بنابراین می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین آموزش و انتقال پیام را داشته باشد.


دریافت کننده بیش از ۹۰ جایزه ملی و بین‌المللی به تعاملات هنر کارتون با ادبیات و سیاست استناد کرد و گفت: چنین تعاملاتی باعث شده هنر کارتون ابزار مناسبی برای فرهنگ‌سازی در جوامع باشد.


وی به فرهنگ‌سازی جشنواره بین‌المللی کارتون «جامعه ایمن» نیز اشاره کرد و افزود: مثلث امکانات، استعداد هنرمندان و مدیریت برگزارکنندگان در شهر مشهد به‌خوبی شکل گرفته و همین سبب شده جشنواره جامعه ایمن آثار با کیفیتی را جذب کند؛ آثاری که در اکران عمومی اثر مثبت خود را گذاشته و به ارتقای امنیت جامعه کمک خواهند کرد.


این کاریکاتوریست یادآور شد: اغلب هنرمندان، طرفدار تمرکززدایی جشنواره‌ها از تهران هستیم، مشروط بر این‌که کیفیتی بهتر یا حداقل برابر داشته باشند. خوشبختانه این مهم با حضور بهترین‌های ایران و حتی جهان در جشنواره جامعه ایمن رقم خورده است.


وی ادامه داد: کیفیت برگزاری دوره اول و همچنین رسیدن این جشنواره به دوره دوم نشان می‌دهد که یک تیم قوی پشت این جریان است. از سوی دیگر موضوع ایمنی جزء نیازهای جامعه است که چندان به آن پرداخته نشده و همین امر هنرمندان را ترغیب می‌کند که انرژی خود را برای خلق آثار کاربردی برای ارتقای سطح امنیت صرف کنند. 


گفتنی است؛ اختتامیه دومین جشنواره جهانی کارتون «جامعه ایمن» با موضوعاتی چون «حمل و نقل پاک و ایمن»، «آسیب‌های اجتماعی، سلامت روح و روان»، «مسائل زیست محیطی، حفظ و احیای محیط زیست»، «فرهنگ ایمنی و نقش شهروندان در ایمنی جامعه»، «ایمنی معلولین، سالخوردگان و کودکان در شهرها» و «زلزله» 24 دی سال جاری در مشهد برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4072/4100/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته