دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1397 - 10:24
رئیس دانشگاه آزاد رودان:

طرح پایش آزاد از تقلب علمی جلوگیری می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان گفت: طرح پایش آزاد در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام عملی برای مبارزه با تقلب و جعل در نظام آموزش عالی کشور است.
کد خبر : 351456

حسن داوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در رودان اظهار کرد: همزمان با توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور و افزایش تعداد پایان‌نامه‌ها، آمار تقلب در تولیدات علمی به شدت افزایش یافته و گردش مالی زیادی توسط مؤسساتی که در زمینه فروش پایان‌نامه و جعل و تقلب فعال هستند، ایجاد شده طوری‌که تبلیغات این مؤسسات به صورت علنی در کشور انجام می‌شود.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان تصریح‌کرد: وقتی به عنوان یک شهروند بر روی در و دیوار یا در پیامک‌ها و فضای مجازی عباراتی چون «انجام صفر تا صد پایان‌نامه» ،«چاپ تضمینی مقاله»، «تبدیل رساله به کتاب» را می‌بینم، واقعاً متأسف می‌شوم که چرا نظام آموزش عالی کشور به چنین روزی افتاده و ادامه این روند باعث ایجاد فضای یأس در نخبگان علمی کشور می‌شود.


داوری تصریح کرد: امروز در زمینه تولیدات علمی و نگارش پایان‌نامه‌ها، نظام آموزش عالی کشور دچار ولنگاری شده و این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی (طرح پایش) اگر به‌درستی اجرا شود، می‌تواند جلوی این هرج و مرج را بگیرد.


وی با بیان اینکه در راستای مبارزه با پدیده شوم پایان‌نامه فروشی و جعل آثار علمی فعالیت‌های پراکنده‌ای توسط برخی متولیان انجام شده است، اضافه‌کرد: متأسفانه این طرح‌ها تاکنون اثربخشی لازم را نداشته است و شاهد این ماجرا، اخباری است که هر روز در خبرگزاری‌های رسمی کشور می‌بینیم؛ اما طرح پایش علمی در دانشگاه آزاد ریشه پدیده شوم تقلب و جعل را هدف قرار داده است.


داوری تصریح کرد: قطعاً اجرای این طرح منافع برخی افراد سودجو که از فضای فعلی علمی کشور سوء استفاده می‌کنند را به خطر می‌اندازد و پیش‌بینی این است که با سنگ‌اندازی مانع پیشروی این طرح شوند؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی با علم به این موضوع با قدرت این طرح را ادامه خواهد داد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان خاطرنشان کرد: به جرئت می‌توانم بگویم گردش مالی این مؤسساتی که در ظاهر مشاوره‌های تحصیلی راه‌اندازی شدند و در عمل پدیده پایان‌نامه‌فروشی را در کشور رسمی کردند از مؤسسات کنکور کمتر نیست و هر روز فعالیت این مؤسسات مانند سرطان بدخیم در حال گسترش است.


وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح پایش علمی پایان‌نامه‌ها به طرف نیازهای واقعی کشور هدایت می‌شوند، اضافه کرد: در همین سال اول اجرای این طرح دولت بدون کوچکترین هزینه‌ای می‌تواند از نتایج این تحقیقات در راستای حل چالش‌های مختلف کشور استفاده کند.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان تصریح کرد: اجرای موفق این طرح منوط به همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است که خوشبختانه با آغاز به کار طرح پایش علمی استقبال خوبی از آن بین اعضای هیئت علمی ایجاد شده است.


داوری با بیان اینکه هدفمندی پایان‌نامه‌ها، کمک به حل مشکلات کشور و مبارزه با جعل و تقلب در آثار علمی سه ضلع اصلی اجرای طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: قطعاً اجرای این طرح نظام آموزش عالی کشور را متحول خواهد کرد.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته