دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1397 - 15:41

یک بام و دو هوای نانسی پلوسی

رفتارهای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نشان می‌دهد که وی سناریوهایی مانند "معامله سیاسی با ترامپ" را نسبت به رویکرد "تقابل با ترامپ" در اولویت قرار داده است.
کد خبر : 351242
1.jpg

به گزارش گروه‌ بین‌الملل خبرگزاری آنا، رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا به همراه چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا بارها اقدام ترامپ در تعطیلی دولت فدرال را محکوم کرده و آن را نماد و نشانه‌ای دال بر گروکشی سیاسی وی از شهروندان آمریکایی و احزاب رقیب تلقی کرده‌اند. نانسی پلوسی که به‌تازگی و متعاقب پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان بار دیگر در رأس این مجموعه قرارگرفته است، هم‌اکنون با دغدغه‌های زیادی در تقابل با ترامپ دست‌وپنجه نرم می‌کند. او بسیار زودتر ازآنچه تصور می‌کرد، بر سر تأمین بودجه دیوار مرزی مکزیک با رئیس‌جمهور جنجالی ایالات‌متحده وارد چالش شده است. نانسی پلوسی هم‌اکنون به فکر "مدیریت منازعه با ترامپ" است. این در حالی است که بسیاری از شهروندان آمریکایی و خصوصاً طرفداران حزب دموکرات معتقدند که کنگره به‌جای مدیریت منازعه با ترامپ، باید از تمامی ابزارهای خود جهت مواجهه با کاخ سفید استفاده کند.


اتخاذ سیاست یک بام و دو هوای پلوسی در قبال کاخ سفید، می‌تواند در آینده به ضرر حزب متبوع وی، یعنی حزب دموکرات، تمام شود. نانسی پلوسی از یک‌سو اقدام دونالد ترامپ را در قبال تعطیلی دولت فدرال محکوم می‌کند و از سوی دیگر، با قاطعیت تمام می‌گوید که استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در دستور کار حزب دموکرات قرار ندارد. نانسی پلوسی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در این خصوص اظهار کرده است: «موضوع احداث دیوار مرزی مکزیک و تعطیلی آمریکا با یکدیگر نباید قاعدتاً ارتباطی با یکدیگر داشته باشند. ایجاد ارتباط میان این دو از سوی ترامپ و دولت آمریکا غیرمسئولانه است. درهرحال ما معتقدیم که باید طرفدار اتحاد مردم باشیم. استیضاح ترامپ رویکردی بسیار تفرقه‌آمیز است و ما نباید چنین رویکردی را در پیش بگیریم.»


این اظهارات پلوسی مسبوق به سابقه بوده است! زمانی که پلوسی بین سال‌های 2016 تا 2018 رهبر اقلیت‌های دموکرات در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده بود، با ایده استیضاح ترامپ مخالفت کرده بود. نانسی پلوسی نشان داده است که رویکرد محافظه‌کارانه‌ای در برابر ترامپ دارد. دلیل مخالفت برخی سران دموکرات با ریاست نانسی پلوسی بر مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا نیز همین مسئله بوده است. درهرحال، به نظر می‌رسد پلوسی سناریوهایی مانند "معامله سیاسی با ترامپ" را نسبت به سناریوی "تقابل با ترامپ" در اولویت قرار داده است.


وی این‌گونه استدلال می‌کند که تقابل مستقیم دموکرات‌ها با ترامپ و خصوصاً استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا منجر به خشم برخی اقشار مردم از دموکرات‌ها شده و آن‌ها را نسبت به ایجاد خلل در معادلات سیاسی و اجتماعی آمریکا متهم خواهد کرد. بااین‌حال به نظر می‌رسد برخی دموکرات‌ها عقیده پلوسی را قبول ندارند! افرادی مانند برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت معتقدند که ترامپ اساساً به لحاظ سیاسی قابل معامله نیست. آن‌ها معتقدند هرگونه مصالحه دموکرات‌ها با ترامپ، نتیجه بدی برای آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به همراه خواهد داشت.


درهرحال، مواضع اخیر نانسی پلوسی به‌مانند مواضع قبلی وی نشان می‌دهد که وی "انتقاد نرم از ترامپ" را در دستور کار قرار داده است. این در شرایطی است که ترامپ به دموکرات‌ها اولتیماتوم سختی در خصوص تعطیلی دولت فدرال داده است. رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا صراحتاً اعلام کرده است که در صورت عدم عقب‌نشینی دموکرات‌ها در برابر وی (بر سر بودجه احداث دیوار در مرز مکزیک) حاضر است دولت را ماه‌ها و حتی سال‌ها تعطیل کند! بدون شک اگر پلوسی و همراهانش در این معادله تسلیم‌شده و بازی را به ترامپ واگذار کنند، وی در نخستین آزمون خود در نزد مخالفان ترامپ و طرفداران حزب دموکرات مردود خواهد شد!


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته