پردیس ملت برای استقرار اهالی رسانه در جشنواره فجر مناسب نیست
به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سید رضا منتظری اظهار کرد: طی سالهای اخیر تصمیمات غیرکارشناسی صورت گرفته در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث اعتراضات و انتقادات متعدد اهالی سینما و رسانه شده است.
اعتراض به موضوعهایی همانند کوچک و خنثیسازی جشنواره، جداسازی بخشهای ملی و جهانی، تغییر مکان برگزاری جشنواره، جداسازی اهالی رسانه و سینما، حذف و اضافه کردن سلیقهای بخشهای این رویداد و ... که هیچ گاه پاسخی در خور از سوی مدیران سینمایی در بر نداشته است.
دبیر تحریریه خبرگزاری سینما پرس افزود: یکی از اشتباهات بزرگ تاریخی مسئولان سینمای کشور تکه پاره کردن جشنواره بینالمللی سابق فیلم فجر است؛ این اتفاق فاجعه بار که بدون هیچ منطق و اصول کارشناسی صورت گرفت عمدتاً حاصل اختلافها و نظرهای برخی از مدیران سینما بود. متأسفانه با وجود آن که تعداد کثیری از اهالی رسانه به همراه شورای مرکزی کانون کارگردانان، شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، اتحادیه تهیهکنندگان و... خواستار ادغام مجدد جشنوارههای ملی و جهانی با یکدیگر بودند هنوز هیچ اقدام مثبتی از سوی مسئولان برای این مهم روی نداده و ما همچنان شاهد این اتفاق نادرست در سینمای کشورمان هستیم. نکته تأملبرانگیز این اتفاق آن است که مدیران سینمایی طی سالهای اخیر مرتب میگویند بودجه نداریم اما با برگزاری دو جشنواره به اسم فیلم فجر پولهای کلانی حیف و میل میشود!
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بیان کرد: اما اگر بخواهیم کمی نزدیکتر را رصد کنیم و بخشی از مشکلات اهالی رسانه در جشنواره سال گذشته را مرور کنیم باز هم شاهد خواهیم بود که مشکلات بسیارند! بیتردید یکی از بزرگترین مشکلات جشنواره فیلم فجر در سال گذشته تخصیص پردیس سینمایی ملت به عنوان محل استقرار اهالی رسانه بود.
وی افزود:در جشنواره سی و ششم امکانات اندک پردیس سینمایی ملت مشکلات بسیار زیادی را برای اهالی رسانه پدید آورد؛ از قطعی مکرر اینترنت گرفته تا قطع برق هنگام نشستهای رسانهای؛ از کمبود پارکینگ گرفته تا سالنهای کوچکی که در بعضی سانسها به دلیل پر شدن ظرفیت، جایی برای نشستن نداشتند. از سوی دیگر عدم دسترسی این سینما به وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو و اتوبوس و واقع شدن این مکان در مجاورت یکی از بزرگراههای پرترافیک مشکلات دسترسی اهالی رسانه را دو چندان کرده بود.
منتظری گفت: از طرف دیگر جداسازی اهالی رسانه از هنرمندان و تخصیص پردیس سینمایی باغ کتاب به سینماگران باعث شده بود تا بسیاری از اهالی رسانه به آنها دسترسی نداشته باشند و در جریان پوشش خبری خلل جدی ایجاد شود. اتفاقی که قطعاً نه به نفع جشنواره بود و نه به نفع اهالی رسانه و سینماگران!
وی افزود: همچنین حضور پرشمار عکاسان اینستاگرامی و گردانندگان کانالهای زرد تلگرامی هم مشکلی جدی به مشکلات اهالی رسانه افزوده بود به علاوه آنکه مکانی بسیار پرت و کوچک با چند کامپیوتر معدود برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود. همه این اتفاقات دست در دست هم داده بود تا اکثریت اهالی رسانه دل خوشی از این مکان نداشته باشند و در یادداشتها و گزارشهای خود این مطالبه را از مسئولان داشته باشند که آنها را به برج میلاد بازگردانده یا سینمایی با امکانات مناسب در اختیارشان بگذارند.
این منتقد سینمایی ادامه داد: چندی پیش، دهها دبیر فرهنگی و فعال رسانهای از رسانه های فرهنگی، هنری و سینماییکشور با دیدگاههای سیاسی و عقیدتی مختلف،در بیانیهای از مدیران جشنواره خواستند تا مانع از حضور شبه رسانههای تلگرامی و اینستاگرامی در کاخ جشنواره شوند. در این بیانیه تأکید شده بود برخی سایتهایی که صرفاً به انتشار مطالب کپی و یا زردنویسیهای حاشیهدار میپردازند و یا صرفاً در ایام منتهی به جشنواره شروع به فعالیت میکنند در مکانی غیر از کاخ رسانهها به تماشای آثار جشنواره بنشینند.
وی افزود: این همافزایی بیسابقه رسانههای فرهنگی و هنری که هدف اصلی و نهایی آن حرکت در مسیر قانون مداری بوده میتواند نقطه عطفی در تاریخ سینمای کشور باشد. امید است مسئولان جشنواره سی و هفتم با عنایت به درخواست اهالی رسانه تدبیری جدی بیندیشند تا دیگر در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شاهد چنین مشکلاتی در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر انقلاب نباشیم.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/