دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طادی در گفتگو با آنا:

تاریخ را آن گونه که بوده بگوییم نه جوری که خانواده هاشمی می‌خواهد

کارگردان مستند «هاشمی زنده است» معتقد است که باید تاریخ را آن گونه که بوده بگوییم نه جوری که خانواده هاشمی می‌خواهد.
کد خبر : 350981
IMG_2294.JPG

علی طادی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره ساختار مستند «هاشمی زنده است» گفت: سعی کردیم وقایع را به صورت داستان روایت کینم که برای بیننده خسته‌کننده نباشد. سال 95 موضوع طرح بحث شد و شهریور 95 رسماً کار را شروع کردیم که متأسفانه آقای هاشمی دی ماه همان سال فوت کردند.


وی در پاسخ به چگونگی ساخت این مستند گفت: ما زمانی که کار را شروع کردیم آقای هاشمی در قید حیات بودند و دیدیم اگر بخواهیم با مصاحبه کار را روایت کنیم حتماً خود آقای هاشمی باید جزء مصاحبه‌‌شونده‌ها باشد ولی می‌دانستیم که اطرافیان آقای هاشمی بفهمند کار انتقادی هست از مصاحبه جلوگیری می‌کنند از طرفی هم نمی‌خواستیم با دروغ و کلک بگوییم که این کار 100 درصد به نفع آقای هاشمی است و بعداً صحبت‌ها را تقطیع کنیم، از همین رو کلاً از روایت با مصاحبه منصرف شدیم چون جالب نیست که زندگی سیاسی شخصی که در قید حیات هست را با مصاحبه روایت کنیم ولی خود آن جزء مصاحبه‌ شونده‌ها نباشد، به همین دلیل ابزار روایت کار را صرفا آرشیو انتخاب کردیم، حتی بعد از فوت ایشان هم باز به فکر مصاحبه افتادیم، ولی افرادی که می‌توانند درباره آقای هاشمی حرف‌های جدی بزنند در سمت‌هایی هستند که مصاحبه نمی‌کنند و از طرفی دیگر یک فضای عاطفی خاصی بعد فوتشان به وجود آمده بود که کمتر کسی حاضر به مصاحبه در نقد آقای هاشمی می‌شد.


کارگردان مستند «هاشمی زنده است» در پاسخ به ارتباط نام این مستند به جمله حضرت امام (ره) درباره مرحوم هاشمی گفت: به خاطر جمله امام نبود، البته که خانواده مرحوم هاشمی می‌خواهند که به جمله امام نسبت داده شود، اسم کار را «هاشمی زنده است» انتخاب کردیم چون آقای هاشمی از لحاظ جسمی فوت کرده‌اند ولی اندیشه ایشان در شئون مدیریتی، اقتصادی و فرهنگ برخی مسئولین کشور به شکل جدی زنده، پویا و فعال است، در مورد جمله امام خمینی (ره) این را هم باید افزود که امام خمینی (ره) فرمودند: ملاک حال فعلی افراد است. زندگی آقای هاشمی فراز و نشیب‌های بسیاری دارد از مبارزات مسلحانه قبل انقلاب، میکونوس، الجزایر، انتخاب منتظری، مک‌فارلین، قتل‌های زنجیره‌ای تا تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی که هر کدام از این موارد پتانسیل یک مستند بلند را دارد.


وی ادامه داد: خیلی حرف‌ها گفته نشده به دلیل محدودیت زمانی در مستند و سیاه‌نمایی که اتفاق می‌افتاد، ولی همین مقدار نقد هم که در کار است خانواده هاشمی بر نمی‌تابند.


کارگردان «مستند هاشمی زنده است» بیان کرد: آقای یاسر هاشمی می‌گوید در مستند دورغ‌های بسیار گفته شده؛ خب چرا نمی‌آیند مناظره، در جواب نامه‌ای که به بنده نوشتند ایشان را به مناظره در حضور تمام رسانه‌ها دعوت کردیم ولی جوابی از ایشان دریافت نشد. از طرف دیگر هم آقای محمد هاشمی گفتند یقین دارند که مستند هاشمی زنده است کار نفوذی‌های انگلیس است یا به دروغ گفتند 3 میلیارد تومان خرج این مستند شده است، البته فکر می‌کنم به ایشان گران فروختند که همچنین برآوردهای نجومی نسبت به یک کار آرشیوی دارند و درباره نفوذی انگلیس باید گفت که مردم وقایع سال 88 و رفت آمد فرزندان برخی مسئولین را به انگلستان و کشورهای عربی فراموش نمی‌کنند.


طادی درباره هزینه این مستند گفت: هزینه این مستند را باید از سفیر فیلم پرسید ولی بنده تا جایی که اطلاع دارم، سفیر مستند‌هایی را که می‌سازد از یک طرف در دانشگاه‌ها اکران می‌کند و از طرف دیگر با فروش اینترنتی هزینه مستند‌هایش را در می‌آورد، البته برخی از کارهایش را هم به صدا و سیما می‌فروشد. کسانی که در حوزه مستند فعالیت می‌کنند می‌دانند که مستند آن هم به صورت آرشیوی هزینه عجیب و غریبی ندارد و رقم‌های 3 میلیارد یا رقمی که روزنامه همشهری زدند 20 میلیارد از برآورد هزینه خیلی از کارهای سینمایی هم بیشتر است، چه برسد هزینه ساخت مستند آن هم آرشیوی، اما آنها رسانه دارند و هرچه بگویند چه درست باشد و چه غلط همه جا سریع تیتر می‌شود چون قدرت دارند و با یک اشاره انبوه روزنامه و سایت‌های خبری برایشان به خط می‌شوند ولی ما چنین قدرتی را نداریم و حرفمان به جایی نمی‌رسد، باز هم می‌گویم آماده‌ایم با آقای یاسر هاشمی در حضور همه رسانه‌ها مناظره کنیم و امیدواریم نگاه بالا به پایین و بدگوی یک سویه را کنار بگذارند و بیایند رو در رو در حضور همه رسانه مستند را نقد کنند و ما هم مستندات کار را نشان دهیم.


طادی درباره ادعا‌هایی بر عدم وجود استخر فرح گفت: ما نگفتیم استخر فرح، گفتیم استخری که در کاخ فرح ساخته شده بود، این نکته جالبی است که خانواده هاشمی بعد از دو سال که از فوت آقای هاشمی می‌گذرد این مطلب را تکذیب کرده‌اند، استخر در ملکی بوده متعلق به لیلا امامی همسر هویدا که در دهه 70 آنجا را استخر می‌کنند. مسئله ما این نیست که استخر در کاخ فرح بوده یا لیلا امامی همسر هویدا، مسئله این است که چرا مسئولین کشور برای خودشان استخر شخصی می‌سازند و در بهترین نقاط تهران زندگی می‌کنند وقتی شخصی مثل آقای هاشمی، سردار سازندگی، استوانه انقلاب، استخر شخصی در بهترین نقطه تهران که در زعفرانیه است می‌سازد چه انتظاری می‌رود از دیگر مسئولین کشور که زیر دست ایشان بوده‌اند، خب وقتی ایشان این‌جوری است آنها چندین و چند برابر لوکس‌تر زندگی می‌کنند.


طادی بیان کرد: باید تاریخ را آنگونه که بوده بگوییم نه آنطور که خانواده هاشمی می‌خواهد. همه وقایعی که گفتیم از منابع مکتوب و از کتاب‌های خاطرات آقای هاشمی یا خطبه نمازجمعه‌شان است، نمی‌دانم روزی که از چند نفر مصاحبه گرفته شود و آنها خاطره‌های جدید بگویند چه می‌کنند.


وی درباره اکران مستند اظهار کرد: از دانشگاه‌ها می‌خواهم اجازه بدهند دانشجوها مستند را ببینند، در دانشگاه‌ها مرتب به این مستند مجوز پخش نمی‌دهند و از طرف دیگر اکران را لغو می‌کنند. اجازه بدهند دانشجوها کار را ببینند. دانشجوها فقط برای زمان انتخابات نیستند، حق دانشجو دانستند است و خودش باید تصمیم بگیرد. اینکه پخش مستند به بهانه‌های گوناگون در دانشگاه جلوگیری می‌شود، دردی را از آنها دوا نخواهد کرد.خدا را شکر کار ما به هر حال دیده می‌شود.


طادی در پایان در مورد نمایش مستند «هاشمی زنده است» در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کاملاً آماده‌ایم تا دانشجویان با پرسش و پاسخ کار را نقد کنند. در صورت درخواست برای اکران در دانشگاه آزاد اسلامی، آمادگی کامل را داریم.


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

برچسب ها: هاشمی رفسنجانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته