دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1394 - 09:45

دیدار رهبران عرب با رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو

سه رهبر عرب پرونده‌های مربوط به موضوعات مهم خاورمیانه را به امید یافتن راه‌حلی برای آنها با خود به مسکو می‌برند. روز گذشته (دوشنبه) پادشاه اردن و ولیعهد ابوظبی وارد روسیه شدند و قرار است که امروز سه‌شنبه رئیس‌جمهوری مصر نیز به آنان بپیوندد.
کد خبر : 35096

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه خبری «العربیه» گزارش کرد: گرچه دلیل مستقیم این دیدارها بازدید از نمایشگاه هوایی نظامی و غیرنظامی «ماکس 2015» اعلام شده است، ولی آنگونه که گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد، زمینه گفت‌وگوهایی استراتژیک مهیا شده است و روسیه تلاش می‌کند پرونده‌های منطقه‌ای مربوط به مسکو و تهران را بررسی کند.


بر اساس این گزارش، منابع رسانه‌ای گفتند: در این دیدارها پرونده‌های سوریه و یمن بر روی میز مذاکره بررسی خواهد شد و مسکو در این باره به‌طور ضمنی به نمایندگی از تهران نیز سخن خواهد گفت.


همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه درصدد است تا پرونده روابط ایران و اعراب را با استناد به این فرضیه روس‌ها که کلید بسیاری از بحران‌های خاورمیانه در گشودن صفحه جدیدی از روابط میان کشورهای عربی و ایران نهفته است، مطرح کند.


در مقابل طرف‌های عربی چندان آماده شرط‌‌بندی بر سر موفقیت تلاش‌های روسیه برای بهبود روابط با ایران نیستند، هرچند اگر مخالفتی هم نشان ندهند، این پرونده‌ها همچنان پیچیده باقی می‌ماند.


در این راستا روسیه پیشنهاد ایجاد «پیمان خلیج‌فارس» برای تضمین امنیت این منطقه با مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران را بار دیگر ارائه خواهد کرد. پیمانی که به‌ویژه در گفت‌وگو با شیخ «محمد بن زاید» با عنوان مبارزه با تروریسم مطرح خواهد شد.


پرونده‌های سوریه و یمن، خود را به‌ویژه بر دیدار «عبدالله دوم» و «ولادمیر پوتین» تحمیل خواهند کرد. این دو رهبر دارای روابط شخصی دوستانه‌ و برجسته‌ای هستند از این‌رو پادشاه اردن تلاش خواهد کرد تا از این رابطه برای تاثیرگذاری بر موضع مسکو نسبت به برکناری «بشار اسد» در دولت آینده سوریه سود جوید.


رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با «عبدالفتاح سیسی» همتای مصری خود در حاشیه نمایشگاه هوایی «ماکس 2015» دیدار خواهد کرد. دو طرف در این دیدار راه‌های توسعه روابط بازرگانی، سرمایه‌گذاری روسیه در پروژه جدید کانال سوئز و نیز درباره موضوعات سوریه و لیبی گفت‌وگو خواهند کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب