دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چهل سالگی انقلاب/8

واردات از آمریکا در دوران شاه تا قدرت موشکی جهان بعد از انقلاب

ایران قبل از انقلاب اسلامی واردکننده تجهیزات نظامی از آمریکا بود، ولی هم‌اکنون تولید‌کننده انواع موشک و سلاح نظامی است.
کد خبر : 350757
2830389.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، ایران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد که باید تمام دستاوردهای که در این مدت توسط مردم و نظام اسلامی محقق شده است، برای مردم ایران بازگو شود. به همین علت با توجه به بلوغ بیان برخی از نکات در تاریخ انقلاب اسلامی و مقایسه سال‌های قبل دوران حکومت پهلوی با جمهوری اسلامی بسیار مهم است.


پیشرفت‌های نظامی قبل و بعد از انقلاب اسلامی یکی از مواردی است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مواردی که ایران در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و در اوج تحریم‌های کشورهای غربی و حتی شرقی با آن مواجه بود، تحریم تسلیحاتی علیه کشورمان بود.


قبل از انقلاب اسلامی نزدیک به 40 درصد بودجه کشور به موضوع نظامی و خرید تجهیزات نظامی از کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا اختصاص داشت. در زمان حکومت پهلوی و محمدرضا پهلوی نزدیک به سالی 10 میلیارد دلار از آمریکا تسلیحات خریداری شد و تمام این تجهیزات در اختیار دولت این کشور قرار داشت و هیچ فناوری بومی برای ایران متصور نمی‌شد و بعد از انقلاب نیز به صورت سیستمی تمام امکانات خود را از ایران خارج می‌کنند.


بعد از انقلاب اسلامی و با ایجاد فناوری‌های بومی  ایران توانست انواع موشک، زیردریایی، ناو، هواپیما و سلاح‌های سبک و سنگین را تولید کند. بر طبق آمار  ایران امروزه هفتمین تولیدکننده موشک و ششمین تولید‌کننده زیردریایی در جهان شناخته می‌شود.


انتهای پیام/4082/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته