دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1397 - 12:49

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های عباس صالحی قانع نشدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع نشدند.
کد خبر : 350662
_MID0013.jpg

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان سؤال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور چست، از پاسخ‌های عباس صالحی قانع نشدند.


شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر در مجلس شورای اسلامی در سؤال از وزیر گفت: اکنون در بساط دست‌فروشان کتاب آثاری وجود دارد که غیرقانونی چاپ شده‌اند اما از ضابطان قضایی و مأموران سد معبر شهرداری برای برخورد با آن‌ها خبری نیست.


وی بیان کرد: وقتی کتاب و آثاری که حاصل زندگی فرهیختگان است به‌صورت غیرقانونی تکثیر می‌شود، کل فرهنگ با این شیوه به سمت نابودی می‌رود.


نادری خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: آیا از وضعیت نشر خبر دارید، آیا می‌دانید آثار غیرقانونی در بساط دست‌فروشان کتاب به فروش می‌رسد، آیا خبر دارید در تهران و خیابان انقلاب به‌صورت قاچاق آثار ادبی چاپ می‌شوند.


وی با بیان اینکه آثار ممنوعه توسط برخی افراد به‌صورت غیرقانونی چاپ می‌شود، ادامه داد: نکته اینجاست که این آثار با نصف قیمت به فروش می‌رسند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی ناشران در جراید آگهی می‌دهند تا مردم آثاری را که از آن‌ها به‌صورت غیرقانونی چاپ شده گزارش کنند؛ اما در این شرایط دستگاه‌های ناظر و مسئول اقدامی انجام نمی‌دهند و ناشران خود شروع به فعالیت کرده‌اند.


این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به انتشار کتاب‌هایی همچون 4 اثر فلورانس و جوجو مویز گفت: این کتاب‌های پرفروش بدون اجازه ناشران اصلی آن‌ها منتشر و به فروش می‌رسد. همچنین کتاب «ملت عشق» که کتاب پرفروشی بوده به نام همان ناشر ولی توسط دیگران منتشر شده است.


وی افزود: برخی کتاب‌ها که مجوز انتشار آن‌ها لغو شده همچنان منتشر می‌شود، در این شرایط از وزارت فرهنگ به‌عنوان پاسدار فرهنگ ایران خبری نیست.


نادری بیان کرد: ازآنجایی‌که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه‌های خود در خصوص حمایت از حق ناشران را بیان کرد، چطور است وزیر فرهنگ افغانستان به دغدغه وزارت فرهنگ و ناشران ما رسیدگی کند؟


وی افزود: بها دادن به انتشاراتی که دشمن گفتمان انقلاب هستند، محل سؤال است. متأسفانه سیاست میانه‌گیری بین گفتمان انقلاب و مخالفان انقلاب از سوی وزارت فرهنگ دنبال می‌شود. همچنین تصمیمات خنثی در حوزه نشر آزاردهنده شده است.


نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماهنامه‌ها، گاهنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها شرایط سختی را به لحاظ کاغذ پشت سر می‌گذارند، گفت: تمام توجه وزارت فرهنگ به روزنامه‌ها است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واردات کاغذ باید توسط نهادهای مشخص انجام شود نه اینکه دلال‌ها واردات کاغذ را انجام دهند.


نادری با بیان اینکه معاندین نظام در مناطق مرزی فعالانه‌تر رفتار می‌کنند و برای جذب افراد تلاش می‌کنند، گفت: حتی اگر یک جوان در مرز ناآگاه باشد، منجر به بحران می‌شود، لذا وزارت فرهنگ باید توجه ویژه‌ای به مناطق مرزی داشته باشد. متأسفانه اکنون وزارت فرهنگ حتی یک جلد کتاب را هم به حوزه انتخابیه من نفرستاده است، درحالی‌که معاندین به تکاپو افتاده‌اند تا افراد را جذب کنند.


وی افزود: ناشران به دلیل بی‌تدبیری وزارت فرهنگ اعلام کردند که امسال در نمایشگاه کتاب شرکت نمی‌کنند.


نماینده مردم اورامانات در مجلس بیان کرد: وزارت فرهنگ به مساجد شیعیان و اهل تسنن، تکایا و معیشت روحانیان اهل تسنن توجهی ندارد و هیچ ردیف بودجه‌ای را نیز برای آن لحاظ نکرده است.


در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال نادری، گفت: قاچاق کتاب از مسائل مهم و اساسی است که در سال‌های اخیر توسعه یافته و بلیه‌ای جدی است که باید با آن برخوردی جدی کرد.


وی از تشکیل کارگروه صیانت از نشر با حضور وزارت ارشاد، اتحادیه‌های صنفی نشر، قوه قضائیه و نیروی انتظامی خبر داد و گفت: در ماه‌های اخیر این کارگروه اقدام به کشف و ضبط یک میلیون کتاب قاچاق کرده‌اند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قاچاق کتاب فرصت‌ها را از مؤلفان و ناشران می‌گیرد و ظرفیت‌های اجتماعی و مالی ناشران را به تاراج می‌برد، افزود: با اقدامات اخیر این کارگروه، امنیت بازار قاچاق نشر از بین رفت و با تشدید مجازات قاچاق کتاب از سوی قوه قضائیه، این جرم به حداقل خواهد رسید.


صالحی همچنین از بررسی طرحی در کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص حفاظت از حقوق مؤلفان خبر داد و خواستار تسریع در روند بررسی این طرح شد.


وی گفت: مجمع شورای حل اختلاف حوزه فرهنگ، هنر و رسانه ان‌شاءالله در ماه آینده ایجاد خواهد شد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید از ناموس فکری جامعه دفاع کنیم، افزود: این امر دغدغه جدی و شخصی من بوده است و از مشکلات مؤلفان و ناشران باخبر هستم.


صالحی اظهار کرد: در چند ماه اخیر اتفاقات خوبی افتاد و یک میلیون کتاب قاچاق از نیمه آبان ماه کشف و ضبط شده و شبکه وسیعی که با فروش کلی و جزئی کتاب، اقدام به فروش قاچاق می‌کردند، منهدم شده است.


وی از تفاهم با استانداران برای اقدامات فرهنگی خبر داد و گفت: افق خلاقیت و حمایت از فرهنگ را بیش از گذشته در استان‌ها متمرکز کردیم و در همین راستا به استان کرمانشاه سفر کردم.


وزیر ارشاد تأکید کرد: اقتضائات و نیازهای فرهنگ و هنر گسترده است و منابع این بخش بسیار محدود است؛ باید مدیریت منابع را در حوزه‌ای قرار دهیم که فضای کشور را بیشتر تحت تأثیر خود قرار دهد.


وی با بیان اینکه به دنبال افزایش دسترسی فرهنگی و هنری هستیم، گفت: خیابان فرهنگ و هنر اخیراً در شهر کاشان افتتاح شد و قصد داریم در شهر یزد و سایر شهرها نیز چنین خیابانی را تأسیس کنیم.


صالحی ادامه داد: حمایت از ۲۰ هزار شغل در حوزه فرهنگ و هنر با ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه، از برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در حوزه کتاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر وزارت ارشاد نظارت می‌کند.


در ادامه شهاب نادری مردم پاوه، اورامانات، جوانرود و ثلاث باباجانی در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع فروش کتاب قاچاق در خیابان انقلاب و در غرب کشور بیداد می‌کند.


وی ادامه داد: نابسامانی بازار کاغذ، ناشران را بلاتکلیف رها کرده است.


نادری با انتقاد از بی‌هدفی وزارت ارشاد از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب گفت: جامعه فرهنگی از شخصیت فرهنگی آقای صالحی انتظار بیشتری داشت.


نماینده مردم پاوه، اورامانات، جوانرود و ثلاث باباجانی در مجلس افزود: نشریات محلی به دلیل حذف یارانه‌ها، اکثراً تعطیل شده‌اند؛ آن تعدادی نیز که باقی مانده‌اند به دلیل مشکلات کاغذ، دچار مشکل شده‌اند.


وی خطاب به وزیر ارشاد گفت: معاندان در اورامانات بهتر از شما کار می‌کنند؛ معاندان در راستای جذب جوانان، برنامه‌ریزی گسترده‌ای دارند.


نادری ادامه داد: بنده در طول سه سال گذشته نتوانستم در شهر اورامانات یک کتابخانه تأسیس کنم.


نماینده مردم پاوه، اورامانات، جوانرود و ثلاث باباجانی در مجلس اظهار داشت: اعلام کنید چه مقدار بودجه فرهنگی برای حوزه اورامانات اختصاص داده‌اید؟ معاندان در حال سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این بخش هستند.


نادری در پایان اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و پاسخ‌های وزیر را به رأی نمایندگان گذاشت و در نتیجه رأی‌گیری عدم اقناع نمایندگان از پاسخ‌های وزیر بود.


انتهای پیام/4034/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته