دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1397 - 05:42

مهندسی خاک و اهمیت آن در کشاورزی و عمران

مهندسی خاک یکی از رشته‌های مهندسی کشاورزی است که به سه زیرشاخه تخصصی علوم خاک، خاک و آب و مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست تقسیم می‌شود.
کد خبر : 350176
soil1203.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مشکلات جامعه امروزی بشر تأمین منابع غذایی برای جمعیت رو به رشد انسان است. از سوی دیگر  رشد روز افزون جمعیت باعث شده است که سرعت ساخت‌وساز مجتمع‌های مسکونی چند طبقه به شدت افزایش پیدا کند. دانش‌آموختگان مهندسی خاک توانایی این را دارند که هر دو مشکل گفته‌شده را حل کنند.


دانشجویان رشته مهندسی خاک طی تحصیل در دانشگاه علاوه‌بر مطالعه ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک، به بررسی رفتارها، مکانیسم، طبقه‌بندی و مصارف کشاورزی و غیرکشاورزی خاک نیز می‎پردازند. اکثر فرصت‌های شغلی در مهندسی خاک با تحقیق، جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تفسیر خاک سروکار دارند.


یکی از کاربردهای مهندسی خاک در تجزیه و تحلیل ساختار و ترکیبات خاک در سایت‌های ساخت‌وساز است. به کمک این علم می‌توان تشخیص داد که‌ آیا خاک مناسب ساخت‌وساز و بهره‌برداری است یا خیر.


متخصصان در حوزه مهندسی خاک می‌توانند در زمینه مشاوره با شرکت‌های فعال در محیط زیست و همکاری با نهادهای دولتی و شهری در پروژه‌های کشاورزی، محیط زیستی و اکولوژیکی مشغول به کار شوند. متخصص تالاب، متخصص آب‌شناسی، متخصص حفاظت از خاک، جنگلبان، متخصص تولید محصولات کشاورزی، متخصص خاک و تکنسین تحقیق از جمله فرصت‌های شغلی در رشته مهندسی خاک محسوب می‌شود.


اهمیت رشته مهندسی خاک در مهندسی عمران


خاک ترکیبی از سنگ، مواد معدنی، آب و هواست. براساس میزان این ترکیبات خاک یک محل با محل دیگر متفاوت است. علاوه‌براین انواع مختلف خاک در ساخت‌وساز به شکل متفاوتی واکنش نشان می‌دهند و نوع خاک مصرفی در ساخت‌وساز تأثیر بسزایی روی طراحی و هزینه‌های ساختمان دارد.


در مهندسی خاک علاوه‌بر تجزیه‌وتحلیل میزان تراکم، رطوبت و محتوای خاک، ظرفیت آن نیز اندازه‌گیری می‌شود تا متخصصان اطمینان حاصل کنند که ساختمان روی خاک ثابت می‌مانند و از جای خود تکان نمی‌خورد.


گرایش‌های مهندسی خاک


 علوم خاک: این گرایش از مهندسی خاک به تولید محصولات کشاورزی و پرورش گیاهان پرداخته می‌شود. مدیریت، حفاظت و احیای خاک از تمرکزهای اصلی در این گرایش محسوب می‌شود. دروس این رشته شامل مدیریت خاک، آب یا منطقه، تولید و محافظت از محصولات کشاورزی، مدیریت و اقتصاد مزرعه، ریاضی، آمار و علوم کامپیوتری می‌شود.


مدیریت منابع و محیط زیست: در گرایش مدیریت منابع و محیط زیست مهندسی خاک تمرکز اصلی روی مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست است. مدیریت زیست محیطی، برنامه‌ریزی شهری و دفع زباله از جمله فرصت‌های شغلی در این گرایش هستند. مفاهیم اقتصادی و اجتماعی و جنبه‌های تکنولوژی مدیریت منابع در این دوره تحصیلی گنجانده شده است. دروس این دوره شامل خاک، آب، حیات وحش، اقتصاد، اکولوژی، زیست‌شناسی گیاهی، تولید محصولات کشاورزی، زمین‌شناسی، منابع اقلیمی، ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر می‌‌شود.


علوم آب و خاک: این گرایش مخصوص دانشجویان مهندسی خاک است که به حرفه مدیریت یا کیفیت‌سنجی آب علاقه دارند. مهندسی خاک و آب، اکولوژی، تولید و حفاظت از محصولات کشاورزی، ریاضی، آمار و علوم کامپیوتری از جمله دروس موردنیاز در این رشته هستند.


مهندسی خاک در چه دانشگاه‌هایی ارائه می‌شود؟


دانشگاه لینکن در نیوزلند، دانشگاه وسترن استرالیا، دانشگاه ویرجینیا تک در آمریکا دانشگاه ماسی در نیوزلند، دانشگاه بنگور در انگلستان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا، دانشگاه آبردین در انگلستان، دانشگاه تگزاس تک در آمریکا، دانشگاه وایومینگ در آمریکا، دانشگاه ادینبورگ در انگلستان، دانشگاه تنسی در آمریکا، دانشگاه پوترا مالزی، دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا، دانشگاه ژجیانگ در چین و دانشگاه وریج بروکسل در بلژیک از جمله دانشگاه‌هایی هستند که دوره‌های تحصیلی مهندسی خاک را در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می‌دهند.


انتهای پیام/4021/ 4122/


 


 


انتهای پیام/

برچسب ها: خاک مهندسی عمران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته