دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1394 - 14:39

رونمایی از کتاب راهنمای فوریت‌های محیط‌زیستی توسط سازمان ملل

کتاب راهنمای فوریت‌های محیط‌زیستی از سوی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (یونپ)، به منظور کمک به کشورها برای کاهش هزینه‌های محیط‌زیستی، بهداشتی و اقتصادی ناشی از بلایا از طریق آماده‌سازی و آگاهی‌رسانی جوامع نسبت به خطرات آن، رونمایی شد.
کد خبر : 35001

به گزارش گروه اجتماعی آنا، با توجه به روند رو به رشد صنعتی شدن و تغییرات آب و هوا و همچنین تهدید بیشتر جوامع بیشتر و بیشتر از بلایا، در هفته‌ای که گذشت کتاب راهنمایی از سوی برنامه محیط‌زیست ملل متحد (یونپ)، به منظور کمک به کشورها برای کاهش هزینه‌های محیط‌زیستی، بهداشتی و اقتصادی ناشی از بلایا از طریق آماده‌سازی و آگاهی‌رسانی جوامع نسبت به خطرات آن، رونمایی شد.


این کتاب نسخه دوم به روز رسانی شده از کتاب راهنمای APELL (برنامه‌ای برای آگاهی‌رسانی و آماده‌سازی جوامع در برابرفوریت‌های محیط‌زیستی) است. APELL، فرآیندی برای بهبود آگاهی جوامع و آمادگی برای مقابله با فوریت‌های محیط‌زیستی و خطرات فناوری است که نسخه اول آن در سال 1998 چاپ شد و با گذشت نزدیک به سه دهه با در نظرگیری اقدامات بیش از 30 کشور در این مدت، نسخه دوم آن چاپ شد.


برنامه آگاهی‌رسانی و آماده‌سازی برای فوریت‌ها در سطح محلی (APELL)، در پاسخ به شماری از حوادث مخرب صنعتی مانند بوپال، مکزیکوزیستی یا بازل در سال 1986 رونمایی شد.


حوادث صنعتی و بلایای طبیعی اخیر مانند تیانجین، فوکوشیما یا فیلیپین، نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی و توسعه سیاست‌های مدیریتی ریسک و فوریت‌ها، فرآیند APELL هنوز ضرورتی برای اجراست، نسخه به روز شده از کتاب راهنمای APELL، دستورالعملی را تهیه کرده که به جوامع در حفظ زندگی و سلامت، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست کمک می‌کند.


چارچوب کاهش خطر بلایا، در مارس 2015 به منظور پاسخ جوامع بین‌المللی به این چالش به روزرسانی شد. نسخه جدید APELL، که توسط یونپ رونمایی شده نقش مهمی را در کمک به روند پاسخگویی و کاهش خطر، به سه گروه از ذینفعان کلیدی – صنعت، مقامات دولتی و رهبران - ارایه می‌کند.


شیوه کار APELL که با مشارکت بیش از30 کشور که طی 30 سال گذشته اجرا شده است، بالابردن سطح آگاهی، برقراری ارتباط و آموزش جوامع و بهبود برنامه‌های آمادگی فوری در برابر بلایا را هدف قرار داده است.


فرآیند APELL متشکل از پنج مرحله با هدف" تعامل با ذینفعان، درک حوادث و خطرات در یک جامعه خاص ،توسعه، اجرا و حفظ آمادگی" است، کتاب تجدید نظر شده با بیان نمونه‌هایی از اقدامات موفق کشورها در این خصوص نیز همراه شده است.


گفتنی است، یونپ یک سری نشست‌های آموزش محور، با هدف افزایش شبکه APELL در جهان سازماندهی کرده است که اولین آن با همکاری مرکز آسیایی آمادگی به هنگام وقوع بلایا در بانکوک برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته