دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1397 - 17:00
کارشناسان برجسته غرب آسیا:

معامله قرن زاییده تخیلات ترامپ است/ هشدار توطئه اتاق فکر دشمن

کارشناسان جهان اسلام معامله قرن را زاییده تخیلات رئیس جمهور آمریکا عنوان کردند و درباره توطئه اتاق فکر دشمن هشدار دادند.
کد خبر : 349777

به گزارش خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز در دیدار برخی از نویسندگان و پژوهشگران مصری آب پاکی را روی دست برخی طرف‌های منطقه‌ای که همچنان به معامله‌ای آمریکایی-صهیونیستی در منطقه چشم امید دارند ریخت و گفت که معامله قرن پایان یافته است و بعداز به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، چیزی برای مذاکره وجود ندارد.


وی حتی نقبی به برخی تلاش‌های ناکام آمریکا برای معامله و ارتباط با فلسطینیان زد و تصریح کرد: «بعداز آنکه مسئولان آمریکایی بر اقدام خود در به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی اصرار کردند، ما هم همه ارتباطات خود را با واشنگتن قطع کردیم و همه مسئولان فلسطینی از برقراری هرگونه ارتباط با مسئولان آمریکایی منع شده‌اند». 


«عباس» تأکید کرد که حل موضوع فلسطین تنها با سه شیوه سیاسی، امنیتی و اقتصادی امکان‌پذیر است و هیچ راه حل دیگری ندارد.


«عدنان غفور»، تحلیلگر یمنی درباره این موضوع گفت: «معامله قرن نتیجه‌ای عملی برای یک‌ سری تلاش‌های آمریکایی - صهیونیستی است که از آن هیچ متن مکتوبی وجود ندارد و تنها یک فرضیه در نزد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است».


وی با بیان اینکه معامله قرن را می‌توان پایانی بر توافق «سایکس‌ -پیکو» دانست، افزود: «هدف از این‌گونه توافقات محو موضوع فلسطین و اخلاق است و می‌تواند به گسترش دامنه یهودی‌سازی بیفزاید. متأسفانه کشورهای عربی و اسلامی بر یک‌ سری موضوعات حاشیه‌ای متمرکز شده و رسانه‌ها از پوشش موضوعات اصلی بازمانده‌اند. فشارهای اعتقادی بر رسانه‌های عربی و اسلامی باعث شده است تا آنها به موضوعات اصلی جهان اسلام توجه ویژه‌ای نداشته باشند و توجه خود را بیشتر معطوف موضوعات داخلی کرده‌اند».


این تحلیلگر یمنی تصریح کرد: «برای پرداختن به موضوع فلسطین باید نقش نهادها و مؤسسات بین‌المللی پررنگ‌تر شود و این نهادها حرف خود را با لابی‌هایی که در سطح کشورهای منطقه دارند، به کرسی بنشانند».


«حسن عزالدین»، مسئول روابط عربی حزب‌الله لبنان نیز چنین اعتقادی دارد و با بیان اینکه هیچ سند رسمی از معامله قرن وجود ندارد و این توافق در یک سازمان رسمی و در یک پروسه اداری تنظیم نشده است و یک‌طرفه به شمار می‌رود، گفت: «معامله قرن درواقع طرحی زاییده تخیلات رئیس جمهور آمریکاست؛ همان کسی که بودجه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را محدود و قطع کرد؛ سازمانی که یک نهاد رسمی بین‌المللی و قانونی برای حمایت و کمک به آوارگان فلسطینی به شمار می‌رود تا آنها بتوانند به سرزمین خود بازگردند».


حسن عزالدینوی افزود: «این توطئه نشان داد که آمریکا خواهان قطع کمک‌های مادی و محدود کردن جریان مقاومت است. ولی ما در محور مقاومت معتقدیم که هیچ‌کس حق ندارد مسلمانی را زیردست خود تصور کند. ما بر این باوریم که همه اقدامات دولت آمریکا در راستای فراهم کردن زمینه‌ها برای شدت بخشیدن به رنج ملت فلسطین است تا اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی خود را با اقدامات و عملیات‌های جهادگرانه در یک‌ راستا قرار دهند و در رسانه‌های داخلی آمریکا خود را دوست ملت فلسطین جا بزنند. همه اقشار فلسطینی مخالفت خود را با هرگونه اقدامی علیه قدس اعلام کرده‌اند».


به گزارش آنا، شتابزدگی و اشتیاق برخی از کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و شانه خالی کردن بیشتر کشورهای عربی از حمایت از فلسطین موضوع مقاومت فلسطین را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، مشکلاتی که بنا به تعبیر «خالد البطش»، از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای آنها جز رویارویی مستقیم با دشمن هم با اسلحه و هم با حضور مسالمت‌آمیز مردم در صحنه چاره‌ای باقی نگذاشته است. آنها به‌صراحت مخالفت خود را با اجرای معامله قرن، انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس و ادامه محاصره ظالمانه علیه نوار غزه اعلام کرده‌اند.


عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به اندازه‌ای غیر قابل فهم است که «خلیل الحیّه»، عضو دفتر سیاسی حماس در سخنانی از آن به‌مثابه خنجری از پشت به فلسطین یاد کرد و گفت که رژیم اشغالگر قدس باید به تفاهمات حاصل‌شده درباره رفع محاصره غزه که با میانجیگری و نظارت مصر به دست آمد، پایبند باشد.


از سوی دیگر حفظ وحدت و برادری می‌تواند نقش تأثیرگذاری بر جهت‌دهی جریان‌های اسلامی داشته باشد و می‌تواند بیداری اسلامی را به یک موضوع مهم برای جهان اسلام تبدیل کند. ما در برهه‌ای از زمان قرار داریم که باید بر موضوعات حساسی که در اطرافمان می‌گذرد، توجه داشته باشیم که یکی از این موضوعات، صف‌آرایی‌هایی است که سرنوشت مسلمانان را تغییر می‌دهد.


«محمد محقق»، معاون دوم اجرایی افغانستان درباره این موضوع گفت: «در چند وقت اخیر مشاهده کردیم که کشورهای عربی آغوش خود را به‌طور آشکار برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گشوده‌اند. این درحالی است که پیشتر همه این کشورها در برابر سرنوشت فلسطین حساس بودند و حتی اعتراف می‌کردند که رژیم صهیونیستی دشمن آنهاست و این موضوع معیاری برای تشخیص حق از باطل تلقی می‌شد. با وجود این، در یک سال اخیر صف‌آرایی‌ها تغییر کرد و موضوع عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم مرتجع صهیونیستی به وجود آمد و حتی برخی از کشورهای اسلامی روابط با رژیم صهیونیستی را به رابطه با دیگر کشورهای اسلامی ترجیح دادند».


محمد محققوی با هشدار درباره اینکه این رویکرد نوعی شکست فکری جهان اسلام محسوب می‌شود، افزود: «هر حرکت مشکوکی که در جهان اسلام مشاهده می‌کنید، نشئت‌گرفته از طراحی‌های اتاق فکر دشمن است. باید با چشمان باز و دقیق بدانیم دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تفرقه در میان ما هستند و می‌خواهند دوست و دشمن را به جان یکدیگر بیندازند.


«شیخ علی یاسین»، رئیس انجمن علمای صور لبنان دراین‌باره گفت: «آمریکا و اسرائیل در لبنان جنگ فرقه‌ای به‌ وجود آوردند تا بتوانند کشورهای عربی و فلسطین را از هم جدا کنند. ناپدید شدن امام موسی صدر به‌دلیل مخالفت وی با این طرح بود. غرب می‌خواست رژیم شاه را حفظ کند و خودش آقای جهان باشد، ولی ایران مقابلش ایستاد و همه توطئه‌های آنها را بر هم زد؛ حال باید از گذشته درس گرفت».


شیخ علی یاسینوی تصریح کرد: «نخستین شکستی که ارتش رژیم اشغالگر قدس با آن مواجه شد، به‌دلیل مقاومت حزب‌الله لبنان بود؛ لذا آنها وارد جنگ با مقاومت اسلامی شدند و مقاومت در 2006 توانست با آنها و بعد با تکفیری‌ها مقابله کند و در همه اینها جای حمایت‌های ایران مشاهده می‌شود».


رئیس انجمن علمای صور لبنان در پایان گفت: «آنها قصد داشتند جریان تکفیری را در منطقه حکمفرما کنند ولی شکست خوردند؛ اسلام ناب محمدی درنهایت با مقاومت در منطقه پیروز خواهد شد».


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته