دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1394 - 11:22
معاون بهداشت وزیر بهداشت:

94 مرکز سلامت جامعه در حاشیه شهرها راه اندازی شد

قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از راه اندازی 94 مرکز سلامت جامعه برای ارائه خدمات بهداشتی به حاشیه‌نشینان خبر داد.
کد خبر : 34934

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از وزارت بهداشت، ناصر کلانتری افزود: 94 مرکز سلامت جامعه جدید در حاشیه شهرها راه اندازی شده که از این تعداد 79 مرکز برون سپاری شده و بقیه در دست واگذاری است.


وی ادامه داد: اطلاعات دموگرافیک حاصل از سرشماری حاشیه‌نشینان کشور حاکی‌ از آن است که بیش از شش میلیون مرد و نزدیک به سه میلیون زن حاشیه‌نشین در کشور زندگی می‌کنند.


کلانتری گفت: این سرشماری با کمک 1706 مراقب سلامت، 119 پزشک عمومی و دندانپزشک، 166 روانشناس، 166 کارشناس تغذیه، 156 کارشناس بهداشت محیط و 289 نفر سایر رشته‌ها انجام شده است.


رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشتی - درمانی وزارت بهداشت با اشاره به طرح کلی برنامه حاشیه شهرها و در نظر گرفتن 12 هزار و 500 نفر برای هر پایگاه بهداشت و اتصال هر دو تا چهار پایگاه به یک مرکز سلامت جامعه خاطرنشان کرد: در این طرح از تجربه موفق بهورز استمداد گرفتیم و هر سه هزار نفر را تحت پوشش یک مراقب یا کاردان سلامت قرار دادیم.


وی غربالگری بیماری‌های غیرواگیر، اجرای برنامه خودمراقبتی توسط سفیران سلامت مدارس، سطح‌بندی خدمات توسط کارشناسان روانشناسی و تغذیه، ارائه خدمات به صورت فعالانه، ارتقای سیستم مدیریتی و نظارتی برنامه و در نظر گرفتن برنامه برای سنین مختلف از نوزادی تا سالمندی را ویژگی‌های برنامه ارتقای سلامت حاشیه‌نشینان اعلام کرد.


کلانتری از مراقبان سلامت خواست خود به سراغ مردم و تهییج مشارکت پذیری آنان بروند، زیرا 10 درصد کار آنان در مراکز و پایگاه‌ها انجام می‌شود و 90 درصد موفقیت برنامه منوط به مراجعه آنان به مردم است.


انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر بهداشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته