دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1394 - 12:06

نیوزویک: تنش میان ایران و اسرائیل افزایش یافته است/ «حزب‌الله» در جولان علیه اسرائیل می‌جنگد

جمعه گذشته نیروهای اسرائیلی دست‌کم چهار فرد مسلح فلسطینی را به این بهانه که با ایران در ارتباط بودند، کشتند. این حادثه در واکنش به پرتاب موشک از مناطق شمالی اسرائیل به اراضی اشغالی رخ داد.
کد خبر : 34896

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هفته‌نامه «نیوزویک» در گزارشی نوشت: یکی از مقام‌های نظامی اسرائیل درباره حادثه حمله به خودروی چهار فرد فلسطینی گفته است که اسرائیل در مواجهه مستقیم با ایران قرار دارد و دامنه این مواجهه تا سوریه ادامه یافته است.


در همین راستا، ارتش اسرائیل اقدام به هدف قرار دادن خودرویی کرد که بنا به ادعای مقام‌های اسرائیلی در آن دست‌کم چهار نیروی وابسته به جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین حضور داشتند. به اعتقاد مقام‌های اسرائیلی این جنبش به‌وسیله ایران حمایت مالی می‌شود تا در نوار غزه و حتی در سوریه به مبارزه با اسرائیل بپردازند.


یک مقام نظامی اسرائیل به هفته‌نامه «نیوزویک» گفته است: ما مدت‌ها بود که بر این واحد فلسطینی نظارت داشتیم و موفق شدیم آن‌ها را در هنگام حرکت با خودرو به سمت اراضی تحت حاکمیت سوریه با حمله‌ای هوایی هدف قرار دهیم. این حمله در مکانی واقع در 10 تا 15 کیلومتری مرزهای اسرائیل با سوریه در ارتفاعات «جولان» صورت گرفت.


این منبع افزود: ما خودرو را هدف قرار دادیم و می‌دانستیم که هر چهار نفر سرنشین آن کشته شدند. این حمله، واکنشی بود به شلیک موشک روز گذشته به «الخلیل»، اقدامی که یقینا با حمایت سپاه قدس ایران انجام شده بود.


این منبع نظامی اسرائیل افزود: ارتش اسرائیل اطلاعات موثقی در اختیار دارد که نشان می‌دهد «سفید آزادی» فرمانده جناح فلسطین سپاه قدس ایران فرمان پرتاب موشک به اسرائیل را صادر کرده بود.


از سوی دیگر مسئولان جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین در نوار غزه مشارکت این جنبش در حمله موشکی به اسرائیل را رد کرد و گفت: فعالیت‌های این جنبش به‌طور کلی بر نوار غزه متمرکز شده ولی مقرهای فرماندهی ویژه جنبش در دمشق پایتخت سوریه است.


این در حالی است که تلویزیون رسمی سوریه ادعای ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن افراد مسلح را تکذیب کرد و اعلام کرده است: نیروهای اسرائیلی خودرویی شهری را هدف قرار دادند که در آن چهار نفر از کسبه بازار «مزحمه» واقع در روستای «اکوم» کشته شدند.








«سید حسن نصرالله» دبیرکل «حزب‌الله» لبنان چند هفته پیش گفته بود که «جولان» جبهه جدید این گروه است و «حزب‌الله» آنجا را همچون جنوب لبنان می‌داند و معتقد است که در این منطقه از سوریه نیز باید به مقابله با اسرائیل برخواست.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اینکه اسرائیل به اقدامات تحریک‌آمیز واکنش نشان می‌دهد و نمی‌خواهد در سوریه تنش ایجاد کند، گفت: ما قصدی برای افزایش تنش در سوریه نداریم ولی سیاست ویژه ما انتقام گرفتن از حملاتی است که علیه یهودیان و در مناطق یهودی‌نشین انجام می‌شود.


از سوی دیگر «ران» معاون رئیس بخش «شام» مرکز مستشاری خطرات ژئو سیاسی تل‌آویو گفته است: تنش در مرزهای اسرائیل با سوریه افزایش یافته است و این به‌دلیل حمایت‌های ایران از برخی گروه‌ها همچون حزب‌الله و شیعیان سوریه است.


وی افزود: با نگاهی به آینده درخواهیم یافت که با ادامه یافتن گسترش نیروهای حزب‌الله در منطقه شاهد فعالیت‌های تحریک‌آمیز دیگری خواهیم بود.


«سید حسن نصرالله» دبیرکل «حزب‌الله» لبنان چند هفته پیش گفته بود که «جولان» جبهه جدید این گروه است و «حزب‌الله» آنجا را همچون جنوب لبنان می‌داند و معتقد است که در این منطقه از سوریه نیز باید به مقابله با اسرائیل برخواست. باوجود این، «نصرالله» خواهان گسترش تنش نیست و آن را عاملی برای گسترش جنگ داخلی می‌داند.


به‌نوشته «نیوزویک»، ایران حامی مالی و سیاسی مهم دمشق از زمان جنگ داخلی در سوریه در سال 2011 به‌شمار می‌رود و آنگونه که خبرگزاری رویترز گزارش کرده است، در سال 2013 ایران به سوریه اعتباری درحدود 3 میلیارد دلار اعطا کرد. علاوه بر این، دمشق در ماه جولای گذشته تسهیلات یک میلیارد دلاری از ایران دریافت کرده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته