دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1397 - 11:32
یک مسئول آموزش‌وپرورش خبر داد:

افزایش سهم بودجه آموزش‌وپرورش نسبت به سایر وزارتخانه‌ها

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌و‌پرورش گفت: امسال سهم بودجه آموزش‌و‌پرورش نسبت به سایر سازمان‌ها بیشترین افزایش را داشته است.
کد خبر : 348575
images.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی الهیار ترکمن صبح امروز در نشستی که در خصوص بودجه آموزش‌و‌پرورش برگزار شد، گفت: منابع عمومی دولت 5.4 درصد رشد داشته و در بین وزارتخانه‌ها آموزش و پرورش بیشترین رشد را داشته است.


وی در ادامه افزود: در سال گذشته سهم آموزش‌وپرورش از منابع بودجه ۱۱.۳ درصد بوده است اما امسال سهم آموزش‌و‌پرورش ۱۳.۴ درصد از منابع عمومی کشور است که افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش اضافه کرد: ۱۳ ردیف اعتبار در بودجه آموزش‌وپرورش داریم که رشد داشته‌اند و باید گفت ردیف اعتبارات آموزش‌و‌پرورش استان‌ها ۲۵ درصد رشد دارد.
وی با اشاره به اینکه تعداد دانش‌آموزان و کارکنان آموزش‌وپرورش ۱۲.۳ میلیون نفر است و تعداد کل کارکنان آموزش‌و‌پرورش ۹۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر است، ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۸ رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق و مزایاست؛ سرانه دانش‌‌آموزی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان،  سرانه ورزشی ۷۶۰۰ تومان و سرانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ۲۵۵ هزار تومان برای جامعه هدف پیش‌بینی شده است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: تبصره‌های مهمی ذیل مواد لایحه بودجه قرار دارد که ساماندهی املاک مازاد، پاداش پایان خدمت بازنشستگان، پیش‌بینی 2 هزار میلیارد برای مناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، ممنوعیت اجرای بخشنامه‌هایی که بار مالی دارند اما بودجه آن‌ها پیش‌بینی نشده است، پیش‌بینی ۱۰۰ میلیارد تومان برای آب و برق و گاز مدارس از محل هدفمندی یارانه، اجازه به استانداران که یارانه سه دهک بالای درآمدی را حذف و از منابع حاصله برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استفاده کنند، اجازه به وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی مدارس، سیاست‌گذاری برای مشارکت دولتی و غیردولتی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، تکالیف دولت برای استقرار بودجه‌ریزی عملیاتی، کاهش ادارات استانی به ۶۲ مورد و تجمیع ادارات زیر 5 هزار دانش‌آموز ادارات آموزش‌وپرورش از جمله تبصره‌های مهم بودجه سال آینده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش به بحث پوشش سالانه ۱۰ درصدی دانش‌آموزان از طریق طرح خرید خدمات آموزشی در لایحه بودجه و سخنان رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور بر اساس اسناد بالادستی به قیمت تمام‌شده برای هر دانش‌آموز اشاره کرده بود و باید گفت دولت بیشترین رشد را به آموزش‌وپرورش داده اما اصلاحات ساختاری در لایحه مورد توجه قرار گرفته و باید از سیاست‌های اتخاذشده استفاده کنیم.
الهیارترکمن خاطرنشان کرد: مناطق دوردستی داریم که معلم به آنجا نمی‌رود و در تأمین نیروی انسانی مشکل داریم، اینجا حق دانش‌آموز نباید پایمال شود. سیستان و بلوچستان از طرح خرید خدمات استفاده کرده و معدل دانش‌آموزان یک منطقه تا ۱.۵ نمره بالا رفته است؛ این طرح هم تحت استانداردها و ضوابط اجرا می‌شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در بسیاری از مناطق و روستاهای پراکنده مناطق صعب‌العبور داریم و می‌خواهیم آموزش را در این مناطق از طریق خرید خدمات انجام دهیم. البته هنوز این بخش در حد لایحه است و باید در مجلس تصویب شود.
الهیارترکمن در ادامه افزود: آموزش‌وپرورش با بدعهدی شرکت‌های طرف قرارداد بیمه تکمیلی روبه‌رو شد و ناگزیر به سمت روش صندوقی رفت و چندسالی با این روش پیش رفت. البته این طرح هم مشکلاتی داشت؛ ماهانه ۲۷ هزار تومان حق بیمه دریافت می‌کردیم و نمی‌توانستیم به‌یکباره به سمت مبالغ بالای پیشنهادشده برویم و به همین علت طرح جدید ارائه شد.
وی ادامه داد: ۱۳ خدمت پرکاربرد در طرح جدید نیز مبنا قرار گرفت که ۹ مورد بدون سقف است. چون رقم حق بیمه سنگین می‌شد.


الهیار به سرانه غذایی دانش‌آموزان شبانه‌روزی که روزانه ۳۵۰۰ تومان است، اشاره کرد و  ادامه داد: تنها سرانه پایین را در این بخش داریم که امیدواریم این میزان افزایش یابد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۲۷۱ هزار نوآموز در مناطق دوزبانه داریم، اظهار کرد: ۷۴ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش این کودکان اختصاص دادیم و ردیف کیفیت‌بخشی نیز به ۲۹۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.


 


معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه خاطرنشان کرد: امسال در بودجه آموزش‌وپرورش بیش از
۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیداکرده است این در حالی است که تخصیص اعتبار سال ۹۶ و ۹۷ هنوز انجام‌نشده است.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص افزایش درآمد مدارس گفت: به دنبال بنگاه‌داری در مدارس نیستیم و هیچ مدرسه‌ای برای ایجاد درامد فعالیت خاصی انجام نمی‌دهد. بر اساس قوانین آموزش‌وپرورش درآمدهای مدارس در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دانش آموزان و اجاره برخی از مکان‌های بلااستفاده صورت می‌گیرد.


الهیار ترکمن به بحث املاک مازاد آموزش‌وپرورش نیز اشاره‌کرده و ادامه داد: آموزش‌وپرورش در بحث ساماندهی مراکز اقدام می‌کند. بر اساس قانون می‌توان این مراکز را تنها اجاره و تغییر کاربری داد اما درصورتی‌که خود آموزش‌وپرورش به آن نیاز پیدا کند باید در اختیار نظام آموزشی کشور قرار گیرد.


معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی آموزش‌وپرورش در ادامه افزود: رتبه‌بندی معلمان در راستای ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است و امیدواریم که این طرح باعث ایجاد انگیزه در معلمان شود. در این طرح یک سری معیار‌های در نظر گرفته‌شده که معلمان باید این معیار‌ها را کسب کنند. معلم در این طرح می‌تواند تمام ظرفیت‌های خود را ارتقاء دهد که این طرح در صحن دولت بررسی‌شده است. برای این طرح ۱۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است و ۷ هزار میلیارد تومان آن از سال قبل موجود است. سازوکار‌های اجرایی این سند در مجلس مشخص می‌شود.


الهیار ترکمن اضافه کرد: استخدام رسمی جوابگوی تأمین نیاز آموزش‌وپرورش به معلم نیست و آموزش‌وپرورش ناچار است هم به‌صورت تمام‌وقت و هم نیمه‌وقت معلم استخدام کند؛ باید به این نکته اشاره کرد که در هیچ کشوری سیستم آموزشی دولتی و سیستم آموزشی کمک‌آموزشی غیردولتی به‌صورت موازی عمل نمی‌کنند و به همین دلیل خرید خدمات آموزشی را نباید به‌عنوان تهدید تلقی کرد.
انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب