دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1397 - 10:17

بازگشت دوباره پارکبان‌ها/ تهران ظرفیت مدیریت سعی و خطایی را ندارد

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از بازگشت دوباره پارکبان‌ها دریکی از مناطق تهران خبر داد و آن را بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک دانست.
کد خبر : 348524

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، محمدعلی کرونی با اشاره به این که براساس مصوبه شورای عالی ترافیک، از ١٥ دی ماه ۹۵، می‌بایست پارکبان‌ها جمع‌آوری و به جای آن شاهد افزایش تعداد پارکومترها می‌بودیم گفت : پارکبان‌ها در پی تصمیم برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو در تهران، پدید آمدند. از حدود سه سال قبل، با تمدید نشدن قرارداد شرکت‌های تامین کننده نیروهای پارکبان، عملا عمر پارکبان‌ها به پایان رسید و پرونده این طرح برای همیشه بسته شد. طرحی که حدود ١٠ سال قبل به عنوان یکی دیگر از راهکارهای شهرداری تهران برای نظم بخشی به ترافیک و تردد در پایتخت آغاز شد اما پس از فراز و نشیب‌های بسیار و ابهاماتی که در عملکرد آن وجود داشت بالاخره به خاطر شفاف نبودن عملکرد پارکبان‌ها و گردش مالی پیمانکاران و نیروهای پارکبان پایان یافت.   


دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران یادآور شد: با توجه به مصوبه شورای شهر تهران در سال ۹۵ مبنی بر الزام شهرداری تهران نسبت به مکانیزاسیون پارک حاشیه‌ای و همچنین مصوبه اخیر شورای شهر پنجم مبنی بر ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی پارک حاشیه‌ای و بکار گیری تکنولوژی روز در دنیا، شاهد این مسئله هستیم که معاونت حمل و نقل و ترافیک در یکی از مناطق شهرداری تهران به صورت منطقه‌ای و بدون ارائه برنامه عملیاتی هماهنگ برای کل سطح شهر تهران، مناقصه‌ای در راستای واگذاری مکان‌های پارک حاشیه‌ای آن هم در قالب قراردادهای غیره مکانیزه و به وسیله ثبت تصاویر توسط اپراتور‌های انسانی برگزار کرده و پیمانکار را نیز انتخاب کرده است.


کرونی تأکید کرد: این در حالیست که در بسیاری از شهرهای جهان و حتی کلان شهرهای ایران، با استفاده از روش‌های کنترل مکانیزه پارک حاشیه و با تکیه بر توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان داخلی به مدیریت پارک در معابر پرداخته می‌شود. از منظر آسیب شناسی، قراردادی که در حال حاضر در یکی از مناطق شهرداری تهران در جریان است، منجر به ورود مجدد پارکبان‌ها و عوارض مترتب بر حضور آن‌ها در سطح معابر خواهد بود که مطابق تجربه گذشته اعتراضات مردمی را در بر خواهد داشت. به عنوان مثال با توجه به وظیفه پارکبان در طرح جدید مبنی بر ثبت تصاویر خودروها در فواصل نیم ساعته و امکان ثبت یا عدم ثبت تخلف خودروها با انتخاب پارکبان، این امر خود زمینه‌ساز بروز اخلال و مفسده در امر پارک حاشیه‌ای خواهد شد.


دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این که  انتظار می‌رود که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن رعایت و ملاحظه مصوبات شورای شهر، تعامل سازنده‌تری با کارشناسان حوزه حمل و نقل شهری داشته باشد گفت: که تهران دیگر ظرفیت یک دوره مدیریت شهری براساس سعی و خطا را ندارد.


منبع: مهر


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب