خرید 50 لکوموتیو با تأمین مالی بازار سرمایه/تغییر ساختار راهآهن
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، نشست هماندیشی روابط عمومی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اصحاب رسانه در مورد فرایندهای اطلاعرسانی امروز در ساختمان راهآهن برگزار شد.
در این مراسم مدیرکل روابط عمومی راهآهن با اشاره به لزوم ارتباط مستمر بین اصحاب رسانه و شرکت راهآهن اظهار کرد: توجه به صنعت حملونقل ریلی یکی از اولویتهای کشور و نظام است و توسعه آن ضروری است و در این رابطه دست یاری رسانهها را میفشاریم.
صادق سکری از برگزاری نخستین جشنواره راهآهن و رسانه (جشنواره دو خط موازی) خبر داد و گفت: اصحاب رسانه میتوانند آثار خود در مورد حملونقل ریلی را تا پایان امسال به دبیرخانه این همایش ارسال کنند. این آثارمیتواند جنبه انتقادی، حمایتی و توسعهای در حوزه ریلی داشته باشد.
وی ادامه داد: جشنواره راهآهن و رسانه در اردیبهشت 98 و در روز ارتباطات برگزار میشود و به مجموعههای برتر جوایزی اهدا میشود.
در ادامه این مراسم، قائممقام مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: قلم دارای ارزش معنوی بالایی است و خداوند نیز در قرآنکریم به قلم قسم یاد کرده است؛ بنابراین مطلوب است که این قلم در مصادیقی برای خدمت به جامعه به کار گرفته شود.
حسین عاشوری با تأکید بر اینکه ضرورت دارد جامعه از طریق رسانه از دولتها مطالبهگری کند، گفت: قطعاً باید به موضوعاتی نظیر اینکه چرا راهآهن به تناسب نیاز جامعه توسعه نیافته است و یا در 100 سال اخیر توسعهیافتگی راهآهن مطلوب نبوده است پرداخت.
وی یادآور شد: در همه برنامههای بالادستی توسعه، به توسعه حملونقل ریلی به عنوان حملونقل ایمن و سبز اشاره میشود اما زمانی که صحبت از تخصیص منابع میشود، توجه جدی به این بخش صورت نمیگیرد که اصحاب قلم باید در این حوزه به کمک راهآهن بیایند تا تصمیمگیران کشور توجه واقعی به حوزه ریلی داشته باشند.
قائممقام مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه توسعه حملونقل ریلی به نوعی خدمت به جامعه است، گفت: مصرف سوخت در حملونقل ریلی یکهفتم حمل و نقل جادهای است. زمانی که حرف از اقتصاد مقاومتی و کاهش مصرف سوخت میشود، باید به ریل توجه ویژه داشت.
عاشوری ادامه داد: حملونقل ریلی ۵۰ برابر ایمنتر از جاده است و هر چه بار و مسافر از جاده به سمت ریل سوق یابد، تعداد جانباختگان سوانح رانندگی کاهش مییابد.
قائممقام مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در سند چشمانداز ۲۰ ساله باید تا سال ۱۴۰۴ شمسی ۲۵ هزار کیلومتر خطآهن در کشور داشته باشیم در حالی که امروز ۱۲ هزار کیلومتر خط ریلی داریم و دستیابی به این هدف تا پایان سال ۱۴۰۴ بسیار مشکل است.
وی با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار راهآهن بهصورت جدی دنبال میشود، گفت: امروز با انجمن شرکتهای ریلی درباره اصلاح ساختار و رگولاتوری در بخش ریل جلسه داریم.
عاشوری با تأکید بر اینکه از حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی استقبال میکنیم، گفت: ما همایش سرمایهگذاری در صنعت ریلی را برگزار کردیم؛ رئیس سازمان بورس در این همایش اشارهای داشت مبنی بر اینکه پروژههایی در حوزه ریلی در دو سال اخیر در بورس عرضه شده است و این را حرکت جدیدی در حوزه جذب نقدینگی اعلام کرد.
قائممقام مدیرعامل راهآهن افزود: ما در آغاز راه هستیم. دو شرکت تأمین سرمایه با بخش خصوصی ریلی همکاری خود را آغاز کردهاند که آخرین مورد خرید ۵۰ دستگاه لکوموتیو از طریق تأمین سرمایه در بورس بود.
عاشوری ادامه داد: ما تمایلی به ورود در حوزه ساخت خطآهن نداریم چون در حوزه بهرهبرداری کارهای زیادی داریم اما به هر حال ممکن است در پروژهای به ما تکلیف شود که در بخش ساخت، نظیر خط آهن رشت - آستارا وارد شویم که جزو تکالیف ما بود.
قائممقام مدیرعامل راهآهن درباره سهم ریل در صندوق توسعه حملونقل گفت: موضوع صندوق حمل و نقل و تفکیک مدهای حمل و نقلی در آن هنوز به صورت کامل شفاف نیست.
در پایان این مراسم، نمایندگان اصحاب رسانه نیز پیشنهادها و انتقادهای خود را در حوزه اطلاعرسانیهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران و ارتباطات طرفین اعلام کردند.
انتهای پیام/4083/خ
انتهای پیام/