دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1397 - 12:30
یک عضو شورای شهر:

سازمان میراث فرهنگی جلوی تخریب آثار ملی در تهران را بگیرد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تخریب بنای ملی موسوم به بنگاه فرد شیشه (یزدگرد) در میدان شوش خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.
کد خبر : 348279

 


به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حسن خلیل‌آبادی پیش‌ازظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری در خصوص تخریب بنای ملی موسوم به بنگاه فرد شیشه (یزدگرد) در میدان شوش، اظهار کرد: بنای مذکور در تاریخ 14 اذرماه 97 به صورت اضطراری توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است ولی متأسفانه در شب یلدا نمای اصلی، بخشی از تزئینات، آجرکاری و طبقه دوم بنا در مجاورت خیابان ری توسط مالکان تخریب شد.


وی تصریح کرد: هرچند در بند 3 اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، وظیفه حراست و حفاظت و مرمت آثار تاریخی بر عهده این سازمان است و شهرداری‌ها در قبال آثار و بناهای تاریخی مسئولیت قانونی مستقیم ندارند اما بر اساس بند 22 ماده 55 قانون شهرداری‌ها تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی و مساجد بر عهده شهرداری قرار دارد.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: علاوه بر آن در بند 7 از بخش ششم طرح جامع شهر تهران نیز به حفاظت از آثار تاريخي، فرهنگی و معاصر شهر تهران، شامل حفاظت از کليه آثار ثبت شده و کليه آثاری که در آينده ثبت خواهند شد، تأکید شده است و شهرداری ملزم به رعايت حريم مجموعه ثبت‌شده و ممانعت از هرگونه مداخله در عرصه آثار مذکور است.


خلیل آبادی با اشاره به فصل نهم قانون مجازات اسلامی گفت: هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی ـ تاریخی یا مذهبی باشد، خسارتی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی 10 سال محکوم می‌شود.


عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: از متولیان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین شهردار تهران خواستارم در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع و انجام مراحل قانونی اقدامات لازم را انجام دهند.


انتهای پیام/۴۱۰۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته