دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1397 - 17:00
سیدافقهی در گفتگو با آنا:

اعراب پیاده در سیاست به‌دنبال وسیله‌ای برای بازگشت به سوریه

یک کارشناس امور بین‌الملل گفت: نقشه‌های عربی و غربی با شکست مواجه شده است و این کشورها اکنون در رقابت با یکدیگر برای احیای روابط با دولت سوریه هستند.
کد خبر : 348266
_L3H7746.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: در دو هفته گذشته موج بازگشت کشورهای عربی به آغوش سوریه و موضوع بازگشایی سفارتخانه‌ها در دمشق در سطح منطقه بازتاب‌های فراوانی داشته است. پس از سفر «عمر البشیر»، رئیس جمهور سودان به دمشق و دیدارش با بشار اسد، گمانه‌زنی‌ها درباره توسعه روابط اعراب با دولت سوریه قوت گرفت تا اینکه اردن، امارات و قطر سفارتخانه‌هایشان را در دمشق افتتاح کردند و کویت نیز اعلام کرد منتظر موضع‌گیری اتحادیه عرب می‌ماند.


از سوی دیگر برخی منابع خبر دادند که سفر «عمر البشیر» به سوریه باهدف بررسی موضع دمشق درباره بازگشت این کشور به اتحادیه عرب انجام شد. دمشق به «البشیر» جواب داد که «ما از اتحادیه عرب خارج نشده‌ایم که حال بخواهیم به آن بازگردیم. کسانی که این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند باید درباره لغو یا تمدید آن تصمیم بگیرند». این منابع با بیان اینکه ریاض به‌طور ضمنی اعلام کرده است که از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کند، افزودند: «هدف از این نوع ارتباطات و دیدارها از سوی کشورهای عربی با دمشق، درخواست برای بازگشت به اتحادیه عرب و حفظ آبروی آنهاست. دمشق در این تماس‌ها گفته که هیچ درخواستی را برای بازگشت به اتحادیه عرب مطرح نکرده است و نخواهد کرد».


 تحولات میدانی و سیاسی سوریه سرفصلی بر بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های عربی در دمشق به‌شمار می‌رود و بی‌تردید تحولات اخیر در این کشور باعث شده است تا سیاست کشورهای عربی منطقه در تقابل با سوریه تغییر کند. البته نمی‌توان در این میان اظهارنظر توئیتری ترامپ را درباره خروج از سوریه بی‌تأثیر دانست. زمانی که رئیس جمهور آمریکا خود را «پلیس منطقه» نمی‌داند، دال بر این موضوع است که ترامپ بر مبنای زاویه دید تجاری‌اش حاضر نیست دیگر در سوریه هزینه کند. طبعاً بخشی از موضع‌گیری ترامپ درباره خروج آمریکا از سوریه به‌طور مستقیم ناظر بر حمایت نکردن واشنگتن از اعراب است. وی می‌خواهد به اعراب منطقه بفهماند که اگر خواهان جلب حمایت‌های سیاسی، امنیتی و نظامی واشنگتن هستند، باید هزینه آن را نقدی پرداخت کنند.


در همین ارتباط «سید هادی سیدافقهی»، کارشناس امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: «کشورهای عربی و غربی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند و تا توانستند به تروریست‌ها کمک‌ کرده‌اند، حال نقشه‌هایشان با شکست مواجه شده است و ادعای سرنگونی نظام سوریه را تمام شده می‌دانند. آنها اعتراف کرده‌اند دیگر نمی‌توانند به اهدافی که در سر می‌پروراندند برسند و سرنگونی حکومت بشار اسد دست نیافتنی است. حال که آنها به این شکست بزرگ اعتراف کرده‌اند، به دنبال رقابت با یکدیگر هستند تا بتوانند خود را زودتر به دولت سوریه برسانند و روابطشان را با دمشق ترمیم کنند».


سیدهادی سید افقهیوی افزود: «دولت قطر بارها ارتباطاتی برقرار و التماس کرد تا بشار اسد راضی به ترمیم روابط شود و اعتراف کرده‌اند که نظام سوریه درحال حاضر دست برتر را در منطقه دارد، ولی دمشق پاسخ آنها را داد و گفت که عجله‌ای برای ترمیم روابط ندارد و این آنها هستند که باید برای بهبود این مسیر پیشگام شوند».


به گزارش آنا، بحران سوریه رخت بربسته و این کشور وارد فاز سیاسی خود شده است. در این میان رئیس جمهور و مسئولان سوری بارها اعلام کرده‌اند که در فاز سیاسی و در مرحله بازسازی، دست شرکای خود را در منطقه می‌فشارند. «عدنان محمود»، سفیر سوریه در ایران دراین‌باره گفت: «بشار اسد دستور دادند که به شرکت‌های بخش دولتی و خصوصی ایرانی برای بازسازی سوریه اولویت داده شود».


«سید هادی سیدافقهی» درباره این رویکرد دولت سوریه تصریح کرد:‌ «بشار اسد بارها اعلام کرده است که در مرحله بازسازی دوستان سوریه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و روند بازسازی را به کشورهایی همچون ایران و روسیه واگذار می‌کند. طبعاً این صراحت در موضع‌گیری کشورهای عربی منطقه را با یک شوک مواجه کرده است و آنها دنبال اعاده حیثیت، ترمیم روابط و در نهایت مشارکت در بازسازی سوریه به‌عنوان یک هدف اقتصادی و سرمایه‌گذاری هستند».


وی افزود: «در کنار این نوع همکاری‌ها، کشورهای عربی به‌دنبال توسعه روابط امنیتی خود با دمشق هستند و در چند وقت اخیر مشاهده کرده‌ایم که حتی کشورهای اروپایی در بحث غوطه شرقی، ورود و تماس‌هایی با مقام‌های امنیتی سوریه برقرار کردند و جلسه گذاشتند تا بتوانند اتباع خود را از دست‌داشتن در این پرونده مبری کنند. آنها حتی به دولت دمشق فهرست ارائه کرده‌اند تا در زمینه تبادل اسیران مدنظر داشته باشد، در حالی‌که سوریه خودش فهرستی از عناصر فعال در عرصه میدانی تهیه کرده و بر مبنای آن روند تبادل اسیران را با مخالفان سوری انجام داد». 


سیدهادی سید افقهیاین کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرد: «کشورهای اروپایی با ارائه لیست‌های خود امیدوارند تا اگر نشانی از شهروندانشان یافت شد، نظام سوریه به هر شکلی آنها را به کشورهایشان بازگرداند چراکه آنها با موفقیت‌های اخیر سوریه حتی به یافته شدن جسد شهروندانشان امید بسته‌اند. در عرصه میدانی نیز سوریه دست برتر را دارد. آنها در ادلب مخالفان و تروریست‌ها را به محاصره خود درآوردند و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را مجبور کردند برای رایزنی با عناصر مسلح وارد میدان شود. باوجود این، حدود 70 درصد ادلب در دست گروه‌های تروریستی است و آنها نیز راضی به تحویل سلاحشان نمی‌شوند».


«سیدافقهی» درباره خروج آمریکا از سوریه به خبرگزاری آنا گفت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که این روزها از خروج نظامیانش از خاک سوریه صحبت به میان آورده است، روزی می‌گفت چشم امید به نفت سوریه دارد و می‌خواهد با حضورش در منطقه امنیت رژیم صهیونیستی را حفظ کند. وی حتی بارها قلدرمآبانه از خروج ایران از سوریه صحبت کرده بود. این روند نشان می‌دهد سوریه در حال ورود به فاز سیاسی است و برخی شهرهای سوریه در عمل وارد عملیات پاکسازی و بعد، بازسازی شده‌اند». 


وی تصریح کرد: «باوجود همه کارشکنی‌های ترکیه و القائات و فضاسازی منفی برخی طرف‌ها ازجمله اردن، مردم سوریه به خانه و کاشانه خود بازگشته‌اند و این موضوع موجی از سرزندگی و نشاط را در خاک سوریه ایجاد کرده است. این موضوع نشان می‌دهد ثبات به سوریه بازگشته و سوری‌ها می‌دانند اگر بخواهند همچنان در خارج از کشور خود اقامت داشته باشند، با فشار کشورهای میزبان مواجه می‌شوند. در این میان برخی مخالفان سوریه حتی به فیلم‌سازی و تحریف واقعیت داخلی این کشور روی آورده‌اند و تلاش می‌کنند بشار اسد را تشنه خون مردم سوریه نشان دهند که البته همه این توطئه‌ها با بازگشت مردم به سوریه نقش بر آب شده است».


«سیدافقهی» در پایان گفت: «بازگشت آوارگان جنگی به سوریه نقطه عطفی در تحولات آینده این کشور به‌شمار می‌رود. اکنون کشورهای غربی و عربی اعتراف می‌کنند که دیگر صحبت کردن از سرنگونی و برکناری بشار اسد اصلاً منطقی نیست و از دستور کار خارج شده است». 


انتهای پیام/4106/40303/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته