معضل ترافیک تهران با تغییر دکور حل نمیشود
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- محمودرضا زارع؛ جدال بر سر گسترش طرح ترافیک و حذف طرح زوج وفرد بالاخره و پس از مدتها در حالی پایان یافت که استفاده از ابزار رسانهای توسط مدیریت شهری برای آمادهسازی افکار در پذیرش این امر مشهود بود.
در واقع تیم رسانهای مدیریت شهری سعی داشت تا با دریافت بازخوردی از اظهارات معاون حمل و ترافیک، طرح حذف محدوده زوجوفرد را کلید بزند.
به اعتقاد مدیریت شهری تهران، حذف طرح زوج و فرد و افزایش محدوده طرح ترافیک تهران تنها برای حل معضل ترافیک بوده و گمانهزنیها مبنی بر هدف شهرداری برای درآمدزایی از دید آنان منتفی است؛ این اقدام شاید در نگاه اول مبتنی بر تفکرات غیراقتصادی باشد، ولی باید به این باور رسید که هدف از اجرای هر طرحی از سوی مدیریت شهری اگر در وهله اول رسیدن به مقاصد اقتصادی نباشد قطعاً یکی از اهداف اقتصادی در بلندمدت خواهد بود بنابراین با توجه به نگرانی برخی اعضای شورای شهر تهران مبنی بر کاهش درآمد شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک، جبران این کاستی در طرح جدیدی که قرار است با حذف محدوده زوج و فرد اجرا شود، دیده شده است.
البته در خصوص گران کردن شهر تهران و تنگتر کردن حلقه اقتصادی زندگی در پایتخت از سوی مدیریت شهری اینروزها صحبت و بحثهای متفاوتی مطرح است که این موضوع را باید در جای خود مورد بررسی قرار داد ولی آنچه که نباید دستخوش فراموشی قرار گیرد، مسیر اشتباه شهرداری برای کاهش ترافیک و آلودگی تهران است که سعی در استفاده از راهکارهای سختافزاری همچون تغییر در محدوده طرح ترافیک و عدم عینیسازی راهکارهای نرمافزاری مانند فرهنگسازی است؛ بدینگونه که راهکار اصلی کاهش ترافیک و مهمتر از آن آلودگی هوا از نگاه مدیران شهری در افزایش محدوده طرح ترافیک و طرحهای این چنینی خلاصه شده است.
در سالهای اخیر و هر زمانی که بحث بررسی طرح زوجوفرد و طرح ترافیک توسط مدیریت شهری مطرح شد، رویکردها بر این اصل استوار بود که چگونه نقشه جدیدی طرحریزی شود تا این ظرفیت را داشته باشد که هم مانعی برای ورود خودروهای شخصی به محدوده ایجاد شود و هم بتواند کارآیی برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران تعریف کند؛ نگاهی که پس از گذشت اینهمه سال قدرت حل مشکل ترافیکی را از دست داده ولی هنوز باور مدیریت شهری تهران استفاده از طرحهای فیزیکی جدید و گشاد کردن حلقه محدوده طرح ترافیک است.
بهنظر میرسد که باید راهحل عبور از این مشکل را در جای دیگری جستجو کرد و راهحل ترافیک تهران را بهجای عریض و طویل کردن محدوده، در دیگر طرحها و پروسهها که مبتنی بر راهکارهای فرهنگی و آموزشی است، یافت.
استفاده از ابزار فرهنگسازی برای تغییر رفتار استفاده از خودرو و آموزش فرهنگ ترافیکی با هدف کاهش معضلات فعلی، دو رویکرد فراموششده و حلقه مفقوده مدیریت شهری است.
ناگفته نماند مدیران شهری در اظهار نظرها و مهمانیها همواره بر این دو رویکرد تأکید دارند اما آنچه که منتج به تغییر رفتار مردم یا بهبود شرایط فعلی شود، شاهد نبودیم.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/