دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 15:53
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

توکلی: شورای نگهبان هم اشتباه می‌کند اما نظارتش غیرقانونی نیست/ روایت ردصلاحیت یک فرمانده سپاه به دلیل تشابه اسمی با یک آدم‌ربا

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همیشه رد و تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان خطی نیست، گفت: اینکه بگوییم این شورا منزه است و اشتباه نمی‌کند یا اینکه تمایلات نادرست در آن وجود ندارد صحیح نیست؛ ضمن آنکه نباید بگوییم که شورای نگهبان نباید نظارت داشته باشد چرا که این حرف غیر قانونی است.
کد خبر : 34797

احمد توکلی در ‌گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری درباره نحوه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و در پاسخ به این سوال که چرا همگان مجلس اول شورای اسلامی را با وجود اینکه نظارت استصوابی نیز در آن وجود نداشت، بهترین دوره مجلس می‌نامند، گفت: وجه قوی‌ بودن دوره اول مجلس این نبود که شورای نگهبان وجود نداشت، بلکه در آن دوره اکثر انقلابیون که در مبارزات پیش از انقلاب اسلامی حضور داشتند، وارد مجلس شدند. بنابراین اینکه می‌گویند چون نظارت استصوابی شورای نگهبان در آن دوره نبود، مجلس قوی‌تر بود، مغلطه است.


وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما شورای نگهبان در نظارت خود نباید کمی تساهل داشته باشد، گفت: این سوال دیگری است، شما یک زمانی می‌پرسید که نظارت شورای نگهبان قانونی نیست، که این حرف غلطی است؛ اما زمانی هم می‌پرسید که نظارت این شورا به خوبی اجرا نمی‌شود، این سوال جای بحث دارد چرا که موارد نقیض آن را هم داریم.


نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: به عنوان مثال بنده شخصی را می‌شناسم که از طرفداران سرسخت شورای نگهبان است و انسان سالمی است، اما به علت تشابه اسمی با فردی که در بندر عباس آدم‌ربایی کرده و زندانی شده است، او را رد صلاحیت کردند. در صورتی که من این فرد را می‌شناسم و تمام تلاشم را کردم که ثابت کنم این فرد چنین اتهاماتی نداشته است.


توکلی ادامه داد: در تاریخی که آن فرد مذکور در بندر عباس آدم‌ربایی کرده بود، آن کسی که تشابه اسمی با او داشت و کاندیدای نمایندگی مجلس بود، فرمانده سپاه قوچان بود و هر چه من تلاش کردم که این موضوع را ثابت کنم نتوانستم و او رد صلاحیت شد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در دوره بعد هم که این فرد خواست برای بار دوم برای نمایندگی مجلس نام‌نویسی کند با استناد به همین اتهام او را رد کردند، در صورتی که این فرد از طرفداران شورای نگهبان هم بود که البته عکس این موضوع هم صادق است.


این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: در آن طرف هم افرادی را می‌شناسم که از منتقدان شورای نگهبان بوده‌اند و رد صلاحیت شده‌اند اما دلیل رد صلاحیت آنها مخالفت با شورا نبود و اینگونه نیست که همیشه بتوان رد یا تایید صلاحیت‌ها را خطی و جناحی دانست و این ادعا ظلم به شورای نگهبان است، اما بعضی وقت‌ها هم اینگونه اتفاقات می‌افتد.


وی تصریح کرد: اینکه بگوییم شورای نگهبان منزه است و اشتباه نمی‌کند و در آن تمایلات نادرست وجود ندارد، صحیح نیست اما در مقابل هم اگر بگوییم شورای نگهبان نباید نظارت کند، حرف غیر‌حقوقی و غیر قانونی است.


توکلی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری گفت: من به آقای روحانی توصیه کردم که شما به جای آنکه روی عملکرد شورای نگهبان تمرکز کنید، اگر کسی را دیدید که رد صلاحیت شد که به صلاح و حق آن فرد نبوده به او کمک کنید و با رایزنی با شورای نگهبان آنها را قانع کنید و اگر کسی را هم دیدید که او را تایید کردند در حالی که حق آن فرد تایید صلاحیت نبوده است؛ به خاطر مجلس و دولت رایزنی کنید تا شورای نگهبان قانع بشود که آن فرد صلاحیت ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته