دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1397 - 09:40

پیشنهاد حفظ سلاح کُردها در سوریه توسط آمریکا

مقام‌های نظامی آمریکایی پیشنهاد کردند که کُردهای سوریه سلاح خود را حفظ کنند.
کد خبر : 347870
YPGUSA.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، دو هفته قبل بود که دونالد ترامپ در تصمیمی از پیش اعلام‌نشده به وزارت دفاع آمریکا دستور خروج سربازان این کشور از سوریه را صادر کرد.


تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا به حدی شوکه کننده بود که بسیاری از مقام‌های سیاسی در این کشور از شنیدن آن ناراحت شدند؛ به‌طوری‌که جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا از مقام خود استعفا کرد.


آمریکا در حدود 2 هزار و 300 سرباز در شمال سوریه دارد که از کُردها حمایت می‌کنند. تصمیم ترامپ باعث شد تا بسیاری از نیروهای کُرد نسبت به آن ابراز ناراحتی کرده و مدعی شوند که آمریکا به آنها خیانت کرده است.


«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه روز گذشته با انتقاد از تصمیم ترامپ، اتخاذ آن را بنا به درخواست رجب طیب اردوغان دانست.


حالا دو هفته بعد از تصمیم به خروج آمریکا از سوریه، برخی از مقام‌های نظامی آمریکایی اعلام می‌کنند که کُردها برای حفظ امنیت خود و مقابله با گروه تروریستی داعش باید سلاح خود را حفظ کنند.


رویترز در گزارشی بدون ذکر نام این مقام‌های نظامی گفت که طرح حفظ سلاح توسط کُردها در سوریه از سوی پنتاگون تهیه و به کاخ سفید ارائه شده است.


«شان رابِرتسون» سخنگوی پنتاگون دراین‌باره افزود: تصمیم نهایی با کاخ سفید و شخص رئیس‌جمهور است ولی آنچه ما امروز بر آن تمرکز داریم، خروج امن سربازانمان از سوریه است.


مقام نظامی که رویترز از آن نام نبرده، تصریح کرده است: جنگ با داعش هنوز تمام نشده و کردها سلاح خود را باید همچنان داشته باشند. زمانی که جنگ پایان یافت، به‌سادگی می‌توان از آن‌ها خواست تا سلاح خود را تحویل دهند.


آمریکا تسلیحات مختلفی از قبیل موشک‌های ضدتانک و خودروهای زرهی به نیروهای کُرد و به‌خصوص یگان‌های مدافع خلق (YPG) قرار داده که این موضوع خشم آنکارا را برانگیخته است.


ترکیه تهدید کرده است که در صورت حضور نیروهای کارگران کردستان و متحدانش در شمال سوریه، به شرق فرات حمله نظامی خواهد کرد.


انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته