دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کرانچار در گفتگو با آنا:

وارد مسائل شخصی بازیکنان نمی‌شوم/ استمرار در کسب نتایج خوب

سرمربی تیم ملی امید گفت: باید در کسب نتایج خوب استمرار داشته باشیم و برای مصاف با حریفان آماده شویم.
کد خبر : 347823

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، زلاتکو کرانچار که سابقه مربیگری تیم‌های سپاهان و پرسپولیس را در کارنامه دارد، هدایت تیم ملی امید را پذیرفته است تا بتواند طلسم صعود به المپیک را بشکند. او تا به امروز چند اردو برای شاگردانش برگزار کرده است. در ادامه گفتگوی او را با ما می‌خوانید.


آقای کرانچار تیم امید در چه وضعیتی قرار دارد؟


کرانچار: می‌توانم بگویم بعد از اردویی که در کیش داشتیم و برای‌مان خیلی خوب بود، مسابقات پرفشاری برگزار کردیم که خیلی خوب هم توانستیم از پس آنها بربیاییم، شرایط داخل تیم بسیار خوب است، از طرف دیگر از روزهایی که در کیش بودیم استفاده کردیم برای اینکه تیم را منسجم کنیم، جوّ خوبی ایجاد کردیم و بازیکنان متوجه شدند که چه انتظاری از آنها داریم، از آنها در مسابقات چه می‌خواهیم، از نظر سازماندهی همه چیز را تا آغاز دور اول مقدماتی در اختیار داریم. باید عرض کنم که بازیکنان به همه درخواست‌های ما پاسخ دادند. چه از نظر روابط فی‌مابین خودشان، رعایت نظم‌شان، چه داخل زمین، چه بیرون زمین، از نظر تاکتیکی و از نظر سازماندهی بازی هم وضعیت خوبی داریم. بازی‌های خوبی را می‌خواهیم ادامه دهیم و کسب نتایج خوب‌مان باید استمرار داشته باشد.


دو بازی در کیش انجام دادید، از آن دو بازی چقدر رضایت داشتید و به اهداف‌تان رسیدید؟ دو بازی کم نبود؟


کرانچار: نه، ظرف 6 روز دو مسابقه بسیار خوب و درحقیقت فشرده است. نتیجه مسابقه فقط نتیجه داخل زمین نیست. منظور این است که وضعیت و کیفیت برخی از بازیکنان را بررسی کنیم و ببینیم وقتی که قرار است هر سه روز یک‌بار مسابقه انجام بدهند چگونه رفتار خواهند کرد. یعنی داریم آرام آرام به ریتم تورنمنتی نزدیک می‌شویم. همه را طوری چیده‌ایم که فکر می‌کنم فعلاً خیلی راضی‌تر هستم تا ماه مهر که اصلاً مسابقه‌ای برگزار نکردیم یا ماه آبان که فقط یک مسابقه با عمان داشتیم و البته آن‌هم خوب بود.


اردوی بعدی تیم ملی امید چه زمانی برگزار می‌شود؟


کرانچار: از 14 دی دوباره اردویی را به‌مدت سه هفته آغاز خواهیم کرد برای تورنمنتی در قطر که بناست از 23 دی تا اول بهمن برگزار شود. سه مسابقه تورنمنتی با کویت، قطر و احتمالاً چین خواهیم داشت. فکر می‌کنم این تورنمنت با وضعیت خوبی اوضاع را برای ما کامل خواهد کرد و بینش و بررسی خوبی را راجع به بازیکنان برای ما فراهم خواهد کرد و کسانی که قرار است در لیست اصلی باشند، معلوم خواهند شد.


حریفان در رده سنی بازیکنان تیم امید هستند؟


کرانچار: بله، همه در همین رده سنی هستند چراکه آنها درحال آماده کردن خودشان هستند برای بازی‌های مقدماتی المپیک و برای ما هم خیلی اهمیت دارد که مسابقات‌مان استمرار داشته باشد و بتوانیم کاملاً تیم خود را بررسی کنیم. قبل از بازی‌های آسیایی که جلوی عراق دو بار بازی کردیم و مقابل چین هم بازی کردیم، آن مسابقات کیفیت مضاعفی برای ما به‌همراه آورد و توانست سطح بازی ما را افزایش دهد. همان‌طور این چهار مسابقه که برگزار شد و بازی‌های تورنمنت قطر برنامه ما را کامل کرده و اهمیت زیادی برای ما خواهد داشت.


آیا باشگاه‌ها نهایت همکاری با شما را دارند و از نظر بازیکن مشکلی ندارید؟


کرانچار: با هیچ‌یک از باشگاه‌ها مشکلی نداشتیم چون الان در لیگ شاهد وقفه بین دو نیم‌فصل هستیم. دیدن تمرین‌های ما هم برای همه آزاد است. در این ماه هم دوباره توافق‌هایی داشتیم برای همکاری اما به‌هرجهت صحبت‌هایی هم با هیأت‌رئیسه در مورد همکاری باشگاه‌ها کرده‌ایم. فعلاً همه چیز مرتب است. تنها مشکلی که داشتیم قبل از بازی با عراق بود منتهی آن‌هم تمام شد و در مکالمه‌هایی که با همه باشگاه‌ها کردیم همه چیز هماهنگ شده و فکر نمی‌کنم تا دور مقدماتی که در فروردین برگزار می‌شود مشکلی ایجاد شود.


الان امکانات از نظر زمین، هتل و موارد دیگر فراهم است و آیا دریافتی مالی داشته‌اید؟


کرانچار: همه امکانات فراهم است. از اردوی آماده‌سازی عمان و کیش و آماده‌سازی برای جاکارتا، 10 روز اینجا باید حضور داشته باشیم و یک هفته هم در قطر خواهیم بود. همه‌چیز تحت کنترل است و هیأت‌رئیسه و آقای تاج خیلی تلاش می‌کنند که شرایط مناسبی برای تیم ما فراهم شود چرا که انتظار نتیجه‌گیری از این تیم را هم دارند.


تست دوپینگ از بازیکنان انجام خواهد شد که خدای‌نکرده با مشکلی از این‌لحاظ مواجه نشویم؟


کرانچار: تست دوپینگ باید از جانب AFC انجام شود اما فکر می‌کنم نیازی برای انجام این کار نداریم چرا که هیچ مورد مشکوک یا مواد مکمل غذایی که بخواهد آلوده باشد نداریم. ولی قطعاً از طریق ایفمارک این کار هم انجام خواهد شد که احیاناً مشکلی پیش نیاید.


بحث پرونده محکومیت مهدی قائدی که دوباره مطرح شده، مشکلی برای ایشان ایجاد نمی‌کند؟


کرانچار:  این مسئله من را بیش از حد نگران نمی‌کند اما خوشایند نیست که چنین حادثه‌ای بخواهد رخ دهد و چنین شرایطی ایجاد شود. به‌هرحال، این یک اتفاق خانوادگی و کاملاً غیرعمدی است. زندگی فقط موارد زیبا به‌همراه ندارد و موارد ناجور هم به‌همراه دارد. خود شخص است که باید با این مسائل کنار بیاید. طبیعتاً برای ما هم راحت نخواهد بود اگر احیاناً این مسائل بر قائدی تأثیرگذار باشد و خدای نکرده جریمه‌ای در نظر گرفته شود. اینها مسائل شخصی است و چون با این مسئله آشنایی ندارم و تا دو ماه پیش هم نمی‌دانستم، اصلاً دوست ندارم در این مورد اظهارنظر کنم.


صحبت‌هایی هست که سهراب بختیاری‌زاده با یک تیم لیگ یکی قرارداد بسته، قرارداد دستیاران شما تا چه مدت است و آیا کسی می‌تواند در این مدت جدا شود؟


کرانچار: من دراین‌باره اطلاعی ندارم و اگر واقعاً چنین مسئله‌ای صحت داشت، باید در جریان قرار می‌گرفتم. شایعات شبکه‌های اجتماعی رسمیت ندارد. فکر نمی‌کنم که این مسئله صحت داشته باشد و اگر چنین موضوعی درجریان بود سهراب ما را در جریان قرار می‌داد. البته هر کسی می‌تواند قراردادش را فسخ کند -اگر خودش بخواهد- ولی امیدوارم که تا آخر بازی‌های المپیک قراردادها ادامه‌دار باشد.


رقابت‌های نیم‌فصل لیگ برتر را چگونه دیدید؟


کرانچار: خیلی خوب بود و فوتبال‌های زیبایی را شاهد بودیم. ازطرف‌دیگر پدیده توانست در ردیف مدعیان قرار گیرد و با سپاهان و پرسپولیس برای کسب قهرمانی به مبارزه بپردازد. این مسئله که پدیده تا پیش از این همیشه در میانه‌های جدول قرار داشت، نشان‌دهنده کیفیت خوب و رهبری این تیم است، از طرف دیگر نشان‌دهنده این است که میان تیم‌ها تفاوت زیادی نیست، چه پایین جدول و چه بالای جدول. استقلال هم که یک‌مقدار کم‌فروغ ظاهر شد، احتمالاً به جمع مدعیان خواهد پیوست چون چهار پنج بازیکن کلیدی استقلال به‌یکباره از تیم رفتند و طبیعی است که تا تطابق بازیکنان جدید مقداری زمان لازم نیاز داشت و با توجه به همه این موارد فکر می‌کنم کیفیت فوتبال لیگ برتر خوب بود.


انتقادها نسبت به داوری، استفاده از تکنولوژی VAR را در بحث داوری ایران مطرح کرده و شما  موافق این تکنولوژی هستید؟


کرانچار: به‌نظر من اشتباهات در حد نرمال بوده و طبیعتاً سرعت فوتبال افزایش پیدا کرده و داوران امکان این را ندارند که به‌سرعت عکس‌العمل نشان بدهند، طبیعی است که یک‌سری اشتباهات هم روی می‌دهد که کاملاً غیرعمد است. البته به‌نظر من استفاده از سیستم VAR امر مفیدی است. طبیعتاً یک‌سری با آن مخالفند و عده‌ای طرفدارش هستند ولی من از طرفداران آن هستم چون در جام جهانی ثابت شد تصمیماتی که توسط  کمک داور ویدئویی گرفته شدند، 90 درصدشان درست بود.


آیا در دوره‌های مختلف اردویی که برای تیم ملی دارید، هنوز درهای تیم ملی باز است و امکان دارد بازیکنی حذف یا اضافه شود؟


کرانچار: نه، کماکان از این لیست 32 نفره که داریم، بازیکن خواهیم گرفت مگر اینکه بازیکنی پدیدار شود که فراتر از بازیکنانی که داریم باشد و قطعاً او را به‌کار خواهیم گرفت ولی درحال‌حاضر چنین بازیکنی وجود ندارد. به‌همین‌دلیل آرام آرام این لیست را کوچک‌تر خواهیم کرد تا به لیست نهایی 25 نفره خود برسیم.


از نظر بازیکن آیا تداخلی با تیم ملی بزرگسالان دارید و مثلاً در مورد نورافکن با مشکلی مواجه نشده‌اید؟


کرانچار: نورافکن همه کیفیت‌های لازم را حتی برای تیم ملی بزرگسالان دارد و الان هم مایل است در آن تیم حضور داشته باشد ولی به‌نظر من خیلی از بازیکنان تیم ما آینده تیم ملی بزرگسالان را تشکیل می‌دهند. اگر خوب پرورش پیدا کنند، هم اینجا و هم در باشگاه‌های‌شان باید به آنها فرصت بیشتری برای بازی کردن بدهند. چون فکر کنم در تیم ملی امید بازیکنانی هستند که همه رده‌های پایه را پشت‌ سر گذاشته‌اند، از زیر 14، 16، 17 و 20 سال شروع کرده‌اند و الان رسیده‌اند به تیم ملی امید، پس بازیکنان صاحب کیفیت و مستعدی هستند و باید هر چه بیشتر فرصت بازی به آنها در باشگاه‌های‌شان داده شود.


انتهای پیام/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته