دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1397 - 10:27
رئیس دانشگاه آزاد حاجی‌آباد:

اثرات مخرب طلاق را به حداقل برسانیم

رئیس دانشگاه آزاد حاجی‌آباد گفت‌:  فراموش نکنیم که طلاق یک فاجعه است اما اگر تنها راه‌حل موجود باشد وظیفه‌ داریم اثرات مخرب آن را به حداقل برسانیم.
کد خبر : 347742

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از حاجی آباد، محمد حیدری نارمندی در همایش آسیب‌های اجتماعی که عصر دیروز برگزار شد، طلاق را به‌عنوان آسیب اجتماعی که بنیان خانواده را هدف قرار داده، معرفی کرد و گفت: طلاق  از آسیب‌های اجتماعی است که در چند دههٔ اخیر در اکثر کشورهای جهان رشد روزافزونی داشته و کشور ما هم از آن مستثنی نبوده است. 


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی‌آباد افزود: کودکان قربانیان بلافصل طلاق والدین خویش‌ هستند، اگر نتوانستیم فضای مطلوب و شادی‌بخش خانوادگی را برایشان فراهم کنیم دست‌کم باید بیاموزیم که چگونه آنها را از صدمات ناشی از طلاق تا حد امکان در امان داریم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی‌آباد افزود: طلاق می‌تواند چنان تجربهٔ دردناکی داشته باشد که بسیاری از والدین پاسخگویی به نیازهای کودکان برایشان دشوار است؛ زیرا زمانی که خودشان به حمایت هیجانی و توجه  بیشتری نیاز دارند باید پاسخگوی نیاز کودکان نیز باشند.


حیدری نارمندی خاطرنشان کرد: برای کمک به بچه‌ها در سازگاری با طلاق، باید یاد گرفت که احساسات و شرایط جدید را اداره کرد. طلاق یک رویداد منحصربه‌فرد نیست، بلکه فرایندی است که در جنبه‌های مختلف آن در طول زمان آشکار می‌‌شود و این مستلزم یک‌رشته تغییرات و سازمان‌یابی‌های مجدد خانواده است که ممکن است چند سال طول بکشد.


وی یادآور شد: با رویدادها و هیجان‌هایی که به همراه این تغییرات پدید می‌آیند، نمی‌توان یک‌شبه برخورد کرد و سازگاری یافتن برای هر یک از اعضا خانواده مستلزم زمان است.


حیدری در پاسخ به سؤالی در‌خصوص نتایج مثبت و منفی طلاق اظهارکرد: تمام و احتمالاً بسیاری از طلاق گرفتن‌ها راحت و آسان نیست. تعداد اندکی از طلاق‌ها به رشد متقابل تمام افراد درگیر می‌انجامد. طلاقی که به‌طور دوجانبه انتخاب شود و هم‌زمان با رشد زندگی دو طرف به وقوع بپیوندد و به دلایل یکسان به آزادی بیشتر جهت رشد تمام افراد بیانجامد «طلاق بر حق» است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حاجی‌آباد افزود: البته نباید فراموش کرد که بیشتر طلاق‌ها به‌حق نیست و اثرات و تبعات خوشایندی ندارد.


وی در پایان با اشاره به‌ضرورت کاهش آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان ساخت: آسیب‌های اجتماعی زمانی پدید می‌آیند که از هنجارهای مقبول تخلف شود، به عبارت روشن‌تر آسیب‌های اجتماعی محصول عدم پایبندی به هنجارهاست، لذا معتقدم آسیب‌های اجتماعی مانع اصلی رشد و توسعه جامعه است.


حجت‌الاسلام علی‌اکبر  ابراهیمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان حاجی‌آباد نیز در این همایش اظهار کرد:  برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کاهش آثار منفی علاوه بر فرد و محیط، نهادهای اجتماعی مانند یک زنجیره و شبکه هدفمند باید عمل کنند.


ابراهیمی افزود: اسلام به پیشگیری جرم بیش از اصلاح مجرم اهتمام دارد لذا به عوامل به وجود آورنده و زمینه‌های‌گناه و جرم توجه ویژه داشته و برای مقابله با آن چاره‌سازی کرده است.


وی انجام فریضه امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر را یک ضرورت دانست و یادآور شد: احیای امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر وظیفه همگانی است که با ترویج آن آسیب‌های اجتماعی به حداقل خواهد رسید.
انتهای پیام/4117/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته