دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1397 - 10:46
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

تفکر ماکیاولیستی و نارسیستی موانع توسعه فرهنگی و اجتماعی

یک استاد دانشگاه گفت: در توسعه اجتماعی و فرهنگی، تفکر ماکیاولیستی و نارسیستی دو مانع مهم محسوب می‌شوند، چراکه تخریب‌گر انسجام درونی و همدلی هستند.
کد خبر : 347600
photo_2018-12-26_22-38-01.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از محلات، نشست تخصصی توسعه فرهنگ همدلی توسط پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی روز گذشته با همکاری گروه مطالعات مقایسه‌ای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات با حضور اساتید و اعضای هیات علمی و کارکنان  واحد محلات برگزار شد.


در این نشست  محمدمهدی جهانگیری دبیر این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی استاد حوزه و دانشگاه و فرهاد شفیع‌پورمطلق استاد دانشگاه به سخنرانی پرداختند.


در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی، گفت: یکی از مقدس‌ترین واژه‌ها و کلمات در آموزه‌های دین اسلام، اتحاد و همدلی است‌.


وی تصریح کرد: آیه اعتصام و نیز روایاتی که از همدلی و اتحاد تعبیر به عبادت می‌کند و آن را از روزه و اعتکاف و حتی عبادت یک عمر بالاتر می‌داند. از سوی دیگر اهمیت همدلی آن‌قدر والا است که حضرت امیرالمومنین(ع) آن را از حیطه دایره اسلام بالاتر می‌بیند.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام علی(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر می‌فرمایند انسان‌ها دو دسته هستند، یا برادر دینی تو یا مثل تو انسان و غیرمسلمان و همه از حقوق شهروندی برخوردارند و باید در حاکمیت دینی احساس امنیت کنند.


در ادامه محمدمهدی جهانگیری با پرداختن به مفهوم توسعه به عنوان امری کیفی و ارتباط آن با یادگیری تغییر و نگرش، آن را از پیش‌شرطهای مهم و بنیادی توسعه فرهنگی دانست.


 وی اضافه کرد: توسعه فرهنگی عامل  پیشرفت یک جامعه است و هدف آن تحقق ارزش‌های  فرهنگی به صورتی که با واقعیت کلی توسعه اقتصادی و اجتماعی هماهنگ باشد، است.


دبیر نشست تخصصی توسعه فرهنگ همدلی، ارتباط انسانی به ویژه ارتباط میان‌فردی را از وجوه بسیار مهم توسعه فرهنگی دانست و اضافه کرد: باید خود را در کارزار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حفظ کرد و کوشید از فرصتها و موقعیتها به نفع زندگی بهتر سود جست.


جهانگیری یادآور شد: در عین حال نباید دست را از دست سایرین جدا کرده و خود شیفته و ماکیاولیستی رفتار کنیم.


وی افزود: در توسعه اجتماعی و فرهنگی، تفکر ماکیاولیستی و نارسیستی دو مانع مهم محسوب می‌شوند، چراکه تخریب‌گر انسجام درونی و همدلی هستند.


دبیر نشست تخصصی توسعه فرهنگ همدلی در ادامه در ذکر اهمیت همدلی به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری اشاره کرد که معظم‌له شرط اصلی پیشرفت کشور را همدلی و هم‌زبانی دانستند. 


جهانگیری متذکر شد: رمز توسعه فرهنگی و اجتماعی در نزدیک کردن انسان‌ها به یکدیگر، افزایش اعتماد، امنیت روانی و امید به زندگی است.


وی ادامه داد: همان‌گونه که در گذشته نیاز به همدلی داشته‌ایم، امروزه نیز بیشتر نیاز به آن را احساس می‌کنیم، چراکه در جامعه پسامدرن به دلیل جدا شدن از ساختارهای امنیت بخش سنتی، به قول اگزیستانسیالیست‌ها انسان به دنیای مدرن و جوامع توسعه‌یافته پرتاب می‌شود.


دبیر نشست تخصصی توسعه فرهنگ همدلی افزود: اکنون این پرسش اساسی پیش‌روی ماست که در همین شرایط چگونه می‌توان به انسان کمک کرد تا بتواند همگام با توسعه خود را تطبیق دهد تا احساس امنیت و نشاط کند و زندگی پویاتری داشته باشد؟ و پاسخ همه اینها را  باید در همدلی جستجو کرد. 


در ادامه این نشست فرهاد شفیع‌پورمطلق استاد دانشگاه اظهار کرد: همدلی و آگاهی هیجانی به صورت همانندسازی زودگذر با دیگری است، درصورتی‌که بتوان ارتباط مؤثر با دیگران برقرار کرد.


وی مطرح کرد: از مزیت‌های همدلی می‌توان به اعتمادسازی، سازگاری، وحدت، امید، پیشرفت گسترده درجامعه و ... اشاره کرد.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته