دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 14:06
یک پزشک و متخصص قلب و عروق مطرح کرد؛

پزشکان علاوه بر طب و پزشکی، عارف به علم توحید نیز باشند

یک متخصص قلب و عروق که مطالعاتی در حوزه میراث پزشکی دارد معتقد است: ممکن است طب سنتی با پزشکی نوین اختلافاتی داشته باشد اما گویای اینست که ما دانشمندان بزرگی داشتیم که در دوره ای حرف اول را در زمینه طب در دنیا می زدند و ما دانشمندان مطرحی در گذشته خود داشتیم که علاوه بر طبیب جان، طبیب روح بیماران نیز بودند، این موضوع بسیار مهم است که بدانیم در زمانی کشور ما سابقه بسیاری در این زمینه داشته است.
کد خبر : 34757

محمدرضا میرلوحی متخصص قلب و عروق در خصوص میراث به جا مانده از علوم پزشکی به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: اندیشمندان بزرگی چون زکریای رازی و ابوعلی سینا بخش عمده‌ای از تاریخ طب کشور ما را تشکیل می‌دهند و همچنین طب سنتی در سال‌های گذشته در بهبود و درمان بیماران نقش بسیاری ایفا کرده است.


این متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه افرادی در گذشته کشور ما حضور داشتند که حکیم، طبیب و عالم به علوم و دانش روز بودند، افزود: دانشمندانی مانند ابوعلی سینا می‌توانند الگوی جوانان ما قرار بگیرند همانطور که ما امروز افراد سرشناس بسیاری در کشور برای الگوگیری جوانان داریم ولی متاسفانه این افراد برای جوانان شناخته شده نیستند.


میرلوحی یادآور شد: بیان و یادآوری سیره و زندگی این بزرگان این حس را در ما ایجاد می‌کند که ما زمانی در بسیاری از علوم در دنیا حرف اول را می‌زدیم و باید برای ورود استعدادهای درخشان و جوان به عرصه پزشکی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم و این موضوع باید یکی از اهداف اساسی مسئولان کشور قرار گیرد.


وی تاکید کرد: باید زمینه را برای حضور استعدادهای درخشان به علم پزشکی فراهم کنیم و جوانان را با حس «ما می‌توانیم» تربیت کنیم.


این پزشک بیمارستان قلب جماران به نام‌گذاری روز پزشک در تقویم اشاره و بیان کرد: باتوجه به اهمیتی که اندیشمندان ما در زمینه طب و پزشکی دارند مسلما توجه به جامعه پزشکی تنها در قالب یک روز پزشک کافی نیست و توجه به بزرگان و نام آورانی چون ابوعلی سینا در تمامی طول سال احساس می‌شود زیرا جایگاه قابل توجهی در عرصه طب و پزشکی جهان دارند.


میرلوحی با اشاره به جایگاه پزشکان در کشور گفت: متاسفانه گاهی رفتارها و کردارهایی از برخی پزشکان دیده می‌شود که سبب خدشه‌دار شدن به این قشر عظیم می‌شود. البته پزشکان باید با رفتار و وقار خود جایگاه پزشکی را در دید عموم مردم به گونه‌ای تصویر کنند که وقتی نام پزشک در بین اذهان عمومی مطرح می‌شود، فقط عالم به علم طب و پزشکی در ذهن متصور نشود، بلکه شخصیتی متعالی مانند ابوعلی سینا به چشم آید به طوری که ابوعلی سینا در عین اینکه طبیب و حکیم و فیلسوف بود، عارف به علم توحید نیز بود حالتی که باید برای اکثریت پزشکان بوجود آید و در این زمینه ما هنوز در جامعه پزشکی نقص داریم و خیلی عقب هستیم. بنابراین باید تلاش کنیم تا به مرحله ای از توحید و معرفت نیز برسیم.


وی ادامه داد: پزشکان بایستی در عین حال که عالم به علم پزشکی و طب هستند در جهت معرفت نسبت به اساس همه علوم که علم توحید است نیز تلاش و برنامه ریزی کنند.


این متخصص قلب و عروق یادآور شد: در سال‌های اخیر پس از انقلاب در علوم مختلف پزشکی پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم به طوری که امروز علم پزشکی ما با علم روز دنیا برابری می‌کند و حتی در برخی مواقع اقدامات درمانی که در کشور ما انجام می شود، نسبت به بسیاری از مراکز پزشکی دنیا بسیار قابل توجه است و ما در جامعه پزشکی همچنان باید در جهت خدمت به مردم گام برداریم.


جلوگیری دولت از مصادره شخصیت ایرانی ابن‌سینا در مجامع بین‌المللی


از سوی دیگر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه نخستین پیوند عصب انسانی عالم را ابوعلی‌سینا انجام داده است، گفت: دولت برای جلوگیری از مصادره شخصیت ایرانی ابن‌سینا در مجامع بین‌المللی توجه ویژه‌ای مبذول کند.


وی گفت: در بین ستارگان ایرانی ابوعلی‌سینا شخصیت نامی است که برای همه ایرانیان می‌تواند درس‌آموز باشد و هنوز نیز دستاوردها و مطالب علمی ابوعلی‌سینا از طراوت علمی به روزی برخوردار است.


زالی تصریح کرد: متاسفانه برخی از کشورها در تلاش هستند تا ابن‌سینا را یک پزشک عربی معرفی کنند بنابراین از دولت یازدهم دکتر روحانی تقاضامندیم توجه ویژه‌ای به این میراث کنند و براین اساس وزیر بهداشت در این دولت توجه به این مسئله را مطرح کنند تا بتوانیم با برندسازی و نمادسازی بین‌المللی از مصادره شخصیت ایرانی ابن‌سینا در دنیا جلوگیری کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب